عربستان میزبان کنفرانس مجمع امنیت سایبری
عربستان میزبان کنفرانس مجمع امنیت سایبری
کارشناسان اعلام کردند که بهترین‌های جهان برای گردهمایی در مجمع امنیت سایبری عربستان حضور دارند.

به گزارش سایبربان؛ مجمع جهانی امنیت سایبری (GCF)، پلتفرم اقدام محوری که دستور کار جهانی امنیت سایبری را شکل می‌دهد، از ۹ تا ۱۰ نوامبر سال جاری پذیرای بیش از ۴۵۰۰ شرکت کننده از بیش از ۱۱۰ کشور در «Ritz-Carlton»، ریاض است.

به گفته کارشناسان، این مجمع با هدف استفاده از فرصت‌های نظم سایبری جهانی در حال تحول، بهترین ذهن‌ها را برای پیشبرد برنامه امنیت سایبری و درک مزایای آن گرد هم می‌آورد. در این رویداد ۲ روزه از سوی سازمان ملی امنیت سایبری، بیش از ۱۲۰ سخنران از سراسر جهان در مجمع جهانی امنیت سایبری برای بحث در مورد مرتبط‌ترین مسائل سایبری روز گرد هم جمع می‌شوند.

در این رویداد، بازاندیشی در نظم جهانی سایبری، بیش از ۳۰ جلسه برگزار خواهد شد که مجموعه‌ای از موضوعات را در ۵ موضوع فرعی از جمله مرز اختلال، اقتصاد سایبری، تکامل ژئو-سایبری، آینده «Cyber Work» و «No One Left Behind» پوشش می‌دهد.

جلسه افتتاحیه

جلسه افتتاحیه «بازاندیشی در نظم جهانی سایبری، چرا؟» میزبان شیام ساران (Shyam Saran)، وزیر امور خارجه سابق هند، در کنار میچیو کاکو (Michio Kaku)، آینده‌پژوه مشهور و استاد فیزیک نظری دانشگاه شهر نیویورک و مری آیکن (Mary Aiken)، متخصص پیشرو در روانشناسی سایبری، دیدگاه‌های جغرافیایی و متقابل منحصر به فرد خود را ارائه می‌دهند.

ساران در سخنانی پیش از این رویداد گفت : «نیاز به تکامل نحوه برخورد ما با چالش‌های امنیت سایبری فعلی و آینده بسیار مهم است. با پیشرفت‌های سریع فناوری، رقابت جهانی رو به رشد و تهدیدات مخرب فراگیرتر از همیشه، نحوه همکاری ما برای پیشبرد این بخش بسیار اهمیت دارد. به عنوان بخشی از تلاش‌های ما، دیپلماسی سایبری کلید مهار این بخش قدرتمند و فرصت‌های جهانی به شمار می‌رود. من مشتاقانه منتظر بحث در مورد اولویت‌های سایبری جهانی با صداهای پیشرو در نسخه ۲۰۲۲ مجمع جهانی امنیت سایبری هستم.»

امنیت سایبری بیشتر

در روز اول این رویداد همچنین عبدالعزیز بن سلمان آل سعود (Abdulaziz bin Salman Al Saud)، وزیر انرژی عربستان سعودی، به گام‌های لازم مورد نیاز بخش انرژی بین‌المللی برای اطمینان از امنیت سایبری بیشتر صنعت می‌پردازد، در حالیکه امین ناصر (Amin H Nasser)، رئیس و مدیر عامل آرامکو، در مورد انعطاف‌پذیری امنیت سایبری در سراسر زنجیره تأمین انرژی بحث خواهد کرد.

در طول کنفرانس، رهبران صنعت جهانی به موضوعات مختلف فضای سایبری از جمله الگوریتم‌های هوش مصنوعی، نحوه ایمن نگه‌داشتن کودکان در فضای آنلاین و روانشناسی مجرمان سایبری خواهند پرداخت.

سایر سخنرانان برجسته عبارتند از :

جرمی یورگنس (Jeremy Jurgens) : مدیر عامل مجمع جهانی اقتصاد
دورین بوگدان مارتین (Doreen Bogdan-Martin) : دبیر کل منتخب اتحادیه بین‌المللی مخابرات
نهمی النصر (Nadhmi Alnasr) : مدیرعامل نئوم (NEOM)
گوران ماربی (Göran Marby ) : رئیس و مدیر عامل ایکانی (ICANN)
اورسولا اووسو-اکوفول (Ursula Owusu-Ekuful) : وزیر ارتباطات و دیجیتالی‌سازی غنا
عیسی علی ابراهیم (Isa Ali Ibrahim) : وزیر ارتباطات و اقتصاد دیجیتال جمهوری فدرال نیجریه
عبدالرحمن الحسن (Abdurahman Al Hassan)، معاون اداره امنیت سایبری ملی عربستان سعودی در بخش راهبرد و همکاری بین‌المللی، توضیح داد :

«ما هیجان‌زده هستیم که برخی کارشناسان را در ریاض گرد هم می‌آوریم تا در مورد مرتبط‌ترین مسائل امنیت سایبری در روز بحث کنیم. ما در حال اتخاذ یک رویکرد کل‌نگر هستیم، با برنامه‌ای که برای گسترش بحث فراتر از موضوعات فنی طراحی شده و توسعه اجتماعی-اقتصادی و مسائل ژئوپلیتیک مرتبط با امنیت سایبری را در بر می‌گیرد. موضوعات کلیدی سیاست، با چشم‌اندازهایی که از بخش‌های مختلف به دنبال راه‌حل‌های جمعی هستند، مورد توجه قرار خواهند گرفت.»

الحسن خاطرنشان کرد : «ما با شرکای دانش متشکل از سازمان‌ها و مؤسسات بین‌المللی پیشرو از جمله «ITU»، یونیسف، «ETRI» و یونیتار (UNITAR) در میان بسیاری موارد دیگر کار می‌کنیم. این همکاری باعث می‌شود تا عمق زیادی از تخصص در طیف کاملی از سیاست‌ها و مسائل فضای سایبری را شامل شود.»