تشکر مدیرعامل نماوا از ساترا
تشکر مدیرعامل نماوا از ساترا
فاطمه عودباشی - بازار شایعه در فضای مجازی همیشه داغ است، شایعاتی که نه صحت دارد و نه این‌که می‌تواند مرجع خبری باشد، اما هر کدام از ما هر روز ناخودآگاه به این شایعات دامن می‌زنیم. کافی است مطلبی در گروهی مجازی ببینیم، آن وقت بدون این‌که درباره صحت و سقم آن اطلاعاتی در دست داشته باشیم آن را در گروه‌های خانوادگی منتشر می‌کنیم و این زنجیره به این شکل ادامه پیدا می‌کند و بعد از چند دقیقه متوجه خواهیم شد که چگونه به شایعه‌ای که بی‌اساس بوده، دامن زده‌ایم.

یکی از این شایعه‌هایی که این چند روزه دستمایه و سوژه خبری شبکه‌های مجازی و حتی رسانه‌های معتبر شده در ارتباط با تعطیلی نماوا و حتی در این شایعات جریان خاصی بر تقویت خبر تعطیلی درگاه‌های پخش اصرار دارند. مجوز فعالیت این پلتفرم را لغو کرده‌ایم! در حالی که ماجرا این نیست و مدیر عامل نماوا در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه جام‌جم خط بطلان روی این شایعات کشید و تاکید کرد که مجوز این پلتفرم لغو نشده و به فعالیتش ادامه می‌دهد.

محمدحسن شانه‌ساز‌زاده، مدیرعامل نماوا در پاسخ به این سوال که این روز‌ها در رسانه‌ها شاهد انتشار خبر لغو مجوز نماوا هستیم، شما درباره این شایعات چه نظری دارید؟ به جام‌جم می‌گوید: با اطمینان به شما می‌گویم خبر لغو مجوز نماوا کاملا کذب است.

بر خلاف انتشار این خبر، تعامل سازنده‌ای با ساترا داریم. هر چند در گذشته یکسری مشکلات و چالش‌ها داشتیم و داریم، اما با مذاکره و تعامل با ساترا مشغول برطرف کردن آن هستیم.

برطرف شدن مشکلات

وی ادامه می‌دهد: می‌خواهم از آقایان مهندس مقیسه و دکتر حسام‌پور تشکر کنم برای وقتی که می‌گذارند تا مشکلات را برطرف کنند. هر زمان مشکلی پیش می‌آید، آقای مقیسه تشکیل جلسه می‌دهند و بلافاصله بازخورد هم گفته می‌شود.

در حال حاضر وضعیت ساترا نسبت به سال گذشته خیلی متفاوت است و طبیعی است یک سازمان و نهاد نوپا نیاز به زمان دارد تا یکسری مسائل مشخص شود. حسن نیت دوستان بر این مبناست که مشکلات حل شود و جلو برویم؛ بنابراین خبری مبنی بر لغو یا کنسل یا اخطار بر این مبنا دریافت نکرده‌ایم.

شانه‌ساززاده درباره نتیجه جلسه با رئیس ساترا توضیح می‌دهد: جلسه بسیار خوبی داشتیم و مشکلات را مطرح کردیم. به ویژه مشکلات اجرایی که با آن رو‌به‌رو هستیم. با آ‌ن‌که مشکلات زیاد است، اما آقای مقیسه دستور دادند تا مشکلات مورد بررسی قرار بگیرد و راهکار‌ها مشخص شود.

مساله‌ای که ما با آن رو‌به‌رو هستیم، بحث زمان‌بندی است. ما مشکل زمان‌بندی برای پاسخ دهی داریم. از آنجا که ما بخش خصوصی هستیم به دنبال چابکی و سریع بودن کار‌ها هستیم تا زودتر جواب بگیریم.

تاثیر بازار آینده

مدیرعامل نماوا می‌افزاید: اکنون آقای مقیسه دستور تسریع را در این باره دادند. همچنین در این جلسه ما درباره بازار آینده، برنامه‌های آتی، همکار‌هایی که می‌تواند وجود داشته باشد در مباحث فرهنگی و این‌که چطور بتوانیم فرهنگ را در محتوای آثار غنی‌تر کنیم تا در راستای ارزش‌ها و فرهنگ کشور باشد، صحبت شد. همچنین چند مبحث مربوط به مشکلات در گذشته بود که آن هم مطرح کردیم، زیرا از این مباحث بسیار ضربه خوردیم.

همچنین قرار شد راهکار‌های مناسب هم در این حوزه استخراج‌شود. وی در پایان با اشاره به این‌که نماوا به قوانین کشور و حاکمیت احترام می‌گذارد، بیان می‌کند: به عنوان عضو خانواده شاتل که با بحث رگولاتور آشناست، باید بگویم رگولاتور نقش موثر و سازنده‌ای در بازار دارد؛ بنابراین باید مشکلات اولیه را حل کنیم تا بازار توسعه پیدا کند. همچنین هزاران نفر در «وی او دی» برای محتوا زحمت می‌کشند و می‌توانند به اشتغال‌شان ادامه دهند.

همراهی درگاه‌های پخش با ساترا در رعایت قوانین

شجاع‌الدین میرطاووسی، عضو هیات‌مدیره شاتل و محمدحسن شانه‌ساززاده، مدیرعامل نماوا با حضور در سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر (ساترا) ضمن برگزاری نشست با رئیس و قائم‌مقام این سازمان، نظرات خود را درخصوص مسائل حوزه صوت‌وتصویر فراگیر بیان کردند مدیرعامل نماوا در این نشست ضمن تاکید بر همدلی و همراهی نماوا با صداوسیما و ساترا در رعایت قوانین کشور خاطرنشان ساخت: لزوم وجود نهاد تنظیم‌گر برای ساماندهی صنعت و نقش سازنده در تنظیم بازار محتوا در فضای مجازی یک امر ضروری است.
میرطاووسی و شانه‌ساززاده در ادامه بر لزوم تسریع در پاسخگویی ساترا به درخواست‌های پلتفرم‌ها تاکید و خاطرنشان کردند: از طرف شاتل به درگاه‌های دانلودی متخلف که محتوای مجرمانه بارگذاری می‌کنند هیچ سرویسی ارائه نخواهد شد. سعید مقیسه و محسن قائمی‌نسب نیز از ارائه محتوای حمایتی صداوسیما به نماوا و دیگر درگاه‌های مجوزدار خبر دادند و برای نحوه پوشش مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ از طریق رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر با این دو مدیر عالی‌رتبه شاتل و نماوا گفتگو کردند. در این نشست مقرر شد درخصوص موانع تسریع در فرآیند‌های صدور مجوز تولید و انتشار، مطالعات لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود و این موانع با درنظرگرفتن اسناد بالادستی و قوانین کشور و در چارچوب این اسناد و قوانین برطرف شوند. منبع: روزنامه جام جم