تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی با هوش مصنوعی در ایران
تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی با هوش مصنوعی در ایران
رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی از پیشگامی شرکت ارتباطات زیرساخت برای پیاده سازی برنامه عملیات هوش مصنوعی خبر داد و گفت: فناوری هوش مصنوعی برای بالابردن بهره وری به کمک شرکت ها می آید.

محمد شهرام معین، در گفتگو با خبرنگار مهر از اجرای پروژه‌ای در گروه توسعه علمی و پژوهشی مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد که مربوط به توسعه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکت ارتباطات زیرساخت و پایلوت داده کاوی سبد محصول است.

وی گفت: این پروژه در فاز سوم و پایانی در مرحله اجرا قرار دارد.

معین در مورد این پروژه توضیح داد: بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال مهاجرت به سمت هوش مصنوعی هستند و می‌خواهند از توانمندی‌ها و قابلیت‌های این فناوری برای بالابردن بهره وری استفاده کنند.

رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تاکید شرکت‌ها بر استفاده بهینه از منابع و تحلیل نیاز کاربران و تدوین سبد خدمات و محصولات متناسب با نیازها مبتنی بر هوش مصنوعی، افزود: یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه پیشگام شده، شرکت ارتباطات زیرساخت است.

معین با بیان اینکه توانمندسازی شرکت‌ها و دستگاه‌ها مبتنی بر هوش مصنوعی در دستور کار قرار دارد، افزود: برنامه عملیات هوش مصنوعی شرکت ارتباطات زیرساخت تجربه خوبی در حوزه تلکام محسوب می‌شود و می‌توان از نتایج آن برای تدوین نقشه راه حوزه‌های مختلف دیگر در عرصه هوش مصنوعی استفاده کرد.

وی گفت: ما آماده هستیم که با توجه به تجربه تدوین نقشه راه «کلان داده‌ها» که همسو با نقشه راه «هوش مصنوعی» است، به سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی کمک کنیم تا از موهبت هوش مصنوعی به نحو مناسب استفاده کرده و عقب نمانند.

به گفته رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم اکنون به دلیل روندی که در دنیا وجود دارد، شرکتی که از کاربردهای هوش مصنوعی استفاده نکند عقب افتاده محسوب خواهد شد. در سال‌های بعد نتایج این عقب ماندگی بیشتر نمایان خواهد شد به شکلی که این شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند با سایرین رقابت کنند.

معین تاکید کرد: در سطح ملی هم این عقب ماندگی دیر یا زود خود را نشان خواهد داد؛ به همین دلیل شرکت‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده و برای اهداف خود نقشه راه تهیه می‌کنند، قطعاً پیشرفته خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه برنامه عملیات هوش مصنوعی برای هر شرکت متفاوت خواهد بود، افزود: مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT، سفارشات سازمانی را دریافت کرده و با توجه به ساختار و نیاز و داده و فرآیندهای هر سازمان، نقشه راه و برنامه عملیات توسعه هوش مصنوعی را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

 

تحلیل ترافیک کاربران فضای مجازی با هوش مصنوعی

وی با اشاره به دیگر اقدامی که در گروه توسعه علمی و پژوهشی مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی انجام می‌شود، گفت: برخی پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در این گروه تعریف و پیگیری می‌شود. در همین حال ما پروژه تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی را در گروه توسعه خدمات دنبال می‌کنیم که سابقه‌ای ۴ ساله دارد و هم اکنون تحلیل‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی خارجی و داخلی با کاربردهای مختلف انجام می‌دهیم. این تحلیل‌ها بر پایه کلان داده است و در آن هوش مصنوعی کاربرد پررنگی دارد.

معین در توضیح این سامانه تصریح کرد: از طریق این سامانه تحلیل داده برای چند شبکه اجتماعی داخلی و خارجی مطرح پیاده سازی می‌شود و برای مثال برای کسب و کاری که می‌خواهد بداند میزان اقبال کاربران به محصولات و خدماتش چیست، قابل استفاده خواهد بود. کسب و کار می‌تواند بر اساس این داده‌ها تصمیم سازی کند که روش خود را تغییر داده و یا به همان شکل به کسب و کار خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه در این سامانه بر مبنای نیاز کاربر گزارش دهی صورت می‌گیرد، افزود: این سامانه در مورد محتوای مدنظر گزارش دهی می‌کند که چه اتفاقی رخ داده و روند چگونه است. برای مثال در موضوع کرونا، از گزارش دهی این سامانه استفاده‌های مطلوبی صورت گرفت.

معین با اشاره به اینکه سامانه تحلیل شبکه‌های اجتماعی مورد حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، ادامه داد: برخی از تحلیل‌ها احتیاج به برنامه ریزی و کار جدی دارد که باید مطابق پروژه‌ها دنبال شود و برخی نیز به صورت روال عادی درخواست و گزارش دهی می‌شود. این پروژه کاربردهای مختلفی دارد و در حال گسترش است.