حجم مصرف ترافیک دیتا تا ۳ سال آینده
حجم مصرف ترافیک دیتا تا ۳ سال آینده
آی سی تی نیوز - رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز میانگین مصرف دیتای شبکه های سیار در جهان به ازای هر فرد حدود ۲۰ گیگ در ماه است و در سه سال آینده این مقدار به ۳۵ گیگ در هر ماه خواهد رسید.

به گزارش مهر، دکتر سید محمد رضوی زاده با اشاره به اهمیت سرعت دسترسی به شبکه های موبایلی در کشور عنوان کرد: اینکه چه مقدار سرعت در شبکه های موبایلی مورد نیاز هر فرد است، در اصل به کاربردها و سرویس‌های ارایه شده و نیاز کاربران بستگی دارد. وی همچنین عنوان کرد: دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری به سرعت بالای دیتا در شبکه های موبایلی نیاز داریم. به عنوان مثال، یکی از حوزه هایی که سرعت بالایی نیاز دارد بحث خودروهای خودران است، که در این حوزه نیازمند سرعت حداقل ۵ گیگابیت بر ثانیه خواهیم بود و همچنین در بحث تکنولوژی متاورس حداقل سرعت لازم ۳ گیگابیت بر ثانیه است؛ این موارد تنها بخشی از تکنولوژی است که نیاز ما را به سرعت بالای اینترنت نشان می دهد.

وی در ادامه سخنرانی خود با بیان آماری از مصرف دیتا در سال های اخیر، خاطرنشان کرد: امروز میانگین مصرف دیتای شبکه های سیار در جهان به ازای هر فرد حدود ۲۰ گیگ در ماه است، این درحالی است که در آینده حجم ترافیک دیتا رشد خواهد کرد به صورتی که در سه سال آینده این مقدار به ۳۵ گیگ در هر ماه خواهد رسید.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت افزایش تعداد کاربران شبکه های موبایل در سال های اخیر، بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که نیازمندی ما را به سرعت شبکه مشخص می کند، تعداد کاربران در شبکه است. در ۱۰ سال گذشته از ۶ میلیارد کاربر در جهان به ۸ میلیارد مشترک رسیده ایم. این در حالی است که امروز دیگر تنها کاربران موبایل، افراد و گوشی های هوشمند در اختیار ایشان نیستند، بلکه دستگاه های دیگری هستند که به دسترسی شبکه پرسرعت نیاز دارند که از آن ها به عنوان اینترنت اشیا یاد می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به غیر از بحث نرخ داده و ظرفیت کاربری، پارامترهای دیگری هم در ارزیابی شبکه های موبایل دخیل هستند که از جمله آن می توان به تاخیر، قابلیت اطمینان ارتباط با شبکه، بهره وری انرژی، بازدهی طیفی، امنیت و پوشش شبکه در شبکه اشاره کرد.

رضوی زاده در پایان با اشاره به وضعیت فعلی شبکه نسل ششم، اظهار کرد: در تعریف ۶G، چند گام اساسی از جمله ایجاد چشم انداز، معرفی راه حلها و تکنیک ها، ارزیابی تکنیک ها، استانداردسازی، راه اندازی شبکه های آزمایشی و راه اندازی شبکه های تجاری باید برداشته شود تا این نسل از شبکه به تکامل برسد و در حال حاضر با توجه به فعالیت شرکت های معتبر، تحقیقات دانشگاه ها و مراکز علمی جهان، در مرحله ایجاد چشم انداز قرار داریم و پیش بینی می شود که این مراحل تا قبل از سال ۲۰۳۰ به نتیجه برسد.