وزارت ارتباطات: تعرفه قبلی اینترنت برای تنبیه اپراتورها بود
وزارت ارتباطات: تعرفه قبلی اینترنت برای تنبیه اپراتورها بود

آی‌سی‌تی نیوز – در حالی که کاربران سامانه فارس من با اشاره به تغییرات قیمت بسته‌های موبایل خواستار توقف افزایش نرخ اینترنت هستند، وزارت ارتباطات اعلام می‌کند که تعرفه قدیمی و ارزان‌تر تنبیه اپراتورها بوده که اکنون مدت جریمه آنها پایان یافته است. سرویس فارس؛ برخی از کاربران سامانه فارس من با ثبت سوژه در […]

آی‌سی‌تی نیوز – در حالی که کاربران سامانه فارس من با اشاره به تغییرات قیمت بسته‌های موبایل خواستار توقف افزایش نرخ اینترنت هستند، وزارت ارتباطات اعلام می‌کند که تعرفه قدیمی و ارزان‌تر تنبیه اپراتورها بوده که اکنون مدت جریمه آنها پایان یافته است.

سرویس فارس؛ برخی از کاربران سامانه فارس من با ثبت سوژه در این سامانه درخواست کرده اند که «جلوی گران کردن اینترنت اپراتورها گرفته شود».

سردبیر این سوژه فارس من درباره مطالبه خود به خبرنگار فارس، گفت: اسفندماه سال گذشته بود که تعدادی از مدیران شرکت‌های اینترنتی با اشاره به تورم، افزایش دستمزدها و رشد هزینه‌ها، خواستار افزایش تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۱ شدند.

وی گفت: با این حال در شرایطی با گرانی بسته‌های اینترنتی روبه‌رو شده ایم که گزارش های سایت سنجش سرعت اینترنت اسپیدتست، از کاهش هفت رتبه ای سرعت اینترنت موبایل در ایران در میان کشورها حکایت دارد و کاربران خانگی هم از وضعیت اینترنت رضایت ندارند.

او می گوید: اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، قیمت بسته های اینترنت همراه را به بیش از دو برابر افزایش داده اند و بسته‌های بلند مدت خود را هم حذف کرده اند. به طوری که اکنون تنها بسته‌ بلند مدت همراه اول، چهار ماهه و قیمت هر گیگ نیز چهار هزار و صد تومان است.

 

*وضعیت بسته های اینترنت چه تغییری کرده است؟

گرانی بسته های اینترنت ابتدا با تکذیب مسوولان مواجه شد و سپس با بررسی قیمت های جدید اعلام کردند که تخلفی رخ نداده است و قیمت های جدید مورد تایید است؛ اما تاکید کردند که گرانی رخ نداده است.

اگرچه در ظاهر بسته های اینترنت اپراتورها گران تر نشده است اما در واقع مشترکان باید هزینه بیشتری بابت اینترنت بپردازند و این به گرانی تعبیر می شود. این افزایش هزینه برای کاربران از طریق حذف بسته های به صرفه تر و بلند مدت رخ داده است.

برای مثال، پیش این ایرانسل بسته ۷۲ گیگ یکساله به قیمت ۱۷۰ هزار تومان داشت اما اکنون بلندترین بسته این اپراتور ۱۵ گیگابایت ۱۲۰ روزه به قیمت ۶۸ هزار تومان است.

همچنین در مثال دیگری، همراه اول هم فعلا بسته اینترنت ۱۲۰ روزه ۱۵ گیگابایت را به قیمت ۶۲ هزار تومان می فروشد در حالی که پیش از این بسته ۷۰ گیگابایت بر ثانیه ای هم داشته است.

 

*قانون اجازه افزایش تعرفه را می دهد؟

در حالی که سال پیش بارها تاکید شد که افزایش تعرفه اینترنت مجاز نیست، بسیاری از مشترکان تصور می کردند که این ممنوعیت قانونی همچنان ادامه دارد. اما قانون مربوط به سال ۱۴۰۰ بود و اکنون به پایان رسیده است.

