وزیر ارتباطات: پیگیر اینترنت رایگان یا نیم‌بها هستم
وزیر ارتباطات: پیگیر اینترنت رایگان یا نیم‌بها هستم

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر افزایش تعرفه اینترنت، اپراتورها را ملزم به توسعه شبکه ارتباطی کشور و استفاده از فناوری‌های جدید نکند، با آن مخالفیم. به گزارش ایرنا، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست مشترک مجلس و دولت، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره افزایش قیمت […]

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر افزایش تعرفه اینترنت، اپراتورها را ملزم به توسعه شبکه ارتباطی کشور و استفاده از فناوری‌های جدید نکند، با آن مخالفیم.

به گزارش ایرنا، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست مشترک مجلس و دولت، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره افزایش قیمت بسته‌های اینترنت از سوی اپراتورها، آن هم بدون دریافت مجوز و اطلاع‌رسانی به کاربران، اظهار کرد: رتبه جهانی ما در ارتباطات ثابت بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ و در ارتباطات سیار بین ۷۰ تا ۸۰ در نوسان است. از آنجایی که اینترنت ثابت در این سال‌ها توسعه پیدا نکرده است، رتبه خوبی در این زمینه نداریم.

وی افزود: در تمام دنیا مرسوم است که وقتی مردم در محل کار و منزل ساکن هستند از اینترنت ثابت استفاده کنند و تنها زمانی که حرکت می‌کنند به اینترنت سیار متصل شوند، اما از آنجایی که اینترنت ثابت ما توسعه نیافته، متاسفانه این بار به اینترنت همراه منتقل شده است. از آنجا که ظرفیت باندهای فرکانسی در دسترس اپراتورها نیز محدود است، با افت کیفیت شدید اینترنت رو به رو شدیم.

 

خط قرمز وزارت ارتباطات، کیفیت شبکه ارتباطی کشور است

وزیر ارتباطات تاکید کرد: متاسفانه در چهار سال گذشته سرمایه گذاری اپراتورها برای افزایش کیفیت خدمات اینترنت، متناسب با افزایش کاربران این گونه اینترنت نبوده است. خط قرمز ما در وزارت ارتباطات کیفیت شبکه ارتباطی کشور است. اعتقاد داریم اینترنت با کیفیت و پرسرعت حق مردم است و چون زندگی مردم امروز با فناوری گره خورده ما در وزارتخانه به دنبال این هستیم که کیفیت را تضمین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه افزایش تعرفه‌ای منوط به تضمین اپراتورهای ارتباطی برای ارتقای کیفیت خدمات‌شان به مردم خواهد بود. این مسئله باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسد. ما به هیچ وجه موافق افزایش قیمت اینترنت با هدف افزایش سود اپراتورها نیستیم.

وزیر ارتباطات گفت: قرار نیست که اپراتورها با افزایش قیمت، فقط سود خود را ببرند و وضعیت شبکه به همین شکل باقی بماند. تاکید می‌کنم که خط قرمز ما کیفیت است و مجوز افزایش تعرفه زمانی صادر خواهد شد که اپراتورها برای افزایش کیفیت اینترنت تعهد بدهند و با استفاده از فناوری‌های جدید تضمین کنند که عامه مردم به اینترننت دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: دولت وعده‌ای مبنی بر تامین حداقل استاندار اینترنت مصرفی جامعه را به مردم داده بود که در این زمینه برنامه ریزی‌هایی برای تامین این حداقل اینترنت به صورت رایگان و یا با نصف قیمت انجام شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: هیچکس در وازرت ارتباطات به دنبال افزایش سود اپراتورها نیستند. حذف بسته اینترنت یا معرفی بسته جدید باید در راستای توسعه شبکه ارتباطی کشور رخ دهد و اپراتورها باید در این خصوص تعهد بدهند. در غیر این صورت ما با هرگونه افزایش تعرفه‌ای که منجر به توسعه شبکه نشود، مخالف هستیم.

 

هنوز پوشش ۱۰۰ درصدی نسل چهارم اینترنت را نداریم

زارع‌پور گفت: اپراتورها باید طرح‌هایی که برای توسعه شبکه ارتباطی کشور دارند، را بیاورند و بگویند که در چه بازه زمانی قرار است پوشش‌دهی و کیفیت را افزایش دهند تا درباره اصلاح تعرفه‌ها تصمیم بگیریم.

وی درباه توسعه اینترنت نسل پنجم گفت: پیش‌بینی شورای عالی فضای مجازی این است که ۱۰ درصد از شبکه ارتباطی کشور تا پایان ۱۴۰۳، به این فناوری تجهیز شود که باید بگویم ما با این هدف فاصله زیادی داریم و به جز چند سایت پایلوتی که در کشور به مرحله اجرا درآمده است، تقریبا کاری را پیش نرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما هنوز پوشش ۱۰۰ درصدی نسل چهارم اینترنت را نداریم و تا در این حوزه به پوشش کامل نرسیم، نمی‌توان با سرعت به سمت نسل پنجم ارتباطات حرکت کرد.