بسته‌ حمایت از مشاغل اینترنتی اعلام نشد
بسته‌ حمایت از مشاغل اینترنتی اعلام نشد
وزیران ارتباطات و اقتصاد با تاکید بر اینکه دولت حامی مشاغل اینترنتی است و پشت آنان را خالی نخواهد کرد، از تهیه بسته‌‌ حمایت از کسب‌وکارهای مجازی متضرر از محدودیت‌ اینترنت خبر داده‌اند. قرار بود جزئیات حمایت‌ دیشب اعلام شود که نشد.

به گزارش فارس، اواخر شهریور و اوایل مهر ماه بود که در پی ایجاد اغتشاش در کشور و محدودیت های اعمال شده روی برخی از پلتفرم های خارجی، برخی از کسب‌وکارهای مجازی تحت تاثیر قرار گرفت.

همچنان که کسب‌وکارهای فیزیکی در این مدت آسیب دیدند، کسب‌وکارهای مجازی هم دچار آسیب شدند و خسارت این بخش از کسب و کارها بسیار جدی تر است.

به این ترتیب، نگرانی بابت آسیب کسب و کارهای فضای مجازی و اینترنتی، یکی از نگرانی های جدی این روزهای مسوولان و مردم است.

*کسب و کارهای فیزیکی و مجازی متضرر شدند

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت مسدود شدن این پلفترم ها، گفته بود: برخی پلتفرم‌های بعضاً آمریکایی بستری برای اغتشاشات شده بودند که محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال شده است. تا وقتی این پلتفرم‌ها موجب آسیب به کشور شود، محدودیت آن‌ها ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: به عنوان یک کارشناس توصیه می کنم که مردم کسب و کار خودشان را بر محیطی که پایبند قانون جمهوری اسلامی ایران نیست، برنامه ریزی نکنند.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد که کسب و کارها آسیب نبینند و ظرفیت‌های لازم را در پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی فراهم می‌کنیم تا مردم هم برای برقراری ارتباطات خود به مشکل برخورد نکنند.

اما اواخر مهر ماه بود که وزیر ارتباطات از آماده شدن بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای مجازی خبر داد و گفت:‌ جزئیات این بسته در هفته آینده اعلام خواهد شد.

وزیر ارتباطات درباره این مصوبه، توضیح داد: مصوبه در ششمین جلسه کارگروه اقتصاد دیجیتال تصویب شده و در قالب ۱۵ ماده موضوعاتی از جمله معافیت‌ مالیاتی، تسهیلات بانکی، تسهیل صدور مجوز و تبلیغات را برای کسب و کارهایی که در داخل کشور در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کنند دیده است.

*۴۰۰ هزار شغل اینترنتی منتظر حمایت دولت

چندی پیش انجمن تجارت الکترونیک تهران برآوردی از میزان مشاغلی که به طور مستقیم دچار آسیب شده اند ارائه کرد.

این انجمن با اشاره به محدودیت های اخیر اینترنت، اعلام کرد: فیلترینگ اینستاگرام، ۴۰۰ هزار کسب وکار را در آستانه نابودی قرار داده و معاش یک میلیون نفر را به خطر انداخته است.

کمپین های متعددی هم در سامانه فارس من در این باره ثبت شده است؛‌ از جمله اینکه برخی از کاربران این سامانه که از دارندگان کسب و کارهای اینترنتی هستند، با ثبت سوژه از آسیب دیدن خود در نتیجه محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده گلایه کرده اند.

*بسته‌ حمایتی دولت از مشاغل اینترنتی متضرر اعلام نشد

روز سه‌شنبه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در تازه ترین خبر درباره بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای اینترنتی، اعلام کرد که امشب وزیر ارتباطات جزییات بسته حمایتی را اعلام می‌کند.

خاندوزی تاکید کرد:‌ دولت حامی کسب‌وکارهای دیجیتال است و پشت آنان را خالی نخواهد کرد و وظیفه خود می‌داند که این جمع تقریباً قابل‌توجهی از مردم که از این طریق کسب درآمد می‌کردند را حمایت کند.

با اینکه مخاطبان مدتی است در اخبار وعده اعلام حمایت ها از کسب و کارهای اینترنتی را می شوند و همان شب منتظر اعلام اخبار جدید بودند، جزییات بسته حمایتی توسط وزیر ارتباطات اعلام نشد. به این ترتیب حداقل ۴۰۰ هزار شغل اینترنتی هنوز منتظر حمایت های دولت هستند.