پاسکاری اختلال اینترنت بین اپراتورها، مخابرات و وزارت ارتباطات
پاسکاری اختلال اینترنت بین اپراتورها، مخابرات و وزارت ارتباطات
سردبیر فارس من می‌گوید: در مواقع بروز اختلال در اینترنت وقتی شرکت اینترنتی اعلام می کند که اختلال از شرکت نیست و از اینترنت کشور است، وزارت ارتباطات هیچ اطلاعیه‌ای درباره اختلال ندارد و این رویه باعث سردرگمی کاربران می‌شود.

برخی از کاربران سامانه فارس من با ثبت سوژه در این سامانه خواسته اند که شبکه اینترنت کشور تقویت شود.

سردبیر این سوژه در بیان جزئیات مطالبه خود برای خبرنگار فارس، از عدم اطلاع رسانی کافی و شفاف درباره بروز اختلال های اینترنتی و علل آنها گلایه کرد.

وی گفت: طبق رویه ای که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان های زیرمجموعه این وزارتخانه قرار دارد، به ندرت اطلاع رسانی شفاف و به موقع درباره اختلال های اینترنتی انجام می شود.

سردبیر این سوژه گفت: وقتی اختلال یا اشکالی در اینترنت رخ می دهد کاربر نمی داند که مشکل از کجاست و پس از صرف وقت برای تماس با اپراتور سرویس دهنده پاسخ می شنود که اختلال از شرکت نیست و اختلال کلی است؛ اما در همین زمان از سوی وزارت ارتباطات هم هیچ اطلاعیه یا توضیحی درباره اختلال کلی اینترنت وجود ندارد و این رویه باعث سردرگمی و شکایت کاربر می شود.

وی افزود: برای مثال چندی پیش، اینستاگرام و واتس‌آپ دچار اختلال شد و طبق گفته شرکت‌ ارائه‌دهنده اینترنت، مشکل ناشی از اختلال در اینترنت بین‌الملل کشور بود.

وی تاکید کرد: ضروری است که رویه جاری تغییر کند و مسوولان با بررسی دلایل بروز اختلال در اینترنت بین‌الملل، با شناسسایی آسیب ها و نقاط ضعف برای رفع مشکلات مشابه تلاش کنند و در صورت لزوم در صدد تقویت شبکه اینترنت کشور برآیند.

اما این سوال که چرا اختلال اینترنت به موقع اطلاع رسانی نمی‌شود؟ نخستین بار نیست که مطرح می شود. این یک گلایه پرتکرار کاربران است که پیش از این، آن را با معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرده ایم.

امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که چرا شرکت ارتباطات زیرساخت در مواقع بروز اختلال در اینترنت کشور، اطلاع رسانی به موقع ندارد و با تاخیر بروز اختلال را اعلام می کند که اختلالی که قبلا ایجاد شده به چه علتی بوده است؟ گفت: تمام اختلال ها در حوزه اینترنت مرتبط با شرکت ارتباطات زیرساخت نیست. بخشی از اختلال ها مربوط به اپراتورها، بخشی مربوط به شرکت مخابرات و بخشی هم مربوط به شرکت ارتباطات زیرساخت است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: آن دسته از اختلال ها که روی کیفیت اینترنت تاثیرگذار است را اعلام می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای مثال در ماجرای اخیر اختلال در لینک های تامین پهنای باند که چند اپلیکیشن خارجی پرکاربرد را مختل کرد و اختلال محسوسی بود، شرکت ارتباطات فردای اختلال از بروز اختلال در شب گذشته خبر داد و توضیح آن را اعلام کرد، گفت:‌ در برخی از قطعی ها که قطعی از لینک های بالادستی است، برای اتصال مجدد، اینترنت پرووایدر اعلام می کند که ارتباط تا دقائقی دیگر برقرار می شود.

محمدزاده لاجوردی اضافه کرد: آن اختلال حدود ۴ ساعت بود و اپراتور لایه بالایی اعلام کرد که به زودی ارتباط وصل می شود. گاهی صبر می کنیم تا ببینیم که اگر واقعا اختلال زود رفع می شود دیگر اعلام نمی کنیم اما در مواردی که واقعا می بینیم اختلال تاثیر گذار است اعلام می شود.