ماجرای قطع اینترنت در روزهای کنکور/ چرا آنتن موبایل در محل آزمون مسدود نمی‌شود؟
ماجرای قطع اینترنت در روزهای کنکور/ چرا آنتن موبایل در محل آزمون مسدود نمی‌شود؟
از 4 سال پیش اینترنت موبایل در محل آزمون و محله‌های اطراف به مدت 5 ساعت در 4 روز پیاپی قطع می‌شود. امسال هم کاربران در حدود 600 محله درگیر این اختلال شدند. کاربران می‌پرسند: چرا به جای قطع اینترنت محل، آنتن محل کنکور با دستگاه مسدودکننده قطع نمی‌شود؟

فارس – فاطمه سامعی – کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ به عنوان پنجاه و دومین رقابت داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌ ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح چهارشنبه هشتم تیرماه با رقابت ۱۶۱ هزار داوطلب گروه هنر آغاز شد و همزمان قطعی چند ساعته اینترنت همراه در حوزه های برگزاری کنکور و مناطق نزدیک به حوزه های امتحانی در سراسر کشور رقم خورد.

راهکاری که به نظر می رسد پس از تجربه قانون شکنی برخی افراد در آزمون سراسری سال های گذشته، تردید داوطلبان کنکور در سلامت کنکور و نگرانی مسئولان سازمان سنجش از زیرسوال رفتن امنیت و صحت برگزاری کنکور، به یک رویه ثابت سالانه تبدیل شده است. رویه ای که البته باعث اعتراض کاربران میلیونی تلفن همراه در کشور شده است.

*۴ روز پیش، پیروز، دیروز و امروز اینترنت برخی مناطق به دلیل کنکور مختل است

پنجشنبه نهم تیرماه کنکور گروه علوم انسانی و گروه علوم ریاضی و فنی برگزار شد، دهم تیرماه کنکور گروه علوم تجربی برگزار شده است و امروز شنبه یازدهم تیرماه کنکور گروه زبان های خارجی برگزار می‌ شود تا به این ترتیب با پایان یافتن ماراتن ۴ روزه کنکور، مسئله اختلال عمدی در اینترنت هم به اتمام برسد.

مهدی سالم مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسما موضوع محدودیت در اینترنت همراه به دلیل برگزاری کنکور را اطلاع رسانی کرده است.

وی در توییتی اعلام کرد که «به درخواست وزارت علوم و تایید مراجع ذی ربط امروز و فردا (در روزهای برگزاری کنکور هنر و ریاضی و انسانی) در حوزه‌های برگزاری آزمون کنکور دسترسی به اینترنت محدود خواهد بود و از مردم به دلیل اعمال این محدوده‌ها و ایجاد اختلال در اینترنت در این مناطق عذرخواهی کرد.»

*اینترنت چند منطقه مختل است؟

همراه اول جزئیات بیشتری از محدودیت اعمال شده روی اینترنت را اعلام کرده است.

آن طور که همراه اول اطلاع رسانی کرده، بنا به درخواست سازمان سنجش، در روزهای برگزاری آزمون سراسری، اینترنت اپراتورهای تلفن همراه تا ساعت ۱۲:۳۰ در مناطقی که حوزه‌های امتحانی در آن قرار دارد قطع است.

بنابر آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور، کنکور امسال در ۴۱۷ شهرستان کشور و ۱۵ کشور خارجی برگزار خواهد شد که ۱۷ حوزه در خارج از کشور دایر است. در مجموع کنکور امسال در ۶۱۵ حوزه امتحانی برگزار می شود که به جز حوزه های خارج کشور، در باقی حوزه ها و مناطق افراد آن، مشترکان عادی تلفن همراه اختلال عمدی اینترنت را تجربه کرده اند.

*با چه منطقی همزمان با برگزاری کنکور اینترنت باید مختل شود؟

شورای حفاظت آزمون سراسری سعی دارد به هر نحوی که شده امنیت آزمون سراسری را حفظ کند و به داوطلبان اطمینان خاطر بدهد.

محمد حسین حاجیلو رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری می گوید:‌ برای حفظ حقوق داوطلبان پرتلاش، دسترسی به اینترنت در دانشگاه‌ ها و مدارس محل برگزاری آزمون سراسری، در ساعات برگزاری آزمون محدود می شود. علاوه بر این، تمامی حوزه‌ های آزمون به دستگاه آشکار ساز ابزار الکترونیکی مجهز شده‌ اند و به همراه داشتن یا استفاده از ابزارهای الکترونیکی ارتباطی در داخل حوزه آزمون با هر مشخصاتی باعث محرومیت داوطلب خواهد شد.

حاجیلو اضافه می کند: همچنین با تلاش عوامل امنیتی، انتظامی و قضائی تعدادی از عوامل گروه‌هایی که اقدام به فروش سؤالات جعلی کنکور یا وسایل الکترونیکی ارتباطی برای تقلب می کردند، بازداشت شدند.

*قطع اینترنت در زمان کنکور از کی مرسوم شد؟

تیرماه سال پیش بود که کاربران در چند روز متوالی روایت هایی از قطعی زمان بندی شده اینترنت را گزارش کردند که باعث تعجب و حساسیت کاربران شده بود. در آن زمان کشور با مشکل محدودیت منابع برق هم مواجه بود و گمانه زنی هایی درباره تاثیر نوسانات برق بر ناپایداری شبکه ارتباطی کشور مطرح می شد.

اما محمد جواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در توضیح دلیل اختلالات آن روزهای اینترنت همراه، گفت: قطعی برق ما را متأثر کرد اما اختلال روز گذشته، به دلیل برگزاری کنکور بود. کنکوری‌ ها به علت احتمال لو رفتن سوالات در فضای مجازی امنیت روانی نداشتند و سازمان سنجش هم نسبت به موضوع حساسیت داشت. درخواست شد که در حوزه‌ های امتحانی اینترنت ۳g و ۴g فعال نباشد که قطعا در همسایگی نقاطی که کنکور در آن جا برگزار می شود تاثیرگذار است. البته زیان اختلالات ایجاد شده از سود آن بیشتر است. باید سال آینده برای این موضوع فکر دیگری کرد.

*حداقل ۴ است که اینترنت در حوزه های امتحانی کنکور و همسایگی آنها قطع می شود

اگرچه جهرمی برای نخستین بار موضوع قطعی اینترنت همزمان با برگزاری کنکور را به صورت رسمی اعلام کرد، اما بررسی اخبار سال های قبل نشان می دهد که ایده قطع اینترنت همزمان با کنکور چند سالی است که اجرا می شود. گزارش هایی از سوی کاربران مبنی بر قطع بودن اینترنت در محل خاص برگزاری کنکور و بازگشت وضعیت شبکه به حالت عادی پس از پایان کنکور ثبت شده است. برای مثال در سال ۹۹ پس از برگزاری کنکور سراسری، گزارش های متعددی مبنی بر قطع کامل اینترنت در برخی حوزه های امتحانی از سوی کاربران شنیده شده بود.

اکنون مشاور وزیر ارتباطات هم سابقه چند ساله محدودیت اینترنت در حوزه های برگزاری کنکور را تایید کرده است. مهدی سالم توضیح داد: چهار سال است که محدودیت اینترنت در حوزه‌ های برگزاری کنکور اجرایی می‌شود و موضوع جدیدی نیست. این تصمیم گیری در مراجع ذیصلاح گرفته شده است.

*اینکه مردم کار جدی و مهم با اینترنت ندارند پیش فرضی ذهنی نشود

از دید داوطلبان کنکور و خانواده های آنها و شاید دیگر افراد دغدغه مند نسبت به آموزش، منفعت قطع ۵ ساعته اینترنت در حوزه های امتحانی کنکور و محله های اطراف بیشتر از ضرر آن است. همچنان که در سال های اخیر شاهد راه اندازی کمپین هایی در شبکه های مجازی توسط برخی از داوطلبان کنکور بودیم که به دلیل اینکه از تقلب نشدن در کنکور مطمئن نبودند از مسوولان می خواستند که برای اطمینان کامل از صحت کنکور، اینترنت را قطع کنند.

اما برخی از شهروندان هم درگیر کنکور نیستند و شاید نظر متفاوتی درباره این رویه داشته باشند. فراهانی، یک کاربر تلفن همراه و از منتقدان این رویه است. وی به خبرنگار فارس، گفت: صبح ۴ شنبه متوجه شدم اینترنت قطع است و بعدا در اطلاعیه ها خواندم که اینترنت به دلیل کنکور قطع بوده است.

وی اضافه کرد:‌ از زمانی که کنکور داده ایم سال ها گذشته و اصلا یادم نبود که کنکور چه وقت برگزار می شود؛ آیا همه در این کشور می دانند کنکور چه روزی برگزار می شود که برای آن آمادگی داشته باشند؟

وی گفت: اپراتورهای تلفن همراه که روزانه پیامک های زیادی را بابت امور خود به مشترکان می فرستند درباره قطع ۵ ساعته اینترنت در یک روز هیچ دغدغه ای نداشتند. یعنی بعد از اینکه اینترنت وصل شود باید بفهمیم چرا قطع بوده است؟

این کاربر عادی تلفن همراه که یک شرکت کوچک خصوصی دارد، گفت: قطعی اینترنت روز ۴ شنبه اتفاق افتاد و چون در شرکت به اینترنت ثابت هم دسترسی داریم، مشکلی در کار برایمان به وجود نیامد؛ اما این رویه قطع کردن چند ساعته اینترنت باعث می شود فکر کنیم که پیش فرض ذهنی مسوولان این است که اصولا مردم کار جدی با اینترنت ندارند و هر وقت قطع بود قطع بود، عیبی ندارد.

همچنین یک کاربر دیگر اینترنت همراه هم معتقد است: درخواست برای قطع اینترنت مناطق اطراف محل آزمون سراسری، یک درخواست عجیب و بسیار اشتباه بوده است؛ زیرا با تهیه دستگاه مسدود کننده آنتن تلفن همراه (جمر) می‌ توانستند اینترنت محل‌ های آزمون را قطع کنند؛ نه اینکه دسترسی هزاران کاربران عادی که بسیاری از آنها کارشان با اینترنت است را مختل کنند؛ این کار زیرپاگذاشتن حق مردم عادی است.

*قرار بود به جای قطع اینترنت فکر دیگری برای تامین امنیت کنکور ۱۴۰۱ شود

مبنای اغلب انتقاداتی که به قطع اینترنت در روزهای برگزاری کنکور وارد می شود، استفاده از آسان و دم دستی ترین راه حل برای حل مشکل تقلب و حفظ اعتبار کنکور است. بسیاری از کاربران گلایه دارند که چرا سازمان سنجش، وزارت علوم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به جای اینکه راهکاری اساسی برای تامین امنیت کنکور بیاندیشند از سهل الوصول ترین راه که همان قطع اینترنت است استفاده می کنند؟

اساسا هم وقتی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر موضوع قطع اینترنت به دلیل برگزاری کنکور صحه گذاشت، تاکید کرد که «باید سال آینده برای این موضوع فکر دیگری کرد.» بنابراین از ابتدا قرار نبود ساده ترین روش، دائمی شود.

سوال پرتکرار این روزها این است که چرا وزارت علوم و وزارت ارتباطات از امکانات دیگری از جمله مسدودکننده آنتن و ابزارهای پیشرفته تشخیص وسائل الکترونیکی یا هر تدبیر مناسب دیگری استفاده نمی کنند؟ کنکور یک آزمون ثابت سالانه است که وزارت علوم از قبل می داند در چه تاریخی برگزار خواهد شد، با این پیش فرض آیا وزارت علوم با کمک دیگر دستگاه های مربوط نباید تمهیدات لازم برای امنیت کنکور را به صورت پایدار و اصولی پیش بینی کند که هر سال نگران خدشه وارد شدن به امنیت کنکور نباشد؟

*چرا به جای قطع اینترنت همسایه ها، اینترنت محل کنکور با دستگاه مسدودکننده قطع نشد؟

مهدی سالم مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این سوال که چرا از دستگاه مسدودکننده آنتن موبایل برای حوزه های کنکور استفاده نشده است؟ پاسخ می دهد. او می گوید: برای حوزه‌ های امتحانی کنکور باید چندین هزار جمر تهیه می‌ شد که اینترنت ممتحنین و مسئولان اجرایی کنکور را هم با اختلال رو به رو می‌ کرد؛ پس از جمر استفاده نشد.

سالم همچنین در پاسخ به این سوال که چرا قطع اینترنت در مناطق موردنظر از قبل به مشترکان اطلاع داده نشده بود؟ گفت: برخی از موضوعات باید در آخرین فرصت، اطلاع‌ رسانی شوند تا کنکور امن برگزار شود.

او تاکید کرد: شخصاً مخالف اعمال این محدودیت بودم؛ اما تصمیم گیری درباره این موضوع در مراجع ذیصلاح انجام شده است.

امروز هم عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه در جلسات کنکور از دستگاه های آشکار ساز موبایل استفاده می شود، توضیح داد: موبایل در همه حوزه ها با دستگاه ها پیدا می شود و کسی نمی تواند موبایل را داخل حوزه بیاورد. در کنکور ریاضی و انسانی امسال، ۷۰ مورد تخلف در سر جلسه امتحان به کمک دستگاه های آشکار ساز پیدا کردیم و هر تقلبی پیدا خواهد شد.

وی افزود: روز اول در کنکور هنر که کنترل ها کمی ضعیف تر بود ساعت ۱۲ و نیم یک عکس منتشر شد اما روز دوم در کنکور ریاضی و انسانی اولین عکسی که از جلسه بیرون آمد، ساعت یک و نیم ظهر و یک عکس از یک صفحه دفترچه بود.

به گزارش فارس، ساعت برگزاری کنکور تا ساعت ۱۲ و نیم است.