ضرورت اجرای حکمرانی مجازی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی
ضرورت اجرای حکمرانی مجازی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی

آی‌سی‌تی نیوز – مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی گفت: پیشنهاد می شود در حکمرانی اسلامی فضای مجازی، فضای جدیدی مبتنی بر مبانی فکری ، ارزش ها و سبک زندگی اسلامی به جهان عرضه شود تا این مدل از حکمرانی، ایران از سایر کشورها متمایز کند. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی گفت: پیشنهاد می شود در حکمرانی اسلامی فضای مجازی، فضای جدیدی مبتنی بر مبانی فکری ، ارزش ها و سبک زندگی اسلامی به جهان عرضه شود تا این مدل از حکمرانی، ایران از سایر کشورها متمایز کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، حجت الاسلام رضا حاج حسینی در دومین روز از نشست های هفته حکمرانی که با محوریت حکمرانی اسلامی فضای مجازی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: یکی از مهمترین مسایل جهان آینده حکمرانی فضای مجازی است به طوری که شاید بتوان در آینده جنگ حکمرانی فضای مجازی را متصور شد.

وی با تاکید بر این که جنگ های آینده جنگی است که سلطه جویی ها و کشورگشایی های مبتنی بر سلاح به کشورگشایی تمدنی و خدمات محور تبدیل می شود، افزود: اگر چه این مدل حکمرانی نرم و خدمات محور بوده اما روی سخت نیز دارد تا جایی که در پروژه نیترو زئوس پیش بینی شده فضا برای کشورهای مخالف به اندازه ای تنگ شود که مردم هیچ دسترسی به زیرساخت هایی نظیر اب، و برق و گاز نداشته باشند و از گوشت و خون هم ارتزاق کنند.

حاج حسینی با بیان این که چنین آینده ای دو گزینه پیش پای ایران خواهد گذاشت، تصریح کرد: بدون شک پذیرش چنین حکمرانی طبیعتا با عزت مردم ایران همخوانی ندارد ضمن آن که استقلال در این حوزه در نهایت منجر به دستیابی به حکمرانی فضای مجازی می شود که طبیعتا مردم و مسئولان این گزینه را انتخاب خواهند کرد اما مساله ای که در این زمینه مهم است درک این موضوع است که در آینده تعریفی از مرز با آن چه اکنون در اختیار است، نخواهیم داشت و فضای جهان در عصر فضای مجازی، فضایی است که مرزها حداقل در آن کمرنگ شده یا از بین می رود.

مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی ادامه داد: اگر ایران خواستار ورود و دسترسی به حکمرانی فضای مجازی در ۴ لایه سخت افزار، نرم افزار، محتوا و کاربر است باید ورود جهانی داشته و حکمرانی را در سطح جهان پیگیری کند. تعریف استقلال در فضای مجازی و استقلال ملی در داخل مرزهای ایران از حکمرانی فضای مجازی، آدرس غلطی است بلکه تعریف صحیح استقلال در حکمرانی جهانی در مقابل حکمرانی جهانی استبداد و سلطه قرار می گیرد.

وی با تاکید بر این که دستیابی ایران به حکمرانی فضای مجازی به سبک چین و روسیه برای ایران مطلوب نیست، اظهار کرد: ایجاد قدرتی متوازن شبیه با قدرتی که چین طی این سال ها کسب کرده برای ایران مطلوب نیست زیرا با بازار ۸۰ میلیونی فعلی، چنین ورود و رقابتی با ابرقدرت های جهان معقول نیست ضمن آن که توان آن را نیز نخواهیم داشت.

حاج حسینی با یادآوری این که متناسب با ایدئولوژی فضای مجازی نگاه منتقدانه ای داریم و قائل به این هستیم که ساختارهای فضای مجازی سوار بر ایدئولوژی ناصواب و ناصحیح است، تصریح کرد: بازار بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفره مسلمانان جهان اسلام نیازهای اختصاصی و بازار بزرگی دارد که فضای مجازی موجود به آن جواب داده نمی شود بنابراین پیشنهاد می شود در صورت توجه به این بازار از ظرفیت های دولتی، شرکتی و عمومی دیگر کشورها استفاده شود و ایران بتواند نقش محوری ایفا کند تا در چنین بازاری فضای مجازی جدیدی در جهان ایجاد کنیم.

مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی با اشاره به محدود نبودن نیروی انسانی و نیروی مدیریتی در ایران و سایر کشورهایی که به موضوع حکمرانی تمایل داشته و دغدغه دولت های آن به شمار می رود، بحث حکمرانی جهانی اسلامی قابل دسترس خواهد بود، افزود: اگر ایران چنین هدفی را به عنوان چشم انداز مدنظر قرار دهد طبیعتا سیاست گذاری با روند فعلی متغایر خواهد بود و سیاست گذاری ها ناظر به ظرفیت های درونی، سازمانی و نهادی نخواهد بود بلکه سرمایه گذاری ناظر به سیاست گذاری های جهانی است.

وی در تشریح وضعیت تقسیم کار در حکمرانی اسلامی نیز اظهار کرد: در این مدل تقسیم کارها ملی نبوده بلکه مبتنی بر تقسیم کار جهانی و ذیربطی است و ظرفیت های جهانی در قانون گذاری ها کاملا مورد لحاظ قرار می گیرد. بنابراین آن چه در این سبک از حکمرانی مهم است حل نشدن بخش زیادی از مشکلات با قانون گذاری است در حالی که می توان با ساختارسازی ، اشراف به قوانین و دغدغه ها و در نهایت ارزش ها در ساختار فضای مجازی به اهداف تقنینی دست یابیم که نمونه عدم اجرای این قوانین در نقاط زیادی از جمله تاکسیرانی دیده شده است.

مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی ادامه داد: در گذشته قوانین این حوزه به صورت کامل اجرایی نمی شد که این امر منجر به نارضایتی مردم شد اما با برنامه های جدید مسافری و با ایجاد ساختارهایی ، دغدغه مردم و مسئولان برطرف شد به طوری که دغدغه عدم دریافت هزینه اضافی از مسافران و حتی توازن قیمتی در سامانه های مسافری لحاظ شد تا با خوش رفتاری مسافر با راننده و رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین رعایت سیستم های گرمایشی و سرمایشی که پیش از این دغدغه سازمان تاکسیرانی بود و طی این سال ها به آن ها توجهی نشده بود، رضایت مردم، قانون گذار و مسئولان پیاده سازی شود، بنابراین شرایط برای مردم الزام لذت بخش ایجاد کرده تا ضمن رعایت قوانین هزینه ای برای کشور به دنبال نداشته باشد.

حاج حسینی در پایان تاکید کرد: همه عرصه های کشور، نهادها، مسئولان و نخبگان باید درگیر موضوع حکمرانی شده و گفتمان سازی ناظر بر این مساله داشته باشند بدون شک قائل به دسته بندی و تقسیم بندی ظرفیت ها هستیم به طوری که معتقدیم دست کم ۲۰ درصد از ظرفیت های کشور معطوف به این هدف شده و نخبگان موارد علمی را پیاده کنند تا با بازطراحی محصولات متناسب با معانی ، بازار بزرگ جهانی را تا حد امکان در اختیار بگیرند.