بررسی موضوعات مربوط به اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه کشور
بررسی موضوعات مربوط به اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه کشور
آی سی تی نیوز - با حضور معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از خبرگان بخش خصوصی و اساتید دانشگاهی، موضوعات مربوط به اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه کشور بررسی شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جلسه هم‌اندیشی بررسی برنامه عملیاتی اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه کشور با حضور رضا باقری اصل معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات، جمعی از خبرگان بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و اساتید دانشگاهی با همراهی نمایندگان کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال برگزار شد.
باقری اصل در این جلسه با اشاره به اینکه برنامه پنج ساله توسعه، مهم‌ترین سند قانونی چند سال آینده کشور است، تأکید کرد: امروز اقتصاد دیجیتال یک موضوع راهبردی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه دنیا به شمار می رود و باید به‌عنوان یک موضوع کلیدی در برنامه هفتم توسعه کشور دیده شود تا بر اساس آن برنامه‌ریزی مناسبی صورت پذیرد و بسیاری از ساختارها، اصلاح و مشکلات کشور در این بخش حل شود.
وی افزود: آثار اقتصاد دیجیتال تنها محدود به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست بلکه اقتصاد دیجیتال توانمندساز همه بخشهای کشور برای اهداف توسعه ای و پیشرفت و رشد تولید خالص ملی است بنابراین چنین موضوع مهمی را نمی توان بدون تبیین اهداف عملیاتی و بدون تمرکز در برنامه ریزی و راهبری پیش برد.
جانشین رئیس کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال گفت: در تدوین این بخش به موضوعات مدنظر برای توسعه کشور در این حوزه و اقدامات انجام‌شده در دنیا توجه شده است و با مشارکت خبرگان این بخش و دریافت نظرات فعالان مرتبط در بخش خصوصی می‌توان به رویکرد مناسب و اثربخش آن امیدوار بود.
معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات در پایان از تمام فعالان تشکل‌های بخش خصوصی دعوت کرد تا در جلسات بعدی برای جمع‌بندی احکام برنامه هفتم توسعه در بخش فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال نیز حضور فعال داشته باشند.
بر اساس این گزارش، در این جلسه، فعالان بخش خصوصی و اساتید دانشگاهی حاضر نیز ضمن خرسندی از برگزاری این جلسه، تعامل ایجاد شده برای همفکری بخش خصوصی و دولت در توسعه اقتصاد دیجیتال، پیشنهادات و نظرات خود درباره احکام برنامه و موضوعات مطرح‌شده را ارائه کردند.
در این جلسه اهداف راهبردی، موانع پیش روی اقتصاد دیجیتال، موضوع رقابت، صادرات و نفوذ در بازارهای بین المللی و منطقه ای، نهادسازی، مهاجرت و لزوم ارتقای مهارت های نیروی انسانی، توسعه محتوای دیجیتالی، توسعه فناوری های نوظهور نظیر بلاک چین و متاورس، تنوع بخشی به شیوه های سرمایه گذاری و مباحث تنظیم گری فناوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد که در جلسات بعدی این پیشنهادات به جمع‌بندی نهایی برسد.