۸۰ درصد اینترنت کشور صرف سرگرمی می‌شود
۸۰ درصد اینترنت کشور صرف سرگرمی می‌شود
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: ۸۰ درصد ترافیک اینترنت کشور صرف موضوعات سرگرمی در پیام رسان‌ها می‌شود و مردم نمی‌توانند از این بستر برای جهش اقتصادی استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، ابوالحسن فیروزآبادی در شورای اداری استان با اشاره به اینکه فضای مجازی از منظر دولتی‌ها ابعاد متعددی دارد و چند هدف را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: فضای مجازی پیشران سایر اهداف یک کشور است و توسعه این بخش به عنوان ابزار زندگی تلقی می‌شود.

وی دستور کار توسعه فضای مجازی را در دولت‌ها تاکید کرد و گفت: نباید از کاروان توسعه فضای مجازی جا بمانیم؛ باید از فرصت‌ها استفاده، تهدیدات را کاهش و آسیب‌های این بخش را مرتفع سازیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه بیگانگان اظهار می‌کنند با توسعه فضای مجازی نقش دولت‌ها کاهش می‌یابد و تضعیف می‌شود، افزود: دولت خادم مردم است؛ فضای مجازی جوامع را فعال و طیف‌های مختلف مردم را وارد صحنه اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و صنعتی می‌کند.

*اصلاح نگرش دولت‌ها در فضای مجازی

این مسؤول اصلاح نگرش دولت‌ها در فضای مجازی را بنا به اقتضاء زمانه ضروری دانست و گفت: برای استفاده از فرصت‌ها دولت باید به فضای مجازی اهمیت دهد اگر غیر از این باشد مردم ما کاربران فضای مجازی وارداتی خواهند شد.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه در فضای مجازی تجمع مردم را در پلتفرم‌ها داریم و صاحبان آن می‌توانند برای میلیون‌ها نفر هنجارگذاری و مدل زندگی ترسیم کنند، تصریح کرد: توصیه ما این است پلتفرم‌ها داخلی طراحی شود تا توان ملی در اختیار دیگران قرار نگیرد.

وی ضمن توصیه به دستگاه‌های اجرایی مبنی بر اینکه پلت‌فرم‌های خارجی نیازهای بانکی، بیمه‌ای، آموزشی و سایر نیازهای مردم کشور را تامین می‌کنند، یادآور شد: این است که می‌گوییم دولت‌ها باید پلت‌فرم‌های بومی برای خدمت رسانی به مردم تعریف کنند.

رئیس مرکز فضای مجازی کشور با ابراز نگرانی مبنی بر اینکه در فضای مجازی برای سطح آموزش کشور متولی مشخصی نداریم و حتی بخش خصوصی توانمند هم نیست، گفت: همین موضوع باعث شد در فضای مجازی در زمینه شکل‌گیری پلتفرم‌ها و قانون و مقررات آن ضعف داشته باشیم.

*فعالیت بیش از ۲ میلیون کاربر واحد صنفی در اینستاگرام

این مسؤول با اشاره به اینکه مردم در فضای مجازی به دلیل ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی، مشاوره‌ای و سایر مشاغل نیازمند امنیت هستند، افزود: طبق آمار در صفحه اینستاگرام ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر واحدهای صنفی در کشور فعالیت دارند که واحدهای صنفی غیر مجازی کمتر از این تعداد است.

فیروزآبادی فضای مجازی را توسعه دهنده اقتصادی جهانی دانست و یادآور شد: اگر کمک بشود تا پلتفرم‌های داخلی شکل گیرد سود آن در مدت کمتر از یکسال به کشور بر می‌گردد.

به گفته فیروزآبادی پروژه اینترنت اشیاء از موضوعاتی است که کشورهای توسعه یافته و سرمایه‌دار برای صنایع وابسته به فضای مجازی در حال سرمایه‌گذاری هستند. حاصل آن انفجار تجهیزات سخت افزاری در اینترنت را شامل می‌شود.

وی با تاکید براینکه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری اینترنتی باید در داخل کشور طراحی و بومی سازی شود، افزود: اگر در داخل کشور به این رویکرد نرسیم به عنوان مصرف کننده پیرو سبک زندگی غرب خواهیم شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه بیشترین فعالان فضای مجازی جوانان هستند این بخش نیازمند دانش دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: دولت‌ها منفعل نباشند؛ باید فکر کند در بستر فضای مجازی چگونه به مردم خدمات دهد.

به گفته فیروزآبادی ۸۰ درصد ترافیک اینترنت کشور صرف موضوعات سرگرمی در پیام رسان‌ها می‌شود و مردم نمی‌توانند از این بستر برای جهش اقتصادی استفاده کنند.