افزایش سالانه حملات سایبری در دنیا
افزایش سالانه حملات سایبری در دنیا
بررسی‌ها جهانی ریسک سایبری نشان می‌دهد که حملات سایبری، سالانه افزایش می‌یابند.

به گزارش سایبربان مونیخ ری (Munich Re)، غول بیمه اتکایی، اخیراً نتایج بررسی جهانی ریسک سایبری و بیمه ۲۰۲۲ خود را منتشر کرد. این نظرسنجی بین بیش از ۷ هزار شرکت کننده از ۱۴ کشور انجام شده است.

داده‌های این نظرسنجی در سطح جهانی نشان می‌دهد که حملات باج‌افزاری، نقض داده‌ها و کلاهبرداری آنلاین سال به سال افزایش یافته است. باج‌افزار از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد، نفوذ داده‌ها از ۳۲ درصد به ۴۳ درصد و کلاهبرداری آنلاین از ۳۸ درصد به ۴۶ درصد افزایش یافته است.

با نگاهی به نتایج این نظرسنجی به صورت منطقه‌ای، هند، چین و آفریقای جنوبی در بین ۳ کشور اول با بیشترین آسیب طبقه‌بندی می‌شوند.

با این حال، در رابطه با حملات باج‌افزاری، ۹۸ درصد از پاسخ‌دهندگان سطح C گفتند که این حمله بر عملیات روزمره تأثیر داشته است؛ در ۴۲ درصد موارد، حادثه تأثیر فوری و در ۲۷ درصد حتی تأثیر فوری شدیدتر بر تجارت روزمره داشته است. Munich Re بیان کرد که این اعداد نشان دهنده تهدید عظیم یک سلاح دیجیتال مانند باج‌افزار است.

علاوه بر این، ۳۸ درصد از شرکت کنندگان در سطح C در این نظرسنجی اعلام کردند که به شدت نگران حمله سایبری احتمالی به شرکتشان هستند.

از ۱۴ کشوری که در این نظرسنجی شرکت کردند، هند با ۹۲ درصد بالاترین کشور از نظر پاسخ دهندگان سطح C بود که بیشترین نگرانی را در مورد حمله سایبری احتمالی به شرکت خود دارند. برزیل با ۸۹ درصد، اسپانیا با ۸۵ درصد و آفریقای جنوبی با ۸۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

مونیخ ری خاطرنشان کرد که تمام شرکت‌هایی که مورد بررسی قرار گرفتند به شدت روی فناوری‌های جدید و هوشمند تمرکز کرده‌اند. فهرست محرک‌های فناوری به‌وسیله ۵G، سرویس‌های ابری، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها در رأس آنها قرار دارد.

کشورهای فناوری اطلاعات محور مانند هند و چین و همچنین آفریقای جنوبی و برزیل در فهرست کشورهایی هستند که بیشترین پتانسیل را در دیجیتالی شدن دارند.

علاوه بر این، تنها ۱۲ درصد از شرکت کنندگان در سطح C در نظرسنجی، روندهای دیجیتال را مرتبط با کسب و کار خود نمی‌دانند. با این حال، همگام با این تحولات، آسیب‌پذیری‌های امنیتی و حملات سایبری در حال افزایش است.

به گفته کارشناسان، ۸۳ درصد از پاسخ دهندگان سطح C اظهار داشتند که شرکت آنها به اندازه کافی در برابر تهدیدات دیجیتال محافظت نمی‌شود. در این نظرسنجی، مونیخ ری اظهار داشت که این تعداد بالا با توجه به این واقعیت که مدل‌های کسب‌وکار به طور فزاینده‌ای بر دیجیتالی‌سازی تکیه می‌کنند و آگاهی از تهدیدات مرتبط با آن زیاد است، شگفت‌آور است.

در عین حال، در مقایسه با بررسی سال قبل، به نظر می‌رسد در دسترس بودن بیمه سایبری بیشتر مورد توجه قرار گرفته، زیرا تعداد شرکت‌هایی که قبلاً بیمه سایبری کرده‌اند، ۲۱ درصد افزایش داشته است.

نتایج همچنین نشان داد که ۳۵ درصد از شرکت کنندگان در سطح C بیمه سایبری را برای شرکت خود در نظر می‌گیرند، بنابراین پتانسیل تجاری قابل توجهی را برای صنعت بیمه نشان می‌دهند.