گزارش اقتصاد دیجیتال ۲۰۲۱ نشان داد: رشد سرعت اینترنت ثابت در ایران
گزارش اقتصاد دیجیتال ۲۰۲۱ نشان داد: رشد سرعت اینترنت ثابت در ایران
خلاصه گزارش اقتصاد دیجیتال ۲۰۲۱، حکایت از این دارد که امروز بر مبنای «داده» می‌چرخد و داده‌ها به یک دارایی استراتژیک کلیدی برای ایجاد ارزش خصوصی و اجتماعی تبدیل شده‌اند، اکنون ۲ کشور ایالات‌متحده و چین، در استفاده از «داده‌ها» پیشتاز هستند.

به گزارش ایرنا، مدتی قبل گزارشی تحت عنوان، «خلاصه گزارش اقتصاد دیجیتال ۲۰۲۱» منتشر شده و در این گزارش داده‌های جذابی وجود دارد که توسط ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی ریاست جمهوری ترجمه شده است.

این گزارش بار دیگر بر اینکه دنیای امروز بر مبنای «داده» می‌چرخد و داده‌ها به یک دارایی استراتژیک کلیدی برای ایجاد ارزش خصوصی و اجتماعی تبدیل شده‌اند، تاکید می‌کند و اعلام می‌دارد ۲ کشور ایالات‌متحده و چین، در استفاده از ارزش «داده‌ها» پیشتاز هستند.

«داده‌ها» به‌عنوان یک منبع اقتصادی و استراتژیک نقش مهمی ایفا می‌کنند و این روندی است که با همه‌گیری کووید ۱۹، تقویت شده است زیرا بسیاری از فعالیت‌ها پس از آن به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد استفاده از تلفن ثابت، در ۱۵ سال گذشته، هم در اقتصادهای توسعه‌یافته و هم در اقتصادهای در حال توسعه رو به کاهش بوده، این در حالی است که در کشورهای کمتر توسعه‌یافته نیز با افزایش روبه‌رو نشده است.

اشتراک پهن‌باند ثابت، نرخ نفوذ در اقتصادهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه افزایش یافته است. با این حال در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، میانگین تعداد این اشتراک‌ها به ازای هر ۱۰۰ نفر، در دوره ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ تقریباً صفر بوده است، زیر این کشورها به سمت اتصال تلفن همراه کارآمد و در دسترس جهش کرده‌اند.

این آمار را اگر با آمار مربوط به ضریب نفوذ اینترنت همراه و سیار در ایران مقایسه کنیم نیز تقریباً به همین نتیجه می‌رسیم. در ایران توسعه اینترنت همراه به دلیل سرمایه‌گذاری به شکل خوبی پیش رفته است و مردم تمایل دارند از این امکان استفاده کنند. در کنار این، توسعه تلفن ثابت با عقب‌ماندگی زیادی همراه شده و همین باعث شده ضریب نفوذ این فناوری در کشور حدود ۱۳ درصد باشد.

پیشتازی آمریکا و چین در استفاده از «داده‌ها»/ رشد سرعت اینترنت ثابت در ایران

سرعت اتصال اینترنت یک عامل کلیدی برای ظرفیت تولید و استفاده از ترافیک است. استفاده از اینترنت در ۲۰ سال گذشته با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت بوده اما کیفیت اتصال با این سرعت پیش نرفته است. متوسط سرعت‌های مختلف اتصال ممکن است برای فعالیت‌های اساسی مانند مرور اینترنت یا ارسال ایمیل به‌اندازه کافی خوب باشد، اما برای کارهایی مانند تماس ویدیویی مناسب نیست.

شکاف در کیفیت اتصال به اینترنت بین اقتصادهای توسعه یافته و سایر اقتصادها چشم‌گیر است. در رابطه با اتصال پهنای باند ثابت، میانگین سرعت مشاهده شده در اقتصادهای توسعه یافته تقریباً هشت برابر کشورهای کمتر توسعه یافته است که منعکس‌کننده وضعیت زیرساخت‌ها و شکاف‌های فنّاورانه (مانند توسعه فیبرنوری) است.

داده‌های این گزارش میانگین سرعت اتصال به اینترنت پهن‌باند در جهان، بر اساس سطح توسعه در سال ۲۰۲۰ را موردبررسی قرار داده است.

نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد سرعت بیش از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه در اینترنت همراه و بیش از ۵۰ مگابیت بر ثانیه در اینترنت ثابت در کشورهای توسعه‌یافته، بیش از ۴۰ مگابیت بر ثانیه در اینترنت همراه و بیش از ۳۰ مگابیت بر ثانیه در اینترنت ثابت در کشورهای در حال گذار، بیش از ۳۰ مگابیت بر ثانیه در اینترنت همراه و بیش از ۲۵ مگابیت بر ثانیه در اینترنت ثابت در کشورهای جهان، بیش از ۲۵ مگابیت بر ثانیه در اینترنت همراه و بیش از ۲۸ مگابیت بر ثانیه در اینترنت ثابت در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، کمتر از ۲۰ مگابیت بر ثانیه در اینترنت همراه و ثابت در کشورهای توسعه نیافته است.

اکنون سرعت دانلود (سرعت دریافت داده‌ها) و آپلود اینترنت در ایران (سرعت ارسال داده‌ها) بر اساس شاخص «میانه» به این شکل است که سرعت دانلود اینترنت همراه ۲۴.۹۵ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۹.۵۹ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر (لیتنسی) ۳۱ میلی‌ثانیه رسیده است. تمامی این شاخص‌ها نسبت به آمار ماه گذشته با پیشرفت روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش ایرنا، آخرین آمار منتشرشده از سوی سایت «اسپیدتست» در مورد سرعت اینترنت ثابت نشان می‌دهد سرعت دانلود به ۱۰.۲۳، سرعت آپلود به ۱.۵۹ و میزان تأخیر به ۲۹ میلی‌ثانیه رسیده است. این آمار نیز حکایت از پیشرفت در سرعت اینترنت ثابت ایران دارد. شاید بتوان این مسئله را به افزایش ظرفیت اینترنت و توسعه آن از طریق راه‌اندازی فیبرنوری مربوط دانست.

میانگین سرعت دانلود اینترنت سیار در ایران، ۳۶.۵۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۲.۳۲ مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر ۳۸ میلی‌ثانیه است.

همچنین میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت در ایران، ۲۲.۶۷ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود ۱۲.۸۶ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۴۲ میلی‌ثانیه است.

در این گزارش، آماری از پیش‌بینی ترافیک داده تلفن همراه جهانی اساس فناوری نسل چهارم و پنجم ارتباطات ارائه شده است. این آمار نشان می‌دهد ترافیک داده تلفن همراه جهانی نسل چهارم اینترنت (۴G) در سال ۲۰۲۶ به حدود ۱۰۰ اگزابایت (هر اگزابایت برابر ۱۰۰۰ پتابایت است) در ماه و اینترنت نسل پنجم (۵G) به بیش از ۲۵۰ اگزابایت در ماه خواهد رسید.

پیشتازی آمریکا و چین در استفاده از «داده‌ها»/ رشد سرعت اینترنت ثابت در ایران