تقی‌پور: ظرفیت پلتفورم‌های داخلی فراهم نباشد کاربران استقبال نمی‌کنند
تقی‌پور: ظرفیت پلتفورم‌های داخلی فراهم نباشد کاربران استقبال نمی‌کنند
نماینده تهران با تاکید بر اینکه هیچ کسب‌وکار اینترنتی نباید تعطیل شود، گفت: صاحبان کسب و کار خودشان را به یک نرم افزار محدود نکنند و تلاش کنند کار خود را به نحوی در فضاهای مختلف توسعه دهند که با مخاطبان بیشتری در ارتباط باشند.

رضا تقی‌پور نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص «محدودیت‌های اعمال شده بر اینترنت و برخی نرم‌افزارها که بخش قابل توجهی از کسب‌وکارهای اینترنتی در کشور روی این بسترها شکل گرفته‌اند و لزوم چاره‌اندیشی برای حل این مساله به منظور جلوگیری آسیب بیشتر به این مشاغل»، گفت: البته تصمیمات اخیر برای اعمال محدودیت بر فضای مجازی و اینترنت از سوی دستگاه‌های امنیتی برای برقراری نظم و آرامش جامعه اتخاذ شده‌اند اما چند موضوع در این زمینه اصل است که در تصمیم‌گیری نهایی به‌نظرم باید مدنظر قرار گیرند.

وی ادامه داد: نخست اینکه هیچ کسب و کار اینترنتی نباید تعطیل شود، البته من قبلا هم این مساله را تاکید کردم که الزاما اسم یک نرم‌افزار را به کار می‌برند؛ اما اینطور نیست که یک کسب و کار فقط و حتما در یک نرم افزار باشد در حالی که این کسب و کار می‌تواند در محیط‌های دیگر هم آغاز به کار کرده و فعال باشد. لذا عرض من این است که صاحبان کسب و کار خودشان را به یک نرم افزار محدود نکنند و تلاش کنند کار خود را به نحوی در فضاهای مختلف توسعه دهند که با مخاطبان بیشتری در ارتباط باشند.

نماینده مردم تهران با اشاره به احتمال اعمال محدودیت از سوی ارائه دهندگان خدمات، ابراز داشت: یک مساله دیگر این است که همواره این تهدید برای برنامه‌های کاربردی خارجی وجود دارد که شامل یک سری تحریم‌ها از سوی غرب شود. کما اینکه قبلا مشاهده کردیم وقتی گوگل برخی نرم افزارهای ایرانی را حذف کرد، علیرغم اینکه تعرض آشکار به حقوق کاربران بود اما از نظر حقوقی ما هیچ ابزاری برای دفاع نداشتیم؛ بنابراین ما باید این استقلال را داشته باشیم و به منظور تضمین تداوم آینده کسب و کارها از توانمندی داخلی بیشتر استفاده کنیم.

تقی‌پور در واکنش به این مساله که «برخی نرم‌افزارهای داخلی امکان جذب و افزایش حجم پذیرش کاربر را ندارند و یا با مشکلات فنی و ساختاری دیگر مواجه هستند که عملا استقبال از آن‌ها را کاهش می‌دهد. آیا بهتر نیست حداقل رفع فیلتر موقتی صورت گیرد تا کاربران امکان انتقال به پلتفرم دیگر را داشته باشند؟»، عنوان کرد: بله همینطور است، به عقیده من هیچ کسب و کاری نباید تعطیل شود، این که این مساله را در همان ابتدای گفت‌وگو هم تاکید کردم به این معناست که باید امکان انتقال فراهم باشد و انتقال هم زمانی امکانپذیر است که در داخل ظرفیت و توانایی وجود داشته باشد، اگر این توانمندی در داخل نباشد طبیعی است که استقبال کاربران را نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه «مجلس قصد نظارت بر عملکرد نرم‌افزارهای داخلی با توجه به حمایت‌هایی که شده است را ندارد؟ در یک جایی مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای یکی از نرم‌افزارها مطرح شد»، گفت: متاسفانه این عدد نادرست در صحن مجلس هم مطرح شد و گفتند که بودجه‌های زیادی به سروش داده شده است البته این عدد ۲۵۰۰ میلیارد برای یک نرم‌افزار دیگری بود اما من هم به دلیل رشته کاری و تخصصی‌ام اطلاع داشتم و هم دوباره پرسیدم که گفتند کل کمک‌های دولتی و حاکمیتی که به سروش شده ۵ میلیارد تومان وام بوده برای نرم‌افزارهای داخلی که آن را هم بخشی گرفتند و برخی نگرفتند.

وی افزود: من به بعضی مسئولین که بی محابا این اخبار را منتشر می‌کنند عرض می‌کنم که آیا ما انتظار داریم این نرم‌افزارها با این حمایت مالی بیایند با تلگرامی رقابت کنند که براساس اعلام مالک این نرم‌افزار در دو مرحله ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری روی آن صورت گرفته است؟

رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی همچنین خاطرنشان کرد: بنده به شخصه علیرغم اینکه قائل به حمایت از این نرم افزارها هستم اما اصلا قائل نیستم که باید برای این‌ها بودجه اختصاص دهیم و باید توجه داشته باشیم تجربه نشان داده است که نوع این کارها اینگونه است که دولتی نیستند. منتها یک مساله وجود دارد ما باید موانع جلوی این‌ها را برداریم، علت اینکه این‌ها تاکنون پا نگرفتند ابهامات و موانعی بود که در مدل کسب و کارشان وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر است که هربار که بحث در این زمینه مطرح می‌شود ما به طور مشخص می‌گوییم که قانونمند شود تا این حقوق را برای سرمایه‌گذار هم تضمین کنیم تا وقتی کسی سرمایه‌گذاری می‌کند نگران نباشد که فردا یک نفر دیگر بیاید و با یک تصمیم این کار را کلا تعطیل کند یا با خطر مواجه کند.