ارتش سایبری، ناجی کره‌شمالی
ارتش سایبری، ناجی کره‌شمالی
هکرهای کره‌شمالی با سرقت رمزارز، بخشی از هزینه‌های این کشور را در دوره تحریم تامین می‌‌کنند.

تحریم‌های سازمان ملل و همه‌گیری کرونا اقتصاد کره‌شمالی را ویران کرده است. دولت کره‌شمالی نسبت به کمبود مواد غذایی هشدار داده و از ماه گذشته نوعی بیماری گوارشی ناشناخته در میان شهروندان کره‌ای شایع شده است. با وجود این، شکل فعالیت‌های حکومت کره‌شمالی هیچ نشانی از وجود بحران مالی در خود ندارند. این کشور در سال‌جاری بیش از سال گذشته آزمایش‌های موشکی انجام داده و دولت وعده توسعه فناوری برای زرادخانه‌های تسلیحاتی درحال رشد این کشور داده است. علاوه بر تمامی اینها، جهان هرلحظه در انتظار هفتمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی است. معما اینجا است که بودجه تمامی این اقدامات از کجا تامین می‌شود؟

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته که دولت آمریکا طی ماه‌های گذشته، زمانی که هکرهای کره‌شمالی را به سرقت ۶۲۰میلیون دلار ارزهای دیجیتال بازی ویدئویی به نام اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) متهم کرد، توانست بخشی کلیدی از این معما را کشف کند. این سرقت که یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌ها در نوع خود به شمار می‌رود، مدرک مهمی بود که نشان می‌داد سرقت رمزارزها برای کره‌شمالی به شیوه‌ بسیار پرسود و کم‌ریسک برای فرار از تحریم‌ها و درآمدزایی پیونگ‌یانگ تبدیل شده است.

کره‌شمالی که به واسطه تحریم‌های شدید اقتصادی به‌شدت فقیر شده، مدت‌هاست که از اینگونه فعالیت‌ها برای تامین بودجه مورد نیاز خود استفاده می‌کند. در گذشته رد پای هکرهای کره‌شمالی در سرقت از بانک‌ها و برخی شرکت‌ها دیده شده است. اکنون اما با تقویت سامانه‌های دفاع سایبری بانک‌های سنتی در برابر هکرها، سرقت ارزهای دیجیتال به منبع حیاتی تامین ارز خارجی در کره‌شمالی تبدیل شده است. هکرهای کره‌ای درحال حاضر متهمند در بازه زمانی ابتدای سال۲۰۱۷ تا پایان سال۲۰۱۸ مبلغ ۵۷۱میلیون دلار و از سال۲۰۱۹ تا سال۲۰۲۰ مبلغ ۳۱۶میلیون دلار از مبادلات رمزارز به سرقت برده‌اند. شرکت تحلیلگر داده‌های Chainanalysis تخمین زده که هکرهای کره‌شمالی در سال۲۰۲۱ درحدود ۴۰۰میلیون دلار رمزارز به سرقت برده‌اند. رقم تخمینی برای درآمد سال‌جاری هکرها از سرقت رمزارزها هم کمی کمتر از یک‌میلیارد دلار برآورد شده است. این درحالی است که براساس گزارش مرکز آمار کره‌جنوبی، درآمد رسمی از محل صادرات کره‌شمالی در سال۲۰۲۰ برابر با ۸۹میلیون دلار بوده است.

با این همه رمزارزها به ندرت منبع پایداری برای تامین مالی به شمار می‌روند، به‌ویژه طی چند ماه گذشته که بازار رمزارزها تا حد قابل توجهی سقوط کرده و در نتیجه آن صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه نابود شده است. ارزش بیت‌کوین برای نخستین بار پس از سال۲۰۲۰ به کمتر از ۲۰هزار دلار رسیده است. ارزش دارایی‌های رمزارز کره‌شمالی، وجوهی که به سرقت رفته بودند اما به پول نقد تبدیل نشده بودند در حدود ۱۷۰میلیون دلار بوده است. بنابراین ارزش این دارایی در سال‌جاری به کمتر از ۶۵میلیون دلار رسیده است.

نیویورک تایمز نوشته که باوجود اینکه بیشتر مردم در کره‌شمالی به کامپیوتر دسترسی ندارند، اما این کشور محل فعالیت باهوش‌ترین و خطرناک‌ترین هکرهای جهان است. تقریبا تمامی کره‌شمالی آفلاین و خارج از شبکه اینترنت است، از این‌رو دولت این کشور در زمان انجام حملات سایبری از سوی هکرهایش، به ندرت در مرکز اتهامات قرار می‌گیرد. رهبر کره‌شمالی در سال۲۰۱۳ هکرهای کره‌ای را «شمشیر» خود توصیف کرد که «با سلاح‌های اتمی کره‌شمالی برابری می‌کنند». برآوردهای سازمان‌های جاسوسی کره‌جنوبی نشان می‌دهند کره‌شمالی ارتشی متشکل از ۶هزارو۸۰۰سرباز سایبری دارد که از میان آنها ۱۷۰۰هکر و ۵۱۰۰پرسنل پشتیبانی فنی هستند. برای تامین این نیروها، دانش‌آموزان در کره‌شمالی از سنین پایین به دقت تحت نظر گرفته شده و آموزش داده می‌شوند و بهترین آنها به برنامه‌های آموزش هکری در دانشگاه «مورانبونگ» وابسته به سازمان جاسوسی کره‌شمالی یا کالج «میریم» می‌پیوندند. این دانشجوها پس از فارغ‌التحصیلی به عضویت دایره ۱۲۱ ارتش سایبری کره‌شمالی در می‌آیند.

در کره‌شمالی تنها گروه کوچکی از افراد که وفاداری آنها به حکومت ثابت شده، اجازه کار در خارج از کشور را دارند و هکرها بخشی از این افراد هستند. هم‌اکنون هکرهای کره‌ای در چین، روسیه، بلاروس و کشورهای شمال شرق آسیا ازجمله سنگاپور، فیلیپین و مالزی در قالب مهندس‌ کامپیوتر به‌صورت فریلنس (شغل آزاد) مشغول به کارند. واحدهای هکری ابتدا با اهداف دفاعی ایجاد شدند اما کیم جونگ اون به سرعت دریافت می‌تواند از این قابلیت به‌عنوان سلاحی تهاجمی علیه دشمنان خود استفاده کند.

به گزارش الف هکرهای کره‌ای معمولا از طریق صفحات جعلی استخدام یا دیگر انواع طعمه‌ها به قربانیان نزدیک شده و با استفاده از حملات موسوم به «فیشینگ» کیف پول ارزهای دیجیتال آنها را خالی می‌کنند. سپس با استفاده از مجموعه‌ای پیچیده از ابزارهای مالی پول‌های مسروقه را به شیوه‌ای منتقل می‌کنند که ردیابی آن بسیار دشوار باشد. در نهایت این پول‌ها با استفاده از صرافی‌های فراساحلی به واحدهای پول رسمی تبدیل شده و نقد می‌شوند. هکرهای کره‌شمالی متهمند از بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی بیش از یک‌میلیاردو۳۰۰میلیون دلار به‌صورت رمزارز به سرقت برده‌اند. هفته گذشته نیز از شرکتی فعال در حوزه رمزارز به‌نام هارمونی ۱۰۰میلیون دلار رمزارز به سرقت رفت که به‌گفته شرکت تحلیلگر Chainanalysis ردپای هکرهای کره‌شمالی در این سرقت بسیار پررنگ است.