اوکراین به دنبال جایگزین استارلینک
اوکراین به دنبال جایگزین استارلینک
یکی از معاونان نخست وزیر اوکراین اعلام کرد این کشور به ایلان ماسک برای فراهم کردن دسترسی به اینترنت از طریق سیستم ماهواره ای استارلینک اطمینان دارد اما فراهم کنندگان خدمات اینترنتی دیگری را هم جست و جو می کند.

به گزارش ایسنا، میخائیلو فدروف در نشست وب لیسبو که بزرگترین کنفرانس فناوری اروپاست، اعلام کرد اوکراین درباره استارلینک، مستقیما با ایلان ماسک مذاکره کرده و مطمئن است که وی این سرویس را در اوکراین تعطیل نخواهد کرد.

شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک، از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه، استارلینک را در اوکراین فعال کرد و هزاران پایانه اینترنتی را برای این کشور فراهم کرد و اجازه داد نظامیان و شهروندان اوکراینی در مناطقی که خارج از پوشش سیستم مخابراتی داخلی است، به اینترنت دسترسی داشته باشند.

ایلان ماسک ماه گذشته در توییتی اعلام کرد اسپیس ایکس نمی تواند هزینه فراهم کردن این سرویس در اوکراین را برای همیشه تقبل کند اما دو روز بعد از این اظهارات عقب نشینی و اعلام کرد به فراهم کردن خدمات اینترنت ماهواره ای استارلینک ادامه می دهد.

همزمان، بعضی از اوکراینی‌ها نسبت به قطعی این سرویس اینترنتی نزدیک خطوط مقدم جنگ شکایت کردند. ماسک هم با دادن پیشنهاد صلحی که تحت آن، اوکراین بعضی از مناطق این کشور را به روسیه واگذار می کند، باعث عصبانیت مقامات اوکراینی شد.

فدروف گفت: حملات روسیه که در اکتبر ۴۰ درصد از زیرساخت انرژی اوکراین را ویران کرد، اهمیت حفظ سیستم‌های ارتباطی را بارز کرده است. یکی از دلایلی که به نشست وب آمده ام، جست و جو برای شرکای جدید و ادامه یافتن و تعامل با شرکای جدید است. ارتباط واقعا حیاتی است. ما به صورت ۲۴ ساعته روی این موضوع کار می کنیم. روسیه به زیرساخت انرژی آسیب زده و گاهی ما به مدت هشت ساعت در خانه روشنایی نداریم.

بر اساس گزارش رویترز، فدروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با برد اسمیت، رئیس مایکروسافت صحبت کرد که ۱۰۰ میلیون دلار کمک فناوری جدید برای اوکراین تا پایان سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد.