تراز رایتل و ایرانسل در ترابردپذیری منفی شد
تراز رایتل و ایرانسل در ترابردپذیری منفی شد

آی‌سی‌تی نیوز – آخرین گزارش تجمیعی از وضعیت و جایگاه اپراتورهای تلفن همراه در حوزه «ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه» از ابتدای سال تا تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ گویای آن است که تنها همراه اول توانسته تراز خود را مثبت نگه دارد. به گزارش آی‌سی‌تی نیوز، به شکل خلاصه ترابردپذیری طرحی است که به موجب آن […]

آی‌سی‌تی نیوز – آخرین گزارش تجمیعی از وضعیت و جایگاه اپراتورهای تلفن همراه در حوزه «ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه» از ابتدای سال تا تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ گویای آن است که تنها همراه اول توانسته تراز خود را مثبت نگه دارد.
به گزارش آی‌سی‌تی نیوز، به شکل خلاصه ترابردپذیری طرحی است که به موجب آن مشترکان اپراتورها می‌توانند با حفظ شماره موبایل خود از خدمات و شبکه اپراتور دیگر استفاده کنند. این طرح که از ۶ سال قبل در کشور اجرایی شده، اکنون تقریبا در مرحله اشباع است، با این تفاوت که تراز ایرانسل و رایتل در این بخش منفی است.
مرور کوتاه آمار تجمیعی ترابردپذیری نشان می‌دهد بالغ بر ۷۱۷ هزار مشترک جدید از ایرانسل و رایتل درخواست ورود و استفاده از خدمات و شبکه همراه اول را داشته‌اند.

در این میان ۶۳۲هزار مشترک همراه اول نیز به سمت دیگر اپراتورها ترابرد کرده‌اند. کسر میزان مشترکان ورودی از مشترکان خروجی همراه‌اول در این بخش، مثبت ۸۹ هزار و ۹۱۹ مشترک است.
این آمار اما در مورد ایرانسل به این عبارت است که از بیش از ۶۸۵ هزار مشترک ورودی به این اپراتور بالغ بر ۶۸۷ هزار مشترک ایرانسل خارج شده‌اند که در مجموع عملکرد ایرانسل در این بخش، منفی ۲ هزار و ۵۲۲ مشترک است. یعنی تعداد خروجی‌های از شبکه ایرانسل بیش از ورودی‌های به شبکه این اپراتور بوده است.
در خصوص رایتل نیز اوضاع به کلی متفاوت است به نحوی که در ازای ۶۸ هزار مشترک ورودی، بیش از ۱۵۱ هزار مشترک خارج شده‌اند که تراز اپراتور سوم در این بخش را منفی ۸۲هزار مشترک کرده است.
بررسی آمار ترابردپذیری در سال ۱۴۰۰ زمانی جالب‌تر می‌شود که با آمار سال قبل نیز قیاس شود.
در سال ۹۹ همراه‌اول در بخش ترابردپذیری بالغ بر ۶۷۹هزار مشترک ورودی، ۶۷۲هزار مشترک خروجی و در نهایت تراز مثبت ۷۶هزار مشترک را به ثبت رسانده بود.
ایرانسل نیز در سال قبل، ۶۵۳هزار مشترک ورودی، ۶۵۰هزار مشترک خروجی و در نهایت تراز لب مرز مثبت ۲۹۰۰ مشترک را داشت.
رایتل نیز در کارنامه عملکرد خود، در ازای ۶۳هزار مشترک ورودی با ریزش ۱۴۲هزار مشترک و تراز منفی ۸۰ هزار مشترک مواجه بود.
به عبارت دیگر در سال ۱۴۰۰، ایرانسل نیز در کنار رایتل قرار گرفت و با تراز منفی در ترابردپذیری مواجه شد و تنها اپراتور با عملکرد مثبت در ترابردپذیری، آن هم با اختلاف زیاد همراه‌اول است.
بر اساس این گزارش، از جمله اصلی‌ترین دلایل ترابردپذیری مشترکان در شبکه اپراتورها می‌توان به پوشش شبکه، سرعت، کیفیت و پایداری ارتباطات، نرخ خدمات، رضایت از پشتیبانی و تنوع امکانات و بسته‌های خدماتی اشاره کرد.