نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال برگزار شد
نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال برگزار شد

آی‌سی‌تی نیوز – نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به میزبانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. به گزارش روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، با حضور احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و نمایندگان تام‌الاختیار سایر دستگاه‌های […]

آی‌سی‌تی نیوز – نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به میزبانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، با حضور احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و نمایندگان تام‌الاختیار سایر دستگاه‌های عضو، به ریاست عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در ابتدای این جلسه وزیر ارتباطات ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال تأکید کرد: این کارگروه با توجه به ظرفیت‌های حوزه فناوری اطلاعات و تحولاتی که این فناوری در همه ارکان جامعه ایجاد کرده است با ابتکار عمل هیات دولت و دستور رئیس‌جمهور، تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه با تشکیل این کارگروه می‌توان گام بسیار بلندی به سمت رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور برداشت گفت: بر اساس اصل ۱۲۷ و ا۱۳۸ قانون اساسی ، تمام اختیارات هیئت وزیران و رئیس‌جمهوری در موضوع اقتصاد دیجیتال به این کارگروه تفویض شده است و مصوبات آن عین مصوبات هیئت‌وزیران است و تصمیماتی که در این کارگروه گرفته می‌شود به‌ منزله تصمیم رئیس‌جمهوری است.

نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال برگزار شد

زارع‌پور افزود: امیدواریم با شرایطی که ایجاد شده است به همت دوستان بتوانیم تصمیمات مهم و کلیدی اتخاذ کنیم تا جایگاه شایسته‌ای برای جمهوری اسلامی در بهره‌گیری از فناوری اطلاعات، هم در حکمرانی و هم در توسعه اقتصاد دیجیتال و در یک‌کلام تحول دیجیتال را رقم بزنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ارتباطات و فناوری ارتباطات حوزه‌ای راهبردی برای کشور است که با بهره‌گیری از آن نه‌ تنها مشکلات کشور را می توانیم حل کنیم بلکه می توانیم در سطح جهانی هم در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی در خاتمه تأکید کرد: باید از فرصتی که پیش‌آمده است حداکثر استفاده را ببریم تا بتوانیم به‌سرعت موانع کسب‌وکارهای دیجیتال و بحث اقتصاد دیجیتال را برطرف کنیم و به اهداف تعیین‌ شده یعنی رسیدن به سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی تا سال ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم.

در ادامه این جلسه آیین‌نامه داخلی کارگروه به‌منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه دستگاه‌های اجرایی و اختیارات تفویض شده اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ به کارگروه به منظور حمایت از زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور، که مصوبه کمیسیون راهبری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال بود، به تصویب رسید.

در ادامه حاضران به بیان نقطه‌نظرات خود درباره ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ایجاد شده با تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و ورود فوری به موضوعات اولویت‌دار برای رفع موانع کسب‌وکارهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداختند.
هیئت‌ وزیران در جلسه ۸ دی ۱۴۰۰ در راستای تصمیم دولت مبنی بر تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با هدف راهبری و هماهنگی توسعه اقتصاد دیجیتال و دستیابی به کسب سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور، ترکیب کارگروه مذکور و حدود اختیارات تفویضی خود در آن را تعیین کرد.

به‌ موجب این مصوبه، کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مرکب از وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ امور اقتصادی و دارایی؛ صنعت، معدن و تجارت؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل‌شده است.

اختیارات هیئت‌ وزیران در تصویب مقررات مربوط به موضوعات یادشده، بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به وزرای عضو کارگروه تفویض شده است.