بازگشت به تلگرام به جای پیام‌رسان‌های ایرانی
بازگشت به تلگرام به جای پیام‌رسان‌های ایرانی
هفته گذشته بود که سخنان عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از جلسه هیات دولت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ سخنانی که خیلی زود اصلاح شد. او گفت: «فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن غیرمجاز است ولی نسبت به آن جرم انگاری نشده است. اکنون تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که فروش این ابزارها علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم انگاری شود.»

هفته گذشته بود که سخنان عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از جلسه هیات دولت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ سخنانی که خیلی زود اصلاح شد. او گفت: «فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن غیرمجاز است ولی نسبت به آن جرم انگاری نشده است. اکنون تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که فروش این ابزارها علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم انگاری شود.»
به گزارش مردم سالاری آنلاین،این اظهارات وزیر ارتباطات، به غیر قانونی بودن استفاده از وی پی ان تفسیر شده بود که وزارت ارتباطات آن را تکذیب کرد. ام حتی اگر فقط فروش وی پی ان غیرمجاز باشد باز هم این پرسش ایجاد می‌شود که چرا مسئولان از پلتفرمهایی استفاده می‌کنند که بنا به قانون فیلتر شده و برای باز کردن آن نیاز به فیلترشکن است؟! فعالیت صفحات مقامات رسمی‌کشور در توئیتر و همچنین اینستاگرام، همچنان ادامه دارد و این درحالیست که از سالها پیش توئیتر در ایران فیلتر بوده و هم اکنون اینستاگرام هم فیلتر شده است.

اگر قرار است فعالیت مسئولان در توئیتر و اینستاگرام ادامه داشته باشد، پس چرا این پلتفرمها فیلتر شده است؟!  در این میان برخی مسئولان از ضرورت استفاده از پلتفرمهای داخلی سخن می‌گویند که این بار پیام رسان بله مورد توجه قرار گرفته است.سالهای قبل نیز پس از فیلترینگ تلگرام، استفاده از پیام رسان‌های داخلی تبلیغ شد و میلیاردها تومان برای ساخت پیام رسان‌های اخلی همچون آیگپ، سروش و … هزینه شد اما مردم، حضور در سایر پلتفرمهای خارجی فیلترنشده و حتی فیلترشده را به کوچ به پیام رسان‌های ایرانی ترجیح دادند.

چراکه از یک سو از امنیت بالاتری برخوردار است و همه گیری بیشتری دارد و از سوی دیگر امکان ارتباطی جهانی را پدید می‌آورد چراکه هدف از ایجاد پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کوچکتر کردن دنیا و ایجاد دسترسی ارتباطی برای همه مردم دنیاست و اگر قرار باشد هر کشور برای خود پلتفرم مجزایی داشته باشد، اصل ارتباط جهانی زیر سوال می‌رود. به نظر می‌رسد این بار هم اغلب مردم، استفاده از فیلترشکن برای باز کردن اینستاگرام و واتساپ و همچنین استفاده از تلگرام و توئیتر را به کوچ به پیام رسان‌های داخلی ترجیح داده اند و استفاده از پیام رسان‌های داخلی همچون بله، صرفا در ادارات و سازمانهای دولتی برای تسهیل ارتباطات داخلی، در دستور کار قرار گرفته است.

شاید به همین دلیل هم هست که حجت‌الاسلام حسین طائب مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌در حاشیه سخنرانی خود در جمع طلاب خوزستانی با محور بصیرت و روشنگری درباره حوادث اخیر می‌گوید:«استفاده از پهنای باند در زمان واتساپ مشخص بود. الان ظرفیت کوچ پیام رسان‌های داخلی پنج برابر افزایش یافته و خیلی کمتر به سمت فیلترشکن می‌روند، اما در کل اگر بتوان ظرفیت‌های لازم را در پیام رسان‌های داخلی ایجاد کرد، استقبال مردم بیشتر خواهد بود.»

این درحالیست که امارها حکایت از افزایش تقاضا برای وی پی ان دارد بطوریکه به گزارش خبرآنلاین، بر اساس سرچ گوگل و مقالات نشریات بین المللی جست و جوی ایرانی‌ها برای دانلود فیلترشکن‌ها رشد ۳۰۰ درصدی داشت و تلگرام هم به رغم تمام محدودیت‌ها با کمک گیری از فعال سازی پروکسی و دور زدن زیرساخت‌های شبکه ملی ارتباطات باری دیگر تعداد کاربران آنلاینش از مرز ۴۵ میلیون نفر گذشتند.
در این میان هم تلگرام در بیانیه ای اعلام کرد: ایران اخیرا محدودیت‌های شدیدی در دسترسی به اینترنت اعمال کرده است و در پی مسدود کردن دسترسی اینستاگرام و واتس اپ، کاربران بسیاری بعلت اتصال آسان تر، مجدداً به تلگرام بازگشته‌اند. قابلیت پروکسی داخلی تلگرام و اتصال بهینه تلگرام، منجربه موجی از بازگشت و استفاده مجدد کاربران از تلگرام شده است. ضمن اعلام همدردی با مردم ایران، تلاش خود را برای ارتباط بهتر شما خواهد داشت و امیدوار است تلگرام با توجه به برداشته شدن تحریم‌های AWS توسط ایالات متحده، سرویس روتیتنگ پروکسی را این بار برای مردم مورد سانسور ایران فعال کند. هرچند فیلترینگ شدید باعث شده تا بسیاری از وی پی آنها بلااستفاده شوند، اما در این میان برخی از فیلترشکن‌ها که باید اشتراک آنها را خریداری کرد می‌توانند کاربران را به پلتفرم‌های فیلتر شده متصل کنند. در همین راستا فیلترینگ واتس اپ و اینستاگرام که به عنوان پلتفرم‌های خارجی محبوب در ایران محسوب می‌شوند باعث شده تا بازار وی پی ان فروش‌ها بار دیگر رونق بگیرد و قیمت وی پی ان‌ها حداقل سه برابر شود که این مبلغ برای گوشی‌های آیفون بسیار بالاتر است.
بر اساس گزارشی که شرکت آلمانی استاتیستا با استفاده از اطلاعات مجموعه Top۱۰VPN منتشر کرد – که پیش از این در مردم سالاری منتشر شده است – میزان استفاده از فیلترشکن‌ها و vpn‌ها در یکماه گذشته در ایران حدود ۳ هزار درصد رشد پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که برخی از آمارها از سود ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دلالان از فروش فیلترشکن‌ها در ایران حکایت دارند. این آمارها نشان می‌دهد مردم به استثنای اجبار در استفاده اداری و سازمانی دولتی از پیام رسان داخلی بله و پیام رسان‌های مشابه، استفاده از فیلترشکن را برای ماندن در پلتفرمهایی همچون اینستاگرام و واتساپ و تلگرام و توئیتر ترجیح داده‌اند.