تعمیر کابل دریایی فیبرنوری برای نخستین بار در ایران
تعمیر کابل دریایی فیبرنوری برای نخستین بار در ایران
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: کابل دریایی فیبرنوری در خلیج فارس قطع شده و کابل پشتیبان نیز از سال‌های گذشته قطع بود اما اکنون با تکیه بر توانمندی داخلی درحال اتصال مجدد است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: کابل دریایی فیبرنوری در خلیج فارس قطع شده و کابل پشتیبان نیز از سال‌های گذشته قطع بود اما اکنون با تکیه بر توانمندی داخلی درحال اتصال مجدد است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری عنوان کرد:‌ ««ما تا پیش از این برای کشیدن فیبر در دریا و حتی تعمیر فیبرهای دریایی وابسته بودیم به شرکت‌های خارجی، اما در زمان حاضر ما توان این را داریم که فیبرهای دریایی را با کمک بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، هم فیبرکشی کنیم و هم به تعمیر آنها بپردازیم که تا هفته‌های بعد ما در دریای عمان و خلیج فارس برای اولین بار توسط دانش و تخصص ایرانی تعمیر فیبرهای نوری زیر دریا انجام خواهیم داد.»

«امیر محمدزاده لاجوردی»، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، صبح امروز با حضور در یک گفتگوی تلویزیونی درباره وضعیت ارتباطات زیرساختی کشور اظهار داشت: «از زمانی که کاربر سعی می‌کند به اینترنت متصل شود تا زمانی که پاسخ را دریافت کند، یک مسیری طی می‌شود. در این مسیر اگر اختلالی به وجود بیاید روی کل ارتباطات تاثیر می‌گذارد. هرچقدر بتوانیم درخواست کاربران را محلی سازی کنیم، تجربه کاربری بهتری خواهیم داشت.»

معاون وزیر ارتباطات افزود: «اکنون در مناطق پرجمعیت اگر دکل‌های مخابراتی (BTS) کم باشد، کاربر احساس کندی سرعت خواهد داشت. ارتباط کاربر اکنون مبتنی بر سیم‌های مسی برقرار می‌شود که سرعت محدودی دارد، به همین علت دولت سیزدهم نهضت فیبرنوری را راه‌اندازی کرد تا فناوری سیم‌مسی را پشت سر بگذاریم و فیبرنوری را جایگزین کنیم.»

لاجوردی تاکید کرد: «بحث فیبرکشی کار سخت و دشواری است و دولت‌های قبل از راه‌اندازی آن فرارمی‌کردند اما اکنون برای توسعه زیرساخت‌ها و افزایش سرعت، چاره‌ای نداریم که به سمت آن حرکت کنیم. مدتهاست لایه تجمیع که در اختیار شبکه مخابرات است بهسازی و نوسازی نداشته و از سرعت پیشرفت شبکه عقب مانده است. به همین دلیل دولت سیزدهم تصمیم گرفت که اپراتورهای ثابت و سیار را درگیر مقوله فیبرکشی کند تا این روند سرعت بگیرد.»

وی خاطرنشان کرد: «از سال گذشته تا کنون به ۲ میلیون دسترسی فیبرنوری رسیدیم و تا پایان دولت سیزدهم آن را به ۲۰ میلیون می‌رسانیم. اکنون سرعت اینترنت ثابت در کشور ۱۰ مگابیت بر ثانیه است و با فیبرنوری سرعت‌ تا ۱۰۰ مگابیت برثانیه افزایش پیدا می‌کند و کیفیت سرعت اینترنت را تا سه دهه آینده تضمین می‌کند.»

معاون وزیر ارتباطات درباره تجربه کاربران در خصوص کندی اینترنت افزود: «برای رفع این مشکل در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و تبریز قطب مراکز داده را راه‌اندازی خواهیم کرد. امسال با راه‌اندازی اولین قطب مرکز داده تجربه کاربران از دسترسی به اینترنت افزایش خواهد یافت.»

وی تاکید کرد: «اکنون میزان ازدحام و اشباع شبکه ارتباطی حدود صفر است و ۳۰ درصد بیش از نیاز کاربران پهنای باند ایجاد کرده‌ایم. به همین دلیل، زمانی که بخشی از ارتباطات ما به دلایل مختلف قطع است، دسترسی به اینترنت مختل نمی‌شود. اکنون در خلیج فارس بخشی از ارتباطات قطع شده اما کاربران احساس نمی‌کنند، چرا که ۳۰ درصد مازاد نیاز کاربران پهنای‌باند داریم و آن را به ۵۰ درصد خواهیم رساند.»

 لاجوردی تصریح کرد: «اکنون درصد اندکی از تجهیزات شبکه ارتباطی کشور از محصولات بومی است ما معتقد هستیم که باید این میزان افزایش پیدا کند. ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت انتقال اشباع شده بود و یکی از گزینه‌ها این بود که مانند گذشته از شرکت تولیدکننده خارجی استفاده کنیم اما معتقد بودیم که توانمندی داخلی وجود دارد. به همین دلیل با یک شرکت دانش بنیان داخلی قرارداد بستیم و کاری که برای اجرایی شدن آن به ۵ سال زمان نیاز بود را ظرف مدت یک سال به سرانجام رساندیم تا بتوانیم به ظرفیت شبکه انتقال خود اضافه کنیم.»