معافیت مالیاتی به شرط حضور در پلتفورم‌های داخلی
معافیت مالیاتی به شرط حضور در پلتفورم‌های داخلی
طبق قانون مالیاتی کشور، هرگونه کسب درآمد در فضای مجازی چه از سمت کسب و کارها و چه اینفلوئنسرها مشمول دریافت مالیات است. حالا در بسته حمایتی دولت برای کسب‌وکار، سکوها و نیز افرادی که در پلتفرم‌های داخلی مشغول به فعالیت باشند، معافیت‌ها و حمایت‌های مالیاتی ویژه در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس، از ابتدای دولت سیزدهم یکی ازموضوعات مورد تأکید دولت، توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال بود.

در این رابطه با دستور رئیس جمهور کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با حضور یازده وزیر و مقام دولتی و با اختیارات ویژه تشکیل شد تا موانع موجود از سر راه کسب‌وکارهای این حوزه را کنار بزنند.

یکی از مهمترین مصوبات این کارگروه «طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور» است که اخیرا آیین نامه آن رونمایی شد.

با این اقدام اجرای بسته حمایتی دولت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور آغاز شد و مسوولان امیدوارند که با اجرای این بسته، مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال کشور هموار شود.

*جزئیات بسته حمایتی دولت از مشاغل اینترنتی

آن طور که از جزییات آیین‌نامه «طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور» مشخص است، این آیین‌نامه ۱۴ ماده و ۲۸ نوع حمایت ویژه دارد.

در این آیین نامه هم برای پلتفرم‌ها یا سکوها و هم برای کسب کارها حمایت های مخصوص پیش‌بینی‌ شده است.

در این آیین نامه برای جلوگیری از ایجاد انحصار و قدرت گرفتن پلتفرم خاصی در کشور هم چاره اندیشی شده است و قرار شده هر پلتفرم بومی که از شرایط لازم برخوردار باشد از حمایت‌های دولت برخوردار شود. البته هنوز ضوابط این حمایت ها اعلام نشده است.

*سهم پررنگ حمایت های مالیاتی در بسته کمکی دولت

 مطابق ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم، هر شخصی که به هر نحو به کسب درآمد در ایران و یا کسب درآمد از منابعی در ایران مشغول است، مشمول پرداخت مالیات است. از سویی در سال‌های اخیر با گسترش کسب و کارها در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی کاربر محور (مانند اینستاگرام)، شیوه‌های جدیدی از درآمدزایی بر پایه بازاریابی و تبلیغات، گسترش یافته است. در همین راستا در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ نمایندگان با الحاق یک بند به تبصره ۶ ماده بودجه ۱۴۰۰، با الزام پرداخت مالیات از سوی اینفلوئنسرها موافقت کردند.

اسازمان مالیاتی  نیز در دستورالعمل مالیات اینفلوئنسرها به شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۵ مورخ ۱۴۰۰/۵/۲۳، درآمدهای کسب شده فعالان مجازی از محل تبلیغات را مشمول مالیات اعلام نمود. بر این اساس کلیه اینفلوئنسرهایی که دارای دو شرط زیر باشند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند: اولا بیش از ۵۰۰,۰۰۰ نفر دنبال کننده داشته باشند؛ ثانیا از محل تبلیغات به کسب درآمد مشغول باشند.

داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی درباره اراده سازمان برای اخذ مالیات از این قشر اعلام کرده است: «برای سازمان امور مالیاتی فرقی نمی‌کند که مالک حساب بانکی و درآمدهای فعالیت اقتصادی فروشنده لبنیات باشد یا یک هنرمند سلبریتی‌ یعنی هنرمندان، ورزشکاران و افرادی که شاخص‌ها و ویژگی‌های سلبریتی را دارند مشمول مالیات می‌شوند.البته استقبال سلبریتی‌ها و بلاگرها از پرداخت مالیات زیاد بوده چراکه بخوبی می‌دانند در صورت عدم پرداخت مشمول جرایم کتمان مالیات می‌شوند و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد.»

حمایت مالیاتی از کسب‌وکارها در طرح جدید دولت چه ویژگی‌هایی دارد؟

حالا در بسته حمایتی دولت، یک امتیاز ویژه برای کسب‌وکارها و افرادی که در پلتفرم داخلی فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته شده‌است و آن‌ها تا دو سال از پرداخت مالیات، معاف شده‌اند.

در این آیین نامه مربوط به این بسته حمایتی، بندهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ به حمایت‌های مالیاتی اختصاص دارد.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره توضیح داد: برای کسب و کارهای مشمول فاقد سابقه مالیاتی، معافیت مالیاتی تا سقف حدوداً دو میلیارد تومان درآمد در سال در نظر گرفته شده است.

بند دیگر این آیین نامه تصریح می کند که تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهای مشمولی که دارای پرونده مالیاتی هستند، در نظر گرفته شده است.

زارع پور در این باره هم اضافه کرد: اگر کسب‌وکاری دارای پرونده مالیاتی باشد در صورت فعالیت در پلتفرم‌های داخلی از تخفیف‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد.

در یکی دیگر از بندهای بخش مالیات به قبول هزینه‌های راه‌اندازی و توسعه کسب و کار و سکوهای مشمول به عنوان «هزینه قابل قبول مالیاتی» اشاره شده است.

به گفته زارع پور، وقتی هزینه‌های مربوط به توسعه و راه‌اندازی پلتفرم‌های مشمول حمایت، به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی پذیرفته شده است یعنی می‌توان آن را از بدهی‌های مالیاتی پلتفرم‌ کسر کرد.

*کدام پلتفرم‌ها مشمول این حمایت‌ها خواهند شد؟

بنابر اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرار است ضوابطی تعیین شود که براساس آنها مشخص شود کدام پلتفرم‌ها مشمول این حمایت‌ها خواهد شد و احتمالا این ضوابط در هفته جاری اعلام خواهند شد.

به طور کلی همه کسب‌وکارهایی که در چارچوب قوانین کشور در پلتفرم‌هایی بومی مشمول فعالیت کنند، از این حمایت‌ها برخوردار می‌شوند.
دبیرخانه‌ای برای پیگیری این آیین‌نامه راه‌اندازی شده که اجرای طرح را پیگیری می کند.

لازم به ذکر است برخی از کاربران سامانه فارس من با ثبت سوژه در این سامانه خواستار حمایت از  حضور کسب‌وکارهای اینترنتی در پلفرم‌های داخلی بودند.