در حال حاضر، آخرین مصوبه تعرفه اینترنت همراه مربوط به سال ۹۵ و آخرین مصوبه اینترنت ثابت مربوط به سال ۹۶ است.

در این مصوبات کف و سقف قیمت برای اپراتورها تعیین شده است و اپراتورها براساس بازار رقابتی قیمت ها را تعیین می کنند. اگر اپراتورها بین کف و سقف قیمت بفروشند تخلفی نکرده‌ اند.

براساس این مصوبات سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم‌کارت دائمی ۴۰ هزار تومان و برای سیم کارت اعتباری ۶۰ هزار تومان است. در بخش موبایل قیمت هر گیگابایت اینترنت می تواند از ۳ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان باشد.

سقف قیمت فروش یک گیگابایت اینترنت برای اپراتورهای ثابت هم ۲ هزار تومان است.

بنابراین قیمت های فعلی که ارائه شده است با وجود اینکه نسبت به قبل بیشتر است اما هنوز از سقف پایین‌تر است و از نظر قانونی کار خلاف قانونی انجام نشده است.

 

*رگولاتور: تعرفه ارزان‌تر قدیمی تنبیه اپراتورها بود

اما مخاطب اصلی اعتراض ها و گلایه ها به افزایش تعرفه اینترنت وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر ارتباطات در واکنش به تغییرات بسته‌های اینترنت، می گوید: با حذف بسته‌های ارزان‌ مواجه ایم، اما بسته گران قیمت ارائه نشده است. البته قبول داریم که حذف بسته‌های ارزان‌ هزینه مردم را افزایش می‌ دهد.

عباسی شاهکوه افزود: برای حذف بسته ها یا افزایش قیمت بسته‌ها، مقررات سختگیرانه‌ای در نظر می‌گیریم و حداقل افزایش را تأیید می‌ کنیم.

وی گفت: بسته‌های حذف شده بسته‌ های زیر کف قیمت بوده است و از ابتدا نباید ارائه می‌ شدند. اپراتوری نمی تواند بالاتر از سقف محدوده قیمتی، بسته ای ارائه کند اما اگر بخواهد پایین‌ تر از کف قیمتی، بسته ای ارائه کند باید این بسته را سه سال ادامه دهد. در واقع این سه سالی که بسته های ارزان تر ارائه می شد به‌ نوعی تنبیه اپراتور‌ها بوده است که هم اکنون زمان این تنبیه به پایان رسیده است.

 

*وعده وزیر ارتباطات:‌ افزایش قیمت اینترنت فقط سود اپراتور را بیشتر نخواهد کرد

اما در تازه ترین اظهار نظر عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در واکنش به افزایش تعرفه اینترنت تلاش کرد تا تضمین دهد که افزایش تعرفه‌ منوط به تضمین اپراتورها برای ارتقای کیفیت خدمات‌ خواهد بود و قرار نیست که اپراتورها با افزایش قیمت، فقط سود خود را ببرند و وضعیت شبکه به همین شکل باقی بماند.

وی گفت: در چهار سال گذشته سرمایه گذاری اپراتورها برای افزایش کیفیت خدمات اینترنت، متناسب با افزایش کاربران این گونه اینترنت نبوده است. خط قرمز ما در وزارت ارتباطات کیفیت شبکه ارتباطی کشور است و به دنبال این هستیم که کیفیت را تضمین کنیم. فقط وقتی مجوز افزایش صادر خواهد شد که اپراتور برای افزایش کیفیت اینترنت تعهد بدهد. حذف بسته اینترنت یا معرفی بسته جدید باید در راستای توسعه شبکه ارتباطی کشور رخ دهد در غیر این صورت با افزایش تعرفه‌ مخالف هستیم.