برنامه توسعه اینترنت در ۲ اپراتور مسلط کشور دنبال می‌شود
برنامه توسعه اینترنت در ۲ اپراتور مسلط کشور دنبال می‌شود
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور با انتشار گزارشی اعلام کرد: وابستگی تغییرات سرعت به تغییرات مصرف ترافیک در هر ۲ اپراتور نشان می‌دهد وضعیت پایداری در شبکه آن‌ها وجود نداشته و این شرایط نیاز به توسعه و ارتقا شبکه را بیش از پیش به عنوان یک ضرورت مطرح می‌کند.

به گزارش ایرنا، در گزارشی که سازمان تنظیم مقررات منتشر کرده، کل حجم مصرفی شبکه همراه اول در فصل زمستان ۱۴۰۰ برابر با ۱۴۹۴۲۶۷ ترابایت و در بهار ۱۴۰۱ برابر با ۱۵۷۱۷۲۵ ترابایت بوده است که حکایت از افزایش حدود ۵ درصدی حجم کل شبکه دارد. میانگین ماهانه حجم مصرفی شبکه نیز به همین اندازه افزایش پیدا کرده است.

هم اکنون سرعت اینترنت نسل سوم این اپراتور در کل کشور نسبت به زمستان ۱۴۰۰ حدود ۱۲ درصد کاهش و نسل چهارم اینترنت همراه ۱۸ درصد افزایش داشته است.

این اپراتور برای توسعه کیفیت و سرعت شبکه خود، فرکانس نسل چهارم اینترنت را به میزان ۵ مگاهرتز افزایش داده است. ضمن این‌که ۱۷۰۰ سایت را از نظر سخت‌افزاری و ۱۲۰۰ سایت را از نظر فناوری ارتقا داده است.

افزایش پهنای باند بین‌الملل و کاهش سطح تداخلات رادیویی توسط سازمان تنظیم مقررات از دیگر اقدامات این اپراتور برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت در ۳ ماه گذشته بوده است.

میانگین فصلی سرعت شبکه در نسل چهارم اینترنت در بهار ۱۴۰۱ در شهر تهران ۱۰.۳ مگابیت بر ثانیه، تبریز ۹ مگابیت بر ثانیه، اصفهان ۱۰.۶ مگابیت بر ثانیه، شیراز ۸.۵ مگابیت برثانیه و مشهد ۷.۹ مگابیت برثانیه است.

نمودار دیگری که در این گزارش منتشر شده، به تغییر رفتار میزان حجم مصرفی اینترنت در زمستان ۱۴۰۰ و بهار ۱۴۰۱ مربوط است. حجم کلی مصرف با افزایش رو به رو شده و در فروردین به اوج خود رسیده است، اما پس از فروردین این رشد با کاهش رو به رو شده است. یکی از دلایل این کاهش می‌توان حذف بسته‌های پرمصرف اینترنت از سوی اپراتورها باشد. از اواسط فروردین آن‌ها تصمیم گرفتند برخی از بسته‌های خود را حذف کنند.

برنامه توسعه اینترنت در هر ۲ اپراتور مسلط کشور دنبال می‌شود/تلاش برای پایداری وضعیت شبکه

اپراتور بعدی که در این گزارش به عملکرد آن اشاره شده، ایرانسل است. حجم مصرفی شبکه این اپراتور در زمستان ۱۴۰۰ برابر با ۱۳۴۲۱۳۸ ترابایت و در بهار ۱۴۰۱ برابر با ۱۴۳۳۸۸۶ ترابایت بوده است که حکایت از افزایش حدود ۷ درصدی حجم کل شبکه دارد. میانگین ماهانه نیز به همین اندازه افزایش پیدا کرده است.

هم اکنون سرعت اینترنت نسل سوم این اپراتور در کل کشور نسبت به زمستان ۱۴۰۰ حدود ۹ درصد و نسل چهارم اینترنت همراه ۸ درصد افزایش داشته است.

این اپراتور برای توسعه خود طراحی، نصب و راه‌اندازی لایه فرکانسی جدید ۲۳۰۰ برای ۶۹۷ سایت با ترافیک بالا را انجام داده است. ضمن این‌که ارتقا ۲ هزار و ۳۳۳ مورد در لایه جدید، بهینه‌سازی رادیوها در کلیه لایه‌ها، افزایش ظرفیت ترافیک بین‌الملل و کاهش سطح تداخلات رادیویی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از دیگر اقدامات این اپراتور است.

میانگین فصلی سرعت شبکه در نسل چهارم اینترنت در اپراتور ایرانسل در بهار ۱۴۰۱ در شهر تهران ۱۳.۵مگابیت بر ثانیه، تبریز ۱۴.۴ مگابیت بر ثانیه، اصفهان ۱۶ مگابیت بر ثانیه، شیراز ۱۲.۹ مگابیت برثانیه و مشهد ۱۳.۵ مگابیت برثانیه است.

تغییر رفتار میزان حجم مصرفی اینترنت در این اپراتور نسبت به اپراتور همراه اول با تفاوت همراه بوده است. کاربرانی که از این بستر اینترنت دریافت می‌کنند، فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ روی یک خط رفتاری حرکت کرده و از فروردین تا خرداد شاهد افزایش میزان حجم مصرفی اینترنت بوده‌ایم. ضمن اینکه میانگین فصلی سرعت شبکه در این اپراتور نیز روند رو به رشدی را نشان می‌دهد.

برنامه توسعه اینترنت در هر ۲ اپراتور مسلط کشور دنبال می‌شود/تلاش برای پایداری وضعیت شبکه

به طور کلی افزایش نسبی سرعت هر ۲ اپراتور در شهرهایی مانند مشهد، اصفهان، شیراز در فروردین ۱۴۰۱، حکایت از این دارد که تمهیدات اندیشیده شده در برای توسعه شبکه موثر واقع شده است.

مهاجرت از نسل سوم به چهارم ارتباطی در هر ۲ اپراتور در حال انجام است و این موضوع با سرعت بیشتری توسط ایرانسل در حال پیگیری است.

یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش کیفیت استفاده غیرمجاز از دستگاه‌های تکرارکننده‌ای است که در برخی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و باعث بروز تداخل شدید و کاهش کیفیت اینترنت در محیط اطراف ساختمان شده است. هر ۲ اپراتور به همراه سازمان تنظیم مقررات مستمر در خصوص جمع آوری این تجهیزات و برخورد با استفاده کنندگان تلاش می‌کنند.

وابستگی تغییرات سرعت به تغییرات مصرف ترافیک در هر ۲ اپراتور نشان می‌دهد وضعیت پایداری در شبکه آن‌ها وجود نداشته و این شرایط نیاز به توسعه و ارتقا شبکه را بیش از پیش به عنوان یک ضرورت مطرح می‌کند.