آی‌سی‌تی نیوز – حذف قبوض کاغذی از تاریخ مراسلات و خدمات کشور اقدام مهم و شایسته‌ای از سوی اپراتورهای موبایل بود که چند سالی می‌شود در ایران نهادینه شده است. پس از تلاش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های انجام شده بود که سایر شرکت‌ها و ارگان‌های خدمات‌دهنده و صادرکننده قبوض نیز به سهولت و از طریق بسترهای ایجاد […]

آی‌سی‌تی نیوز – حذف قبوض کاغذی از تاریخ مراسلات و خدمات کشور اقدام مهم و شایسته‌ای از سوی اپراتورهای موبایل بود که چند سالی می‌شود در ایران نهادینه شده است. پس از تلاش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های انجام شده بود که سایر شرکت‌ها و ارگان‌های خدمات‌دهنده و صادرکننده قبوض نیز به سهولت و از طریق بسترهای ایجاد شده، اقدام به حذف قبوض کاغذی و ارسال قبوض الکترونیکی از طریق پیامک‌ها کردند.
اما همزمان با حذف قبوض کاغذی و با مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به عنوان نهاد ناظر در عرصه ارتباطات کشور، اپراتورهای موبایل ملزم به ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی در خصوص میزان استفاده کاربران از خدمات ارتباطی شدند.
اپراتورهای موبایل نیز در همین راستا و به منظور شفاف‌سازی و احترام به حقوق و اعتماد مشترکان، اقدام به ارسال ریز جزییات قبوض برای ایشان می‌کنند.
در این میان شاید برخی از مشترکان تمایلی به دریافت این پیامک‌ها نداشته باشند، اما مساله اینجاست که اپراتورها با الزام قانونی و همچنین تامین منافع عموم مشترکان خود و جلوگیری از بروز برخی مشکلات، اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کنند.
به شکل خلاصه کاربرد پیامک‌های اطلاع‌رسانی از جمله در خصوص جزییات صورتحساب دوره مصرف مشترکان موبایل با اهداف زیر انجام می‌شود:
– حق مشترک مبنی بر اطلاع از ریز هزینه‌ها
– امکان مدیریت هزینه‌ها
– احقاق حقوق مشترکان در صورت بروز هرگونه تناقض و اختلاف حساب
– وجود سیم‌کارت‌های سازمانی و حقوقی و لزوم اطلاع دقیق از نحوه کاربری سیم‌کارت‌ها
– اطلاع‌رسانی به مشترکان از تغییرات نرخ‌ها
– اطلاع‌رسانی به مشترکان از وجود امکانات و بسته‌های تشویقی برای کاهش هزینه‌ها و استفاده بهینه
– و در نهایت ایجاد رضایت خاطر مشترکان از طریق شفاف‌سازی و ایجاد اعتماد

blank
ذکر این نکته نیز ضروری است که در خصوص اپراتورهای موبایل با داشتن بزرگترین جامعه مخاطب در کشور، اصولا ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی هزینه‌های سنگینی در طول سال برای این شرکت‌ها ایجاد می‌کند.
از این رو قاعدتا تمایل اپراتورها، حداقل از جنبه اقتصادی، بر کاهش ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی و متعاقب آن کاهش هزینه‌های ایشان است.
اما همانطور که ذکر شد، این پیامک‌ها با هدف حفظ حقوق مشترکان، شفاف‌سازی، ایجاد رضایت‌مندی و مطابق با دستورالعمل‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جهت اطلاع‌رسانی و جلوگیری از مشکلات احتمالی، برای مشترکان ارسال می‌شود.