<span style='color:#787878;font-size:12px;'>وعده جدید وزیر ارتباطات:</span><br/>پروژه ۱۰ ساله فیبرنوری را ۴ ساله انجام می‌دهیم
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>وعده جدید وزیر ارتباطات:</span><br/>پروژه ۱۰ ساله فیبرنوری را ۴ ساله انجام می‌دهیم

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در حوزه فضایی، دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات و کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را تشریح کرد. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور وزیر […]

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در حوزه فضایی، دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات و کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را تشریح کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری شب گذشته در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما با اشاره به تدوین و تصویب برنامه یک ساله و تدوین برنامه ۱۰ ساله فناوری فضایی در کشور، گفت: سال آینده سال تثبیت فناوری ارسال ماهواره به لایه لئو و قراردادن ماهواره های بومی در مدارات تا ۵۰۰ کیلومتری زمین است.
وی توسعه کاربردهای فناوری فضایی را یکی دیگر از برنامه های این حوزه عنوان کرد و افزود: در تعامل با دیگر بخش ها از فناوری های فضایی می توانیم استفاده کنیم؛ همین طور که در روز گذشته به مناسبت روز فناوری فضایی از ۴ سامانه جدید برای ارتقای کارآمدی بخش های مختلف رونمایی شد.
زارع پور با اشاره به اهمیت دستیابی به مدارات زمین آهنگ یا همان لایه ژئو و دستور رییس جمهور برای شتاب بخشی به برنامه دستیابی به فناوری پرتاب ماهواره به این لایه، گفت: برنامه دستیابی به لایه ژئو در دست بازنگری است و در جلسه آتی شورای عالی فضایی ارائه خواهد شد.
وی به برنامه های دولت سیزدهم برای توسعه بخش فضایی اشاره کرد و به فعالان این حوزه نوید داد: با پروژه هایی که در این حوزه طراحی و اجرا می شود متخصصان و علاقمندان این حوزه می‌توانند به این چرخه برگردند و نقش‌آفرینی کنند.
وزیر ارتباطات درباره مصوبات شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز گفت: در جلسه روز گذشته این شورا مقرر شد مصوبه اجرا نشده دولت الکترونیک به سرعت در یک بازه زمانی کوتاه اجرا شود و ما از دولت الکترونیکی به سمت دولت هوشمند حرکت کنیم.
وی افزود: در دولت هوشمند مبتنی بر داده ها تصمیم گیری هوشمند انجام خواهد شد و حکمرانی در بسیاری از حوزه ها مبتنی بر داده خواهد بود.
زارع پور یکی دیگر از مصوبات جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات را راه‌اندازی پنجره خدمات الکترونیکی دستگاه ها عنوان کرد و گفت: ما هم در وزارت ارتباطات موظف به راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شدیم و مزیت آن این است که با یک بار احراز هویت امکان دسترسی به تمام خدمات دولتی ایجاد می شود و در اردیبهشت ماه سال آینده فاز نخست این پروژه را راه‌اندازی میکنیم.
وی یکی دیگر از مصوبات را بازنگری و تعیین نوع و تعداد خدمات هر دستگاه توسط سازمان امور استخدامی عنوان کرد و افزود: این کار با همکاری مشترک وزارت ارتباطات و سازمان امور استخدامی انجام می شود و این مساله نیازمند همکاری همه دستگاهها است.
زارع پور در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره طراحی ۳۰۰ پروژه کوچک و بزرگ برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، گفت: از ۵۳ تکلیفی که شورای عالی فضایی در شهریور سال ۹۹ در حوزه شبکه ملی اطلاعات مصوب کرد حدود ۴۰ تکلیف با وزارت ارتباطات است که این ۳۰۰ پروژه در مسیر انجام همین تکالیف طراحی شده است.
وی به برنامه راه اندازی شبکه پرسرعت فیبرنوری نیز اشاره ای کرد و افزود: به زودی این طرح کلید خواهد خورد و نیم میلیون پورت از ۲۰ میلیون پورت برنامه ریزی شده به بهره برداری می رسد. البته این پروژه یک برنامه ۱۰ ساله نیاز دارد که ما تلاش می کنیم در ۴ سال و در این دولت انجام شود.
وزیر ارتباطات با تصریح بر اینکه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به هیچ عنوان به معنی قطع شبکه جهانی اینترنت نیست افزود: شبکه ملی اطلاعات دو بال اصلی دارد که یک بال آن شبکه ای پرسرعت، امن و با کیفیت در سراسر کشور است که موجب بهبود ارتباطات بین‌المللی نیز میشود و بال دوم آن ارائه خدمات متنوع و با کیفیت به هموطنان بر روی این شبکه پرسرعت است.
وزیر ارتباطات درباره حقوق کاربران در فضای مجازی با اشاره به لایحه ای که در وزارت ارتباطات دولت قبل تهیه و به دولت ارائه شده، تصریح کرد: فرآیند بررسی این لایحه طولانی شده است و اخیرا با تصویب دولت کمیسیونی برای هوشمند‌سازی و تحول دیجیتال در کنار بقیه کمیسیون های تخصصی دولت تشکیل شده که با سرعت بیشتری زیرساخت های حقوقی و قانونی لازم در این حوزه پیشنهاد و بررسی شود.
وی به راه اندازی کارگروهی برای مراقبت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: امکاناتی برای والدین طراحی شده که امکان مراقبت از فرزندان خود در فضای مجازی را داشته باشند که هفته آینده معرفی خواهند شد.
زارع‌پور تصریح کرد: یکی از این امکانات امکان تبدیل سیمکارت معمولی به سیم‌کارت ویژه کودک است که با استفاده از آن نگرانی ها از دسترسی کودکان به محتواهای نامناسب برطرف خواهد شد.