سوییچ بیمه، ابزار نظارت بر فضای مجازی است
سوییچ بیمه، ابزار نظارت بر فضای مجازی است
رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه نقش بیمه مرکزی در صنعت بیمه، رگولیشن، نظارت و تنظیم گری است گفت: کسب و کار‌های نوپا و نوآور که در حال ورود به صنعت بیمه است و فضای کسب و کار آن‌ها یک فضای مجازی است، ابزار نظارتی خاص خودش را می‌خواهد.

قاسم نعمتی در گفت و گو با پول نیوز گفت: برای اینکه بیمه مرکزی بتواند بر فضای کسب و کار بیمه‌ها در فضای مجازی، نظارت مناسب و لازم را داشته باشد، نیاز به حضور مجازی در این فضا دارد و نیاز دارد در جریان مراوده، دریافت اطلاعات و شیوه رد و بدل این اطلاعات قرار بگیرد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی گفت: برای تسلط بر فضای مجازی، لازم است بیمه مرکزی سوییچ بیمه که ناظر بر رد بدل کردن اطلاعات بین تمامی ذی نفعان صنعت بیمه است را داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه بیمه گذار، کارگزار، شرکت بیمه، بیمه مرکزی و نهاد‌های ناظر بیمه مرکزی ذی نفعان صنعت بیمه هستند گفت: بیمه مرکزی باید یک ریلی ایجاد کند تا بتواند نظارت بر جریان این اطلاعات داشته و وظیفه نظارتی خودش را انجام بدهد و دوم اینکه تسلط اطلاعاتی براین مجموعه داشته باشد تا بتواند تصمیم سازی کند و جا‌هایی که نیاز به هدایت و نظارت دارد، ورود داشته باشد.
نعمتی با تاکید بر اینکه سوییچ بیمه ابزاری برای نظارت بیمه مرکزی است گفت: بیمه مرکزی با تعریف و اجرای سوییچ به هیچ عنوان بدنبال دخالت در کسب وکار شرکت‌های بیمه و استارت آپ‌ها نیست و مداخله گرانه به این قضیه نگاه نمی‌کند.

وی از وجود آیین نامه کارگزاری خبر داد و گفت: یک کارگزاری آنلاین داریم که الزاماتی برای کسانی تعیین کرده که در فضای مجازی در کسب و کار بیمه فعالیت می‌کنند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی باتاکید بر اینکه نظارت بر حسن اجرای فعالیت‌های بیمه در فضای مجازی، وظیفه بیمه مرکزی است گفت: ابزار این نظارت سوییچ بیمه است، بنابر این چرایی سوییچ بیمه این است که نقش نظارتی دارد و نظارت و پیاده سازی صحیح کارگزاری آنلاین را دارد و الزامات آن، شرایطی است که مورد نظر بیمه مرکزی است.

وی با تاکید بر اینکه باید فضای کسب و کار بیمه در فضای مجازی سالم باشد گفت: حفظ سلامت کسب و کار بیمه در فضای مجازی از طریق سوییچ بیمه انجام می‌شود.

نعمتی در پاسخ به اینکه آیا در صنعت بیمه تخلفی صورت می‌گیرد که نیاز به سوییچ بیمه است گفت: اینکه تخلف صورت می‌گیرد یا نمی‌گیرد، یک بحث است، اما اینکه شرایط بروز تخلف مهیا باشد و هیچ مدیریتی برای آن انجام نشود، یک بحث دیگر است.

وی با تاکید بر اینکه فضای بدون حضور سوییچ بیمه، بستر تخلف و تقلب را دارد گفت: موضوع تخلف و تقلب یک نکته است، اما بحث رعایت حقوق بیمه گذار، نکته مهمتر است و چنانچه این دو را نیز کنار بگذاریم، بحث تسلط نهاد ناظر به عنوان اینکه وظیفه نظارت دارد و باید بر میزان و کیفیت دیتایی که در حال رد و بدل است، نظارت داشته باشد، موضوع دیگری است.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی افزود: بیمه مرکزی بدنبال این است که تصمیم گیری و تصمیم سازی در فضای مجازی انجام دهد، آیین نامه را بهبود بخشد، نقاط ضعف و قوت آن را درست کند یا تصمیم سازی دیگری انجام دهد و زیرساخت‌های دیگری را انجام دهد که این یک بحث است و بحث دوم هم احتمال تخلف است.

وی گفت: وقتی بحث ناظر به میان می‌آید، اولین چیزی که در ذهن مطرح می‌شود، این است که تخلفی صورت گرفته که باید ناظری هم باشد، اما ایجاد بستر لازم که نتواند تخلفی صورت بگیرد و بستر بیمه گذاران و ذی نفعان رعایت شود و صنعت بیمه را از سلامت دور نکند، مهمترین وظیفه نهاد رگولاتور است.
نعمتی افزود: وقتی صحبت از فضای کسب و کار می‌شود، وجود ناظر و سوییچ نظارت، ضرورت دارد که سوییچ‌های دیگر هم تعریف خاص خودش را دارد.
رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی تاکید کرد: اینکه نظارت را جدی بگیریم هیچ اشکالی ندارد اما نباید این سوتفاهم پیش بیاید که نظارت به معنای تخلف یا دخالت است بلکه صرفا بستری برای اطمینان دادن به تمامی کسانی است که در بحث بیمه با هر عنوان حضور دارند.