فرودگاه پیام از وزارت ارتباطات جدا می‌شود؟
فرودگاه پیام از وزارت ارتباطات جدا می‌شود؟

آی‌سی‌تی نیوز – با مطالعه نظرات و مطالب ارائه‌شده به‌نظر می‌رسد اجماعی در استان البرز برای واگذاری فرودگاه پیام به سازمان هواپیمایی کشوری در حال شکل‌گیری است و باید دید بالاخره وزیر ارتباطات سند به نام سازمان هواپیمایی کشوری خواهد زد یا خیر. به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام […]

آی‌سی‌تی نیوز – با مطالعه نظرات و مطالب ارائه‌شده به‌نظر می‌رسد اجماعی در استان البرز برای واگذاری فرودگاه پیام به سازمان هواپیمایی کشوری در حال شکل‌گیری است و باید دید بالاخره وزیر ارتباطات سند به نام سازمان هواپیمایی کشوری خواهد زد یا خیر.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام در منطقه مهرشهر کرج یکی از ظرفیت‌های بسیار ارزشمند و قابل توجه در راستای توسعه اقتصادی استان البرز است و در زمان حاضر مدیریت و مالکیت مجموعه فرودگاهی پیام در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد،
این درحالی است که بسیاری از کارشناسان و البته مسئولان براین‌باورند که واگذاری این فرودگاه به سازمان هواپیمایی کشوری فرصتی است تا بتوان از ظرفیت‌های بالقوه فرودگاه پیام بهره‌برداری بهتری انجام داد.

این گروه تأکید می‌کنند وجود تعداد زیادی از واحدهای صنعتی های‌تک و استقرار گمرک و قرنطینه محصولات کشاورزی در این مجموعه می‌تواند در راستای استفاده بهینه از این ظرفیت برای ارزآوری و صادرات محصولات مهم استان البرز و استان‌های همجوار باشد که به‌نوبه خود می‌تواند دستاوردی بسیار مهم در راستای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه شناخته شود.

در زمان حاضر و بعد از ورود مجتبی عبداللهی استاندار جدید به استان البرز زمزمه‌هایی از واگذاری فرودگاه این مجموعه به سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شده است که باید دید آیا از ظرفیت‌های این مجموعه عظیم و اقتصادی استفاده بهینه می‌شود یا خیر و فرودگاه همچنان با چند پرواز در هفته به کار خود ادامه می‌دهد.

مجتبی عبداللهی در تاریخ ۱۸ آذر در دیداری که در ابتدای ورود خود به استان البرز داشت در دیدار با مجمع نمایندگان استان البرز تمایل خود را برای واگذاری این مجموعه به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد.

وی در این دیدار اظهار داشت: فرودگاه پیام ظرفیت بسیار ارزشمندی است که متأسفانه هنوز به سوددهی نرسیده است چرا که باید مدیریت این مجموعه به شرکت فرودگاه‌های کشور سپرده شود تا به‌‌درستی در مسیر اصلی خود قرار گیرد.

استاندار البرز گفت: فرودگاه پیام در بخش مسافری پدافند فرودگاه‌های مهرآباد و امام(ره) است که باید در این راستا به‌صورت تخصصی و برنامه‌محور اقدام کند.

عبداللهی افزود: در بخش کارگو نیز پیام نقش بسیار پررنگی در توسعه صادرات استان، ارزآوری، تولید و اشتغال خواهد داشت، مشروط به اینکه یارانه سوخت برای پروازهای باربری را دریافت کند و فعالیت خود را افزایش دهد.

وی گفت: با توجه به این ظرفیت‌ها اعطای مدیریت فرودگاه پیام به شرکت فرودگاه‌های کشور و تخصیص سوخت یارانه‌ای برای پروازهای باری مورد تقاضا است.

استاندار البرز اضافه کرد: همچنین در خصوص راه‌های دسترسی به فرودگاه نیز با تعامل مسئولان مربوطه باید تمهیدات لازم اندیشیده شود چرا که این فرودگاه می‌تواند اقتصاد البرز را متحول کند.

 

مدیریت فرودگاه پیام به شرکت فرودگاه‌های کشور سپرده شود

از سوی دیگر نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر ارتباطات از ارائه پیشنهاد به وزیر ارتباطات برای واگذاری این فرودگاه به سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد.

علیرضا عباسی ابراز کرد: در دیدار اخیر با وزیر ارتباطات پیشنهادی را مطرح کردم مبنی بر اینکه فرودگاه پیام جهت کارآمد شدن و بهره‌وری بیشتر از وزارت ارتباطات به سازمان هواپیمایی کشور ذیل وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

وی با بیان اینکه فرودگاه پیام ظرفیت بسیار ارزشمندی دارد که متأسفانه هنوز به بهره‌وری کامل از ظرفیت خود نرسیده است، تأکید کرد: باید مدیریت این مجموعه به شرکت فرودگاه‌های کشور سپرده شود تا به‌‌درستی در مسیر اصلی خود قرار گیرد، فرودگاه پیام باید به‌صورت تخصصی و برنامه‌محور اقدام کند.

عباسی با اعلام اینکه به‌ازای این واگذاری شرکت‌های هواپیمایی تمایل بیشتری برای حضور در فرودگاه خواهند داشت، گفت: این کار انتفاع بیشتری برای مردم استان البرز دارد.

 

استفاده از فرودگاه پیام برای صادرکنندگان صرفه اقتصادی ندارد

در همین حال، نائب‌رئیس اتجادیه ملی میوه و تره‌بار استان البرز و یکی از صادرکنندگان مطرح میوه و تره‌بار در استان البرز با اشاره به بالا بودن کرایه حمل بار توسط هواپیما گفت: استفاده از فرودگاه پیام برای صادرات صرفه اقتصادی ندارد و از ترانزیت جاده‌ای صادرات می‌کنیم.

سید احمد میرجلیلی در پاسخ به این پرسش “آیا در زمان حاضر برای صادرات مشکلی وجود دارد و آیا از فرودگاه پیام برای صادرات استفاده می‌کند یا خیر؟”، گفت: هیچ مشکلی برای صادرات نداریم، به‌عنوان مثال باری که از کرج ارسال شده، در زمان حاضر در دزفول در حال بارگیری است و چند روز قبل خودم برای کنترل امور در امارات بودم تا بار مناسب به مقصد برسد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

این صادرکننده نمونه با بیان “فرودگاه پیام در ترانزیت و صادرات ما هیچ نقشی ندارد و از ترانزیت جاده‌ای صادرات را انجام می‌دهیم.”، ادامه داد: کرایه هواپیما برای صادرات خیلی زیاد است و منجر به هزینه سربار برای ما می‌شود و با توجه به اینکه کرایه حمل خیلی بیشتر از مبلغ فروش محصول می‌شود صرفه اقتصادی ندارد.

 

واگذاری در انتظار تصمیم هیئت دولت

البته اگر از تمامی اما و اگرهای مطرح‌شده در این زمینه چشم‌پوشی کنیم فعلاً به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیری واگذاری فرودگاه پیام به شرکت هواپیمایی کشوری یک تصمیم مهم و در سطح هیئت دولت است و وزیر ارتباطات به‌تنهایی در مورد این موضوع تصمیم‌گیرنده نیست درحالی که نباید فراموش کنیم با درنظر گرفتن مالکیت قانونی فرودگاه جای تردید نیست که در راستای واگذاری مجتمع موردنظر نقش وزارت ارتباطات و تسهیل‌گری در این زمینه بسیار مهم و کارساز است.