استراتژی اپراتورهای موبایل در تحول دیجیتال
استراتژی اپراتورهای موبایل در تحول دیجیتال
با ظهور اقتصاد دیجیتال و گسترش فناوری 5G، خدمات دیجیتال جدید و تحول عملیات دیجیتال به عوامل مهمی برای موفقیت تجاری اپراتورها تبدیل شده‌اند.

به گزارش آی‌تی آنالیز بر این اساس در ادامه نوآوری‌های دیجیتال، کاربری‌های جدید و مدل‌های تجاری نوین، ارایه خدمات یکپارچه و ترکیبی یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تحول دیجیتال پیش روی اپراتورهای موبایل محسوب می‌شود.
ارایه خدمات ابری (Cloud) اعم از عمومی و خصوصی یکی از محورهایی است که اپراتورهای آمریکایی مشتاقانه به سمت آن رفته‌اند. اگرچه در کشور انگلستان اپراتور BT همچنان به اتخاذ رویکرد محتاطانه برای خدمات عمومی ابری ادامه می‌دهد. در همین حال Vodafone استخدام استعدادهای IT را به یک اولویت استراتژیک تبدیل کرده است، تا از استقلال تکنولوژیکی خود اطمینان حاصل کند.
شرکت اریکسون نیز بخشی از تمرکز خود را روی سیاست‌های امنیت محتوا (CSP ها) قرار داده و معتقد است که این محور بخش قابل توجهی از درآمد خود را از طریق API های شبکه به دست خواهند آورد.
شرکت هواوی غول صنعت مخابراتی چین نیز معتقد است: ارایه سرویس دیجیتال همگرا و هوشمند، تجربه نهایی مبتنی بر داده، و O&M هوشمند (استاندارد برون‌ سپاری قراردادهای بهره‌ برداری و نگهداشت) سه محور اصلی پیش روی تحول دیجیتال اپراتورهای موبایل محسوب می‌شود.
از میان اپراتورهای کشورهای منطقه نیز احمد شهاب نصیر، مدیر ارشد فناوری JazzCash پاکستان، می‌گوید: ما به تمرکز بر ایجاد یک اکوسیستم پرداخت قوی ادامه خواهیم داد و این محصولات باعث توسعه مستمر می‌شوند.
علی الهاشمی، مدیر کل شبکه‌های Omantel، هم می‌گوید: بازاریابی دقیق ۵G مبتنی بر تجربه مشتری و مسایل شبکه مهم‌ترین عامل برای موفقیت تجاری ۵G هستند.

آرون بوسمن معاون هوش مصنوعی و تجربه مشتری، TM Forum، نیز معتقد است: اولویت اپراتور باید افزایش تجربه مشتری و اثبات ارزش تجاری آن باشد.
خوزه لوئیس گارسیا، رهبر راه حل جهانی مخابرات و بخش فناوری EMEIA، EY، می‌گوید: رونمایی از فناوری ۵G، اپراتورهای مخابراتی را وادار کرد تا در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود تجدید نