آی‌سی‌تی نیوز – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از طولانی شدن فرآیند ارائه طرح حکمرانی داده از ابتدای امسال در صحن علنی گفت: امکان ادغام طرح مجلس با لایحه دولت وجود دارد و ما مخالفتی نداریم. به گزارش خبرنگار مهر، موضوع قانون گذاری در حوزه حکمرانی داده از سال گذشته در مجلس […]

آی‌سی‌تی نیوز – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از طولانی شدن فرآیند ارائه طرح حکمرانی داده از ابتدای امسال در صحن علنی گفت: امکان ادغام طرح مجلس با لایحه دولت وجود دارد و ما مخالفتی نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع قانون گذاری در حوزه حکمرانی داده از سال گذشته در مجلس یازدهم مورد پیگیری قرار گرفت و دو طرح «طرح یکپارچه سازی داده و اطلاعات ملی» و «الزام به انتشار داده و اطلاعات عمومی» در جریان تصویب قرار گرفت که این دو طرح در نیمه دوم سال ۹۹ اعلام وصول شد.

در آن زمان نمایندگان مجلس خلأ قوانین مرتبط با این حوزه را از جمله دلایل ارائه طرح مرتبط با حکمرانی داده به مجلس عنوان کردند.

به تازگی اما محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با خبرنگار مهر، از اهتمام دولت سیزدهم برای به ثمر رساندن لایحه حفاظت از حریم خصوصی کاربران که در دولت قبل به ثمر نرسید خبر داده و گفته که این لایحه قرار است از سوی دولت به مجلس ارائه شود.

وی در تشریح برنامه‌های وزارت ارتباطات برای حکمرانی داده تاکید کرد: ما در حال بازبینی لایحه GDPR هستیم که در دولت قبل برای «حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده» مطرح شده بود. مجدداً این لایحه را فعال خواهیم کرد تا در کمیسیون‌های دولت به تصویب برسد و در نهایت از سوی هیأت دولت به مجلس تقدیم شود.

در این راستا رضا تقی پور انوری عضو کمیسیون صنایع و از ارائه دهندگان طرح حکمرانی داده در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد آخرین وضعیت پیگیری این طرح که با عنوان «طرح یکپارچه سازی داده و اطلاعات ملی» در دستور کار مجلس قرار دارد و لایحه‌ای که به موازی آن از سوی دولت قرار است به مجلس برود، توضیح داد.

وی در مورد سرنوشت طرح حکمرانی داده با توجه به اینکه وزارت ارتباطات در حال بازنگری لایحه GDPR برای ارائه به مجلس است، گفت: دولت در هر زمانی اختیار آن را دارد که لایحه به مجلس ارائه دهد و در بسیاری مواقع نیز سابقه این را داشته‌ایم که یک طرح مجلس، با یک لایحه دولت ادغام می‌شود؛ در این مورد نیز ما هیچ مخالفتی نداریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علت اینکه ما در بسیاری مواقع به مجلس طرحی را ارائه می‌دهیم، خلأ قانونی و نبود قوانین مرتبط است. در مواردی که احساس می‌کنیم قانونگذاری در این حوزه با خلأ همراه است و لایحه‌ای نیز از سوی دولت وجود ندارد، خودمان دست به کار شده و طرح ارائه می‌دهیم.

وی گفت: طرح حکمرانی داده که با عنوان طرح «دوام» نیز شناخته می‌شود، همچنان در نوبت صحن قرار دارد و در روزهای ماقبل بودجه نیز در برنامه ارائه صحن قرار داشت، اما متأسفانه به آن نوبت نرسید. ما این طرح را با هماهنگی دوستان در شورای اجرایی فناوری اطلاعات تهیه کرده‌ایم و چیزی جدای از آن نیست که آنها مخالفتی در مورد آن داشته باشند.

تقی پور با اشاره به اینکه موضوع یکپارچه سازی اطلاعات ملی با هدف ارائه خدمات منسجم به مردم از جمله اهداف این طرح است، ادامه داد: در این طرح پیشنهاد شده که کمیسیون داده‌ها و اطلاعات ملی (دوام) ذیل مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شود. در مقطعی البته گفته شد که دولت در نامه‌ای اعلام کرده که مخالف این طرح است اما در پیگیری که اینجانب از سوی دوستان داشته‌ام مشخص شد که وزارت ارتباطات مخالفتی با این طرح ندارد و در صورتی که این طرح به صحن بیاید، نظرات دوستان وزارت ارتباطات را نیز خواهیم گرفت.

وی در مورد زمان ارائه طرح حکمرانی داده در صحن علنی تاکید کرد: هیأت رئیسه باید زمان ارائه آن را در صحن علنی اعلام کند. ما نیز گلایه مند هستیم که این طرح از اردیبهشت ماه در نوبت ارائه در صحن قرار دارد و فرآیند آن خیلی طولانی شده است.