جلسه فوق العاده مجمع تشخیص درباره فضای مجازی
جلسه فوق العاده مجمع تشخیص درباره فضای مجازی
جلسه مجمع تشخیص به بحث و بررسی در خصوص بندهای مربوط به فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات و استقرار نظام حکمرانی داده ای در سیاست های کلی برنامه هفتم گذشت.

جلسه مجمع تشخیص به بحث و بررسی در خصوص بندهای مربوط به فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات و استقرار نظام حکمرانی داده ای در سیاست های کلی برنامه هفتم گذشت.
به گزارش تسنیم مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه فوق العاده که به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور رئیس قوه قضائیه، دبیر و اعضای مجمع برگزار شد، به بحث و بررسی درباره سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه پرداخت.

جلسه امروز صحن مجمع به بحث و بررسی در خصوص بندهای مربوط به فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات و استقرار نظام حکمرانی داده ای در سیاست های کلی برنامه هفتم گذشت.

اعضای مجمع، در ادامه بررسی مباحث علمی، فرهنگی و اجتماعی در سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه به مبحث فضای مجازی پرداختند. این بندها که پس از اخذ نظرات نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و بررسی و تصویب در کمیسیون مشترک در صحن مجمع مطرح شد، توسعه و تقویت فضای مجازی در جهت تحکیم حاکمیت ملی و صیانت از ارزش و گفتمان اسلامی – ایرانی، مورد استقبال و مداقه اعضای مجمع قرار گرفت که از طرق زیر قابل حصول است: «تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و استقرار نظام حکمرانی داده­ای هوشمند، یکپارچه و امن، با تامین کلیه ملزومات حقوقی، فنی و محتوایی و توسعه سواد مجازی به ویژه در حوزه خدمات دولت، اقتصاد، تعلیم و تربیت و رسانه» و همچنین « ارتقاء قدرت سایبری در تراز قدرت­های جهانی برتر با تاکید مقاوم سازی و امنیت زیرساخت های حیاتی، حساس و کلان­داده کشور».

در این جلسه اعضای مجمع با هدف جلب مشارکت و اعتماد مردم و حفاظت از حریم خصوصی کاربران در استفاده از شبکه ملی اطلاعات، مقرر کردند:« تسهیل مشارکت و دسترسی آحاد مردم به شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی سالم، ایمن و مفید با تاکید بر حفاظت از داده های شخصی و حریم خصوصی».

در ادامه با تاکید بر شتاب بخشی حرکت کشور به سوی استقلال در فضای مجازی و همکاری لازم با سایر کشورها، مصوب شد: « تامین استقلال کشور در لایه های مختلف فضای مجازی از جمله بومی سازی حداکثری خدمات پایه کاربردی، سکوهای خدمات رسان، سخت افزارها، نرم افزارها و مدیریت شبکه، ضمن مشارکت لازم با سایر کشورها».

اعضای مجمع با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت های دیجیتال در همه عرصه ها «بهره گیری حداکثری از فناوری ارتباطات و اطلاعات برای تحول دیجیتال، توسعه اقتصاد دیجیتال و عرضه محصولات و خدمات دیجیتال ایرانی در بازارهای بین المللی» را به تصویب رساندند.

در این جلسه، رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، معاون وزیر تحقیقات و فناوری و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون علم و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، روسای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، صنایع و معادن و برنامه بودجه مجلس، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سرپرست وزارت رفاه تعاون و تامین اجتماعی، حضور داشتند.