گزارش فوربز از قاچاق تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران
گزارش فوربز از قاچاق تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران
نشریه فوربز در گزارشی نوشت که پایانه‌های ارتباطی ماهواره‌ای استارلینک در تلاش برای دور زدن محدودیت‌های اینترنتی به ایران قاچاق می‌شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، این نشریه با اشاره به حوادث اخیر در ایران نوشت: ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، با هیاهوی زیادی اعلام کرد که در حال فعال کردن استارلینک در ایران است و دولت آمریکا بر این اساس، کنترل صادرات بر روی خدمات ارتباطی را کاهش داده است.

این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق گیرنده‌های زمینی به مجموعه‌ای متشکل از هزاران ماهواره در مدار پایین زمین دسترسی داشته باشند که سرعت دانلود تا ۳۵۰ مگابیت بر ثانیه و به لطف ارتفاع کم ماهواره‌ها، تأخیر بین ۲۰ تا ۴۰ میلی ثانیه را ارائه می‌دهد.

فوربز می‌نویسد: با ممنوعیت تراکنش‌های بانکی بین‌المللی در ایران، ایرانیان نمی‌توانند پایانه‌های مورد نیاز برای دسترسی به این سرویس را خریداری کنند.

با این حال، اکنون گزارش‌هایی مبنی بر قاچاق ترمینال‌های استارلینک به این کشور منتشر شده است.

در این رابطه ویدئویی در توییتر به اشتراک گذاشته شده است که تجهیزاتی در مسیر این کشور را نشان می‌دهد.

در همین حال، فیروز نادری، مدیر سابق ناسا می‌گوید که حدود ۳۰ پایانه استارلینک در حال حاضر در ایران فعال است که توسط تعدادی از گروه‌ها تامین شده است.

او می‌گوید: «به‌عنوان یک مورد آزمایشی، این گام مهمی است و شاید موارد بیشتری در پی داشته باشند.»

این نشریه ادامه داد: با این حال، مشکلات بزرگی وجود دارد، از جمله هزینه ۵۹۹ دلاری یک ترمینال. پایانه‌های استارلینک فقط به دسترسی به ماهواره‌ها نیاز ندارند؛ آنها همچنین باید در چند صد کیلومتری ایستگاه زمینی قرار داشته باشند که در ایران هیچکدام از آنها وجود ندارد. بنابراین، آنها فقط در اطراف کشور کار می‌کنند که در آن ترمینال‌های کشورهای همسایه مانند ترکیه، آذربایجان یا عراق قابل دسترسی باشند.

در همین حال، بحث مخفی نگه داشتن دستگاه‌ها نیز وجود دارد. در حالی که به راحتی می‌توان آنها را از نظر بصری پنهان کرد، اما طبیعتاً انتقال و همچنین دریافت دیتا، تشخیص آنها با تجهیزات مناسب را ساده می‌کند.