شناسایی بیش از ۷۵۰۰ روستای نیازمند به توسعه ارتباطات
شناسایی بیش از ۷۵۰۰ روستای نیازمند به توسعه ارتباطات
آی سی تی نیوز - مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی گفت: بیش از ۷۵۰۰ روستا که نیاز به توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشت، شناسایی شد.

به گزارش مهر به نقل از وزارت ارتباطات، ایرج روحی مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه ارتباطات روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری موسوم به USO با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم باید برآورد دقیق تری از وضعیت موجود توسعه ارتباطات در روستاها به دست می آوردیم، گفت: با انجام بررسی ها بیش از ۷۵۰۰ روستا که نیاز به توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشت، شناسایی شد.

وی سهولت دسترسی به اینترنت پرسرعت و افزایش کاربردهای فناوری اطلاعات و مطالبات مردم در استفاده از شبکه اینترنت پرسرعت را دلیل افزایش آمار روستاها عنوان کرد.

مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی با اشاره به اینکه ۲۰۰۰ روستا از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به اینترنت دسترسی پیدا کرده اند، تصریح کرد: گزارش پیشرفت کار به صورت ۲ ماهه تهیه و آمارها به تفکیک و با شفافیت کامل با نام روستا و میزان پیشرفت کار مشخص شده است.

روحی با اشاره به اینکه کار در روستاهای باقیمانده بسیار سخت است، گفت: بالا رفتن هزینه ها برای تهیه تجهیزات توسط اپراتورها و شرایط موجود در کشور از مشکلات پیش روی توسعه ارتباطات در روستاها است.

مجری طرح خدمات عمومی اجباری به مشکلات موجود برای توسعه ارتباطات در مناطق روستایی اشاره کرد و ادامه داد: هزینه های بالا برای برق رسانی و ایجاد جاده های دسترسی به مکان سایت ها، نبود لینک انتقال برای اتصال سایت های نصب شده به شبکه و محدودیت ظرفیت اجرایی اپراتورها، برخی از مشکلاتی است که در توسعه ارتباطات در مناطق روستایی وجود دارد.

وی افزود: برای پایداری و بهبود کیفیت، نیاز به اجرای حداقل ۱۰هزار کیلومتر فیبرنوری وجود دارد که عمده این پروژه باید توسط شرکت مخابرات انجام شود.

مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی با اشاره به وضعیت ارتباطات در روستاهای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در یک سال گذشته دولت سیزدهم ۵۲۰ روستای این استان تحت پوشش ارتباطی قرار گرفتند.

وی افزود: تکلیف ما در برنامه ششم توسعه، رسیدن به پوشش ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار بود که تاکنون این رقم به ۸۸ درصد رسیده است و برابر برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری هیچ استان زیر ۸۰ درصد ارتباطات روستایی نخواهیم داشت.

روحی رشد متوازن استان ها در ارتباطات روستایی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: به طور مثال استان خراسان جنوبی که عقب افتادگی جدی در حوزه ارتباطات روستایی داشت در همین مدت دو برابر متوسط کشوری رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ روستای بدون هیچ ارتباطی در این مدت تحت پوشش شبکه ارتباطی با کیفیت و پایداری قرار گرفتند، افزود: از این تعداد ۱۸ روستا مربوط به استان کرمان بود که پیش از آن هیچ امکان ارتباط مخابراتی در این روستاها وجود نداشت.