آماده‌باش آلمان برای تشدید حملات سایبری
آماده‌باش آلمان برای تشدید حملات سایبری
آژانس سایبری آلمان هشدار داد که وضعیت تهدید «شدیدتر از همیشه» است. به گزارش سایبربان؛ دفتر امنیت سایبری فدرال آلمان هشدار داد که باج‌افزارها، هک‌های سیاسی و سایر تهدیدات امنیت سایبری، که این کشور با آن مواجه است، «بیش از همیشه» است.

این دفتر در گزارش سالانه خود اعلام کرد که فعالیت‌های مجرمانه مستمر مسئول سطح تهدید، در کنار حملات مرتبط با حمله روسیه به اوکراین است؛ اما هشدار داد که کیفیت ناکافی فناوری اطلاعات و محصولات نرم‌افزاری یک عامل مؤثر به شمار می‌رود.

اداره فدرال امنیت اطلاعات (BSI) آلمان گفت در حالیکه کمپین حمله جامع علیه اهداف آلمانی آشکار نبود، مجموعه‌ای از حوادث جزئی و کمپین‌های هکری در آلمان در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین وجود داشته است.

این حملات شامل حمله سایبری علیه شرکت ماهواره‎‌ای «Viasat» بود که یک ساعت قبل از حمله روسیه در ۲۴ فوریه سال جاری رخ داد؛ ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا این حمله را به روسیه نسبت دادند، اگرچه آنها آژانس خاصی را در این کشور دخیل نکردند، در حالیکه استونی عضو اتحادیه اروپا و ناتو آن را به اداره اطلاعات اصلی ارتش روسیه (GRU) نسبت دادند.

کارشناسان معتقدند که هدف از حمله به Viasat، کاهش توانایی ارتباط دولت و ارتش اوکراین بود، با این حال مسیریاب‌های سیستم‌های تعمیر و نگهداری از راه دور مورد استفاده از سوی توربین‌های بادی آلمان را نیز از کار انداخت و ۵۸۰۰ مورد از آنها را آفلاین کرد. این شرکت توضیح داد که ده‌ها هزار ترمینالش به طور جبران‌ناپذیری آسیب دیده‌اند و باید تعویض شوند.

اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان همچنین به حمله هکری علیه دلالان نفت معدنی آلمان با یک شرکت مادر روسی اشاره کرد که احتمالاً به هکرهای ناشناس در ماه مارس اشاره می‌کند که اطلاعات شرکت تابعه آلمانی شرکت نفت دولتی روسیه روسنفت (Rosneft) را سرقت کرده‌اند.

این گزارش سالانه در بحبوحه رسوایی در اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان منتشر شد که به دنبال یک برنامه تلویزیونی طنز در مورد اتهاماتی درباره آرنه شونبوم (Arne Schönbohm)، رئیس فعلی تعلیق شده آژانس بود که ادعا می‌کرد که با یک تجارت مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه ارتباط دارد.

اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر به خطر افتادن کار این دفتر و یا عملکرد نادرست شونبوهم ارائه نشد، اما وزارت کشور آلمان مدعی شد که این اتهامات به طور دائم به اعتماد ضروری مردم در بی‌طرفی عملکرد دفتر وی به عنوان رئیس مهم‌ترین مرجع امنیت سایبری آلمان آسیب زده است.

اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان گفت : «حوادث باج‌افزاری و اخاذی سایبری مهم‌ترین تهدید برای آلمان هستند. پرداخت باج و پول خاموش با موجی از حوادث پیش از تهاجم روسیه، که بر بخش نفت و شیمیایی در این کشور و همچنین همسایگان آن تأثیر گذاشت، این نگرانی را برانگیخت که آنها بخشی از یک کمپین جنایتکارانه هماهنگ شده به‌وسیله اطلاعات روسیه هستند. یک مقام بلژیکی توضیح داد که نگرانی‌های مربوط به مرتبط بودن این حملات را کم اهمیت جلوه داد. حمله باج‌افزاری به شهرداری آنهالت-بیترفلد (Anhalt-Bitterfeld) نیز مقامات منطقه‌ای را مجبور به اعلام وضعیت فاجعه‌بار و فراخوان نیروهای مسلح آلمان برای استقرار و پشتیبانی کرد. خدمات مربوط به شهروندان بیش از ۲۰۷ روز در دسترس نبودند یا فقط به طور جزئی در دسترس بودند.»

گرهارد شابوسر (Gerhard Schabhüser)، معاون اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان، که در حال حاضر وظایف شونبوهم را بر عهده دارد، تصریح کرد : «وضعیت تهدید در فضای سایبری متشنج، پویا و متنوع است و بنابراین بیش از همیشه است. در دنیای دیجیتالی، رفاه مردم بیش از هر زمان دیگری به آمادگی ما در برابر حوادث امنیتی فناوری اطلاعات بستگی دارد.»

نانسی فایزر (Nancy Faeser)، وزیر کشور آلمان، که متعهد شده اداره فدرال امنیت اطلاعات را به یک دفتر مرکزی توسعه دهد، ادعا کرد که وضعیت تهدید سایبری که از زمان جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین به افزایش خود ادامه داده، مستلزم یک تجدید نظر راهبردی و سرمایه‌گذاری قابل توجه در امنیت سایبری این کشور است.