آی‌سی‌تی نیوز – به مناسبت دهه مبارک فجر ۱۴۰۰ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پروژه‌های شرکت مخابرات ایران در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید. به گزارش فارس، مراسم افتتاح پروژه‌های شرکت مخابرات ایران به مناسبت دهه فجر ۱۴۰۰ امروز با حضور وزیر ارتباطات و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد. امروز بیش از ۱۰ […]

آی‌سی‌تی نیوز – به مناسبت دهه مبارک فجر ۱۴۰۰ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پروژه‌های شرکت مخابرات ایران در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش فارس، مراسم افتتاح پروژه‌های شرکت مخابرات ایران به مناسبت دهه فجر ۱۴۰۰ امروز با حضور وزیر ارتباطات و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

امروز بیش از ۱۰ هزار نقطه پروژه با بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید.

در مراسم امروز مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین، عضو هیأت رئیسه مجلس، رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور داشتند.

از جمله مهمترین پروژه‌ایی که امروز افتتاح شد می‌توان به توسعه ۱۹۵ هزار پورت تلفن ثابت، توسعه ۲۳۳ هزار پورت پهن‌باند، توسعه ۵۵۸۰ کیلومتر فیبر نوری، نوسازی شبکه کابل مسی به میزان ۱۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتر، افزایش ظرفیت انتقال شبکه به میزان ۳۹۰۰ گیگابیت بر ثانیه و توسعه شبکه دیتا به میزان ۶۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه اشاره کرد.

 

*مجلس اشتباه ممنوعیت افزایش تعرفه بخش ارتباطات را در بودجه سال آینده تکرار نکند

در این مراسم عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: شرکت مخابرات ایران ۳۳۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است و در دهه فجر پیشرفت‌های کشور را در حوزه ارتباطات شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه امروزه تصور زندگی بدون ارتباطات و فناوری اطلاعات وحشتناک است، گفت در چنین شرایطی راهبرد دولت مردمی این است که این فناوری راهبردی کارآمدی بیشتری را رقم بزند و نگاه دولت سیزدهم به این حوزه نگاه فرصت ساز و ایجابی است.

زارع پور گفت: یکی از راه‌های تحقق این اهداف راه اندازی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است که طبق آنچه که شورای عالی فضای مجازی تکلیف کرده است برای راه اندازی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات ۵۳ اقدام در نظر گرفته شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات ۲ بال دارد، تصریح کرد: بال اول، راه اندازی این شبکه کار سخت، پیچیده و بسیار بزرگی است که حتی بسیاری از کشورهای پیشرفته تازه برای انجام آن اقدام کرده اند تا بسته های ارتباطی داخل کشور شان در همان داخل کشور بگردد.

وی افزود: تاکنون تلاش های زیادی برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات انجام شده است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است زیرا در نهایت آنچه که برای مردم محسوس است سرعت و کیفیت خواهد بود.

وی با بیان اینکه بال دوم شبکه ملی اطلاعات، خدمات محتوای آن است، گفت: این بال شامل مجموعه خدمات کاربردی است که کار و زندگی مردم را تسهیل می‌کند و در نظر داریم که در یک بازه زمانی است ۳ ساله تمام خدمات دولت در یک بسته به مردم ارائه کنیم که هر آنچه که مردم انتظار دارند را دریافت کنند.

زارع پور اضافه کرد: یکی از برنامه های مهم این است که چه کنیم که کار مردم در دستگاه های اجرایی تسهیل شود؟ دولت مردمی یعنی هر ساعت که مردم کار داشته باشند بتوانند کار خود را انجام دهند و این محقق نمی شود مگر با ارائه خدمات الکترونیکی.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از افتخارات ما این است در کشور پلتفرم های بومی خوبی داریم که مردم از آنها استفاده می کنند، گفت برخی از این پلتفرم ها حتی به پلتفرم های خارجی تنه می زنند. هدف این است این خدمات به گونه‌ای باشد که هر نیازی که مردم دارند بر این بسترها فراهم شود.

زارع پور تاکید کرد: در اغلب کشورهای پیشرفته مردم از شبکه ثابت برای ارتباطات اینترنتی استفاده می کنند و سهم شبکه ثابت و همراه از ارتباطات مردم ۸۰ به ۲۰ است. پیک استفاده از شبکه از ساعت ۸ و ۹ شب بعد است که همه در سکونت گاه خود حضور دارند و باید از ارتباط ثابت استفاده کنند اما از موبایل استفاده می کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تنها راه حل، توسعه تلفن ثابت است و در این پروژه مخابرات به عنوان سرمایه بزرگ ملی باید نقش خود را در در این پروژه راهبردی ایفا کند. این اتفاق در یک دهه گذشته رخ نداده است و در نتیجه آن در رتبه ۱۴۳ در رده بندی اینترنت ثابت در دنیا قرار داریم که رتبه شایسته نیست.

وزیر ارتباطات گفت: مدیران شرکت مخابرات ایران باید این موضوع را آسیب‌شناسی کنند و همچنین به بخش خصوصی میدان دهند که یکی از موارد این همکاری ها می‌تواند انعقاد قرارداد بیت استریم بین مخابرات و شرکت های خصوصی ارائه دهنده اینترنت باشد؛ مخابرات باید خدمات خود را متنوع کند و سهامداران باید موانع را از سر راه بردارند.

زارع پور گفت: امروز دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مخابرات انجام شده که ماحصل آن افتتاح پروژه های امروز بود؛ نتیجه این پروژه ها را مردم باید ببینند و باید از گلایه های مردم کم شود؛ روند گلایه های مردم از این شرکت در ماه‌های اخیر صعودی بوده است.

وی گفت: همچنین در بررسی بودجه سال آینده از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم که با ما در اصلاح تعرفه ها همراهی کنند؛ زیرا در بودجه سال ۱۴۰۰ امکان اصلاح تعرفه ها میسر نبود و و فقط برای حوزه ارتباطات از بین همه حوزه ها در بودجه ممنوعیت افزایش تعرفه ایجاد شده بود. در این باره با رئیس مجلس هم صحبت کردم که چنین احکامی در بودجه سال آینده نباشد تا شرمنده مردم نباشیم که وضعیت ارتباطات از این هم بدتر شود.

زارع پور گفت: مردم ما شایسته اینترنت چندصد میگی هستند، مثل کشورهای دیگر، که این امر قابل تحقق است. برای تحقق این امر هم یا دولت باید سرمایه گذاری کند مثل کشور استرالیا که ۲۰ میلیارد دلار برای توسعه ارتباطات فیبرنوری هزینه کردند یا باید اجازه دهد بخش خصوصی خود را ترمیم کند.

وی گفت: اتفاقاتی که در بودجه سال ۱۴۰۰ رخ داد را اشتباه در سیاستگذاری تفسیر می‌کنم، اما اشتباه در سیاستگذاری تا چند سال می تواند یک حوزه را عقب بیاندازد.

 

* رشد حدود ۵۰ درصدی درآمد مخابرات از پهن‌باند

همچنین در این مراسم، مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با ارائه گزارشی از فعالیت این شرکت در یک‌سال گذشته اظهار داشت: هدف شرکت مخابرات ارائه هوشمند خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات در زیست‌بوم دیجیتال است.

وی گفت: رشد درآمد و سودآوری، هم‌افزایی خدمات، بهزیستی مدیریت نقدینگی و تخصیص مدیریت منابع، توسعه، به روزرسانی و نوسازی یکپارچه شبکه و ارتقای رضایتمندی شغلی از جمله اهدافی است که این شرکت دنبال می‌‌کند.

وی با اشاره به رشد ۴۹ درصدی درآمد باند پهن در این شرکت گفت: در این مدت تعداد مشترکان ۸ درصد رشد داشته است.

وی توضیح داد: در بخش فیبر نوری ۹۳ هزار پورت، در بخش وی‌دی‌اس‌ال ۸ هزار پورت در بخش ای‌دی‌اس‌ال ۲ میلیون پورت و در بخش تلفن ثابت ۶۸۱ هزار خط دایر شده است.

سلطانی گفت: در استان‌ها به این نتیجه رسیدیم که خدمت دسترسی اختصاصی فیبر نوری به شدت متقاضی دارد و وقتی این سرویس را ارائه کردیم درآمد مخابرات در استان‌ها به شدت افزایش یافت.

به گفته وی اتصال ۵۰ هزار روستا به شبکه اینترنت با استفاده از امکانات خدمات عمومی اجباری از دیگر اتفاق‌های رخ داده در مخابرات در یک‌سال گذشته است.

وی با اشاره به پاسخگویی این شرکت به مشترکانش گفت: شماره تلفن ۲۰۲۰ که برای تماس مشترکان با مخابرات است ۱۴۰ هزار تماس را پاسخگویی کرده و سطح سرویس در این سامانه به ۹۰ درصد رسیده است که میانگین زمان پاسخگویی هم به ۳۰ ثانیه کاهش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه توسعه متوازن فناوری از برنامه‌های جدی مخابرات ایران است، گفت: در ۲ هزار میلیارد تومان پروژه‌ای که امروز افتتاح شد توسعه متوازن را سرلوحه کار قرار دادیم و اگرچه مخابرات با مسائل و مشکلاتی متعددی مواجه است، اما هدفمان این بود که آهنگ توسعه نخوابد.

وی با اشاره به تصویب برنامه ۱۴۰۰ این شرکت گفت: در این برنامه توسعه شبکه فناوری اطلاعات و امنیت به موازات هم دیده شده بود.

وی با اشاره به ایجاد شبکه یکپارچه IP و تهیه طرح توسعه ای برای پوشش ۲۰ میلیون پورت FTTX در کشور اظهار داشت: این کار انعطاف پذیری بیشتر و دسترسی بالاتر را در شبکه فراهم خواهد کرد.

سلطانی ظرفیت محتوای داخلی در شبکه مخابرات را ۱۳۹۰ گیگابیت بر ثانیه اعلام کرد و گفت ۳۴۰ کیلوبایت بر ثانیه محتوا از شرکت های دیگر دریافت می کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران عملکرد این شرکت در پورت‌های منصوبه را در بخش تلفن ثابت ۳۶ میلیون پورت، در بخش adsl ۸ میلیون و ۲۹۸ هزار پورت در بخش vdsl حدود ۲۵۰ هزار پورت و در بخش httx حدود ۷۴۴ پورت عنوان کرد.

سلطانی تاکید کرد: مخابرات آماده کار است و خودم از این حجم پروژه ها راضی نیستم زیرا شرکت‌ مخابرات پتانسیل بسیار بیشتری دارد و می تواند در سال تا ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه انجام دهد.