صدور کارت هوشمند ملی تا ۲ماه دیگر
صدور کارت هوشمند ملی تا ۲ماه دیگر
در ابتدای هوشمندسازی کارت‌های ملی قرار بود همه ایرانیان تا سال 1395 دارای کارت ملی شوند. اما تحریم‌ها این روند را مختل کرد. حالا با سپردن بخشی از کار تولید کارتها به متخصصان داخلی وعده داده شده است که تا کمتر از 2ماه دیگر همه ایرانیان دارای کارت ملی هوشمند خواهند بود.

به گزارش فارس مدتها بود که ماجرای کارت‌های ملی هوشمند در کشور به یک معضل تبدیل شده بود. درحالی که امکان صدور کارت ملی جدید برای میلیون‌ها از نفر از ایرانیان میسرنبود، کارهای اداری و بانکی در سطح شهر نیاز به ارائه کارت ملی داشت. برای حل این مشکل رسید کاغذی کارت ملی هوشمند استفاده می‌شد که خود آن معضلی دیگر برای نگهداری و ارائه تبدیل شده بود. حالا دولت سیزدهم وعده داده است که تا کمتر از ۲ماه دیگر همه ایرانیان دارای کارت ملی هوشمند خواهند شد.

مشکل عدم صدور کارت ملی چه بود؟

تا سال ۱۳۹۷، بدنه کارت ملی هوشمند از خارج از کشور وارد می‌شد. در آن زمان دوونیم میلیون کارت ملی در ماه صادر و هرکس بعد از انجام فرآیند ثبت‌نام حداکثر تا ۱۵روز کارت خود را تحویل می‌گرفت. اما تحریم و مشکل تامین اعتبار ارزی از حوالی همان تاریخ صدور کارت ملی هوشمند را به تعویق انداخت. طوریک ه افرادی که در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ برای دریافت کارت ملی ثبت‌نام کردند تا سال ۱۴۰۰ کارت خود را تحویل نگرفتند.

وقتی تولید بدنه کارت به مشکل خورد، متخصصان تلاش کردند علی‌رغم وجود مشکلاتی مثل واردات پلی کربنات، بدنه کارت‌های ملی را در داخل تولید کنند.

دی ماه ۱۴۰۰ اعلام شد که بار دیگر خط تولید کارت ملی هوشمند توسط وزارت کشور و ثبت‌احوال راه‌اندازی شده است. طبق گفته سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت‌احوال با از سر گرفتن واردات پلی‌کربنات و تراشه و با در دست گرفتن تولید بدنه کارت‌ها توسط چاپخانه دولتی در داخل کشور، ماهیانه حداقل یک‌میلیون کارت ملی تولید و به دست متقاضیان خواهد رسید.

همچنین سازمان ثبت‌احوال اعلام کرد که حدفاصل بین درخواست صدور کارت و رسیدن آن به دست شهروندان ۵الی ۶ماه خواهد بود.

صدور کارت ملی در مراحل پایانی است

به گفته وزیرکشور در شروع به کار دولت رئیسی؛ ۱۰میلیون نفر از شهروندان کشور کارت ملی هوشمند نداشتند، اما اکنون برای ۵میلیون نفر کارت ملی صادر شده است و مابقی آنها نیز در مدت کمتر از ۲ماه آینده در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

نکته‌ای که رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور هم بر آن تاکید کرده است. هاشم کارگر در مراسم رونمایی ا درگاه خدمات یکپارچه سازمان ثبت‌احوال به رسانه‌ها گفت: «برابر سیاست‌های وزارت کشور، هوشمندسازی سرلوحه کارهای سازمان ثبت‌احوال قرار گرفت و تحقق الکترونیکی را مدنظر خود قرار دادیم. در ابتدای کار معوقاتی مثل تاخیر در صدور کارت‌های ملی داشتیم، اما علی‌رغم مشکلات امروز بیشتر از ۵میلیون کارت ملی جدید را صادر کرده و مابقی نیز طبق پیش‌بینی‌ها  تا ۲ماه آینده صادر می‌شود.»

***

در ابتدای هوشمندسازی کارت‌های ملی قرار بود همه ایرانیان تا سال ۱۳۹۵ دارای کارت ملی بشوند. در این فرآیند و درحالی که تحریم‌ها روند صدور کارت را مختل کرده بود زمان زیادی طول کشید تا بخشی از کار به دست تولید داخل سپرده و کار واردات مابقی لوازم ساخت کارت ملی تسهیل شود. در این بین باطل شدن سریع کارت‌های ملی سابق و یا استفاده از رسید کاغذی جهت انجام کارهای مالی و اداری شهروندان، نقاط ضعف زیادی داشت که باید در الکترونیک شدن سایر بخشهای کشور از آن تجربه کسب کرد. ضمن اینکه لازم است وعده کارت ملی دار شدن همه ایرانیان تا کمتر از ۲ماه دیگر نیز این بار محقق بشود تا اعتماد عمومی به دولت الکترونیک بیشتر از گذشته جلب شود.