خوشبینی غول‌های مخابراتی به تحولات دیجیتال ۵G
خوشبینی غول‌های مخابراتی به تحولات دیجیتال ۵G
بعد از فرود نسبی درآمد شرکت‌های مخابراتی از محل مکالمات و تماس‌های صوتی که ناشی از ظهور شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بود، حالا و با ظهور فناوری 5G رهبران بازار مخابرات دنیا نسبت به انبوهی از امکانات ایجاد شده بر بستر شبکه نسل پنج بسیار خوشبین‌تر از قبل هستند.

به گزارش آی‌تی آنالیز، متس گرانید مدیر کل  GSMAمی‌گوید: ورود ۵G بخش عمده‌ای از حرکت جهان به سمت عصر اتصال هوشمند را تشکیل می‌دهد که در کنار پیشرفت‌های اینترنت اشیا (IoT)، کلان داده‌ها و هوش مصنوعی (AI)، محرک اصلی اقتصاد کلان است و پیش‌‌بینی می‌شود  تا سال ۲۰۳۴ فناوری نسل پنج تا ۲٫۲ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه کند.
به گفته وی اپراتورهای موبایل در سال‌های پیش رو بیش از یک میلیارد نفر جدید را به اینترنت تلفن همراه متصل خواهند کرد و به پذیرش ابزارها و راه‌حل‌های مبتنی بر موبایل در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، آموزش، دیجیتال و مراقبت های بهداشتی، که معیشت مردم را در سراسر جهان بهبود می بخشد، کمک بزرگی می‌کند.

راب ون دن دام، مدیر صنعت مخابرات جهانی IBM نیز دیدگاه مشابهی داشته و می‌گوید: ترکیب ۵G، محاسبات کلان داده و هوش مصنوعی (AI) فرصتی قوی و جریان‌های درآمدی متنوعی جهت رفع نیازهای مذکور برای اپراتورهای مخابراتی فراهم می‌کند. این ترکیب در حال حاضر یک پایه منحصر به فرد برای حمایت از موارد استفاده پیشگامانه جدید در تقریباً هر صنعتی، از تولید خودرو گرفته تا مراقبت های بهداشتی و کشاورزی، فراهم می کند.
به عبارت دیگر تحولات دیجیتال ناشی از توسعه زیرساخت‌های ۵G بازیگران زیادی نظیر اپراتورها، تولیدکنندگان محتوا، توسعه دهندگان خدمات شبکه، انواع سخت‌افزارهای جدید، کاربردهای نوین، کاربران متنوع‌تر، کارشناسان و متخصصان بیشتر در عرصه‌های نرم‌افزار، سخت‌افزار، تحلیلگران و ارایه‌کنندگان انواع خدمات و … را شامل می‌شود.
در راستای تحولات دیجیتال جدید، ایجاد خدمات دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی و پلتفورم‌های زیادی نیز در دستور کار اپراتورهای مختلف دنیا قرار گرفته است.
برای مثال شبکه اجتماعی Cyworld سال‌ها قبل توسط اپراتور SK Telecom کره جنوبی راه‌اندازی شد.
کما اینکه با شناخت از این بازار رو به رشد در کشور ما نیز همراه اول به عنوان اپراتور پیشران ارتباطات ایران، عرضه خدمات و پلتفورم‌هایی نظیر شبکه آموزشی شاد، جویشگر بومی ذره‌بین، ابزار پرداخت اوانو، همراه من و … راه اندازی شده و موفق به جذب مخاطبان زیادی نیز شد.
در نمونه‌ای دیگر امروز ارایه‌کنندگان خدمات پلتفورم و تولید محتوا نظیر گوگل، اپل، دولت‌ها و شرکت‌های متوسط و بزرگ خصوصی نیز دریافته‌اند که از یکسو قادر به ساختن همه زیرساخت‌های ارتباطی در دنیا نیستند و از سوی دیگر اپراتورها اشراف و اطلاعات بسیار دقیقی از رفتار مشتری و موقعیت مکانی آنها دارند که برای تولیدکنندگان محتوا بسیار ارزشمند است و با توجه به گسترش کاربردها و کاربری‌های دیجیتال بر بستر اینترنت پرسرعت، نیاز آنها به تعامل و همکاری بیشتر با اپراتورهای موبایل را افزایش می‌دهد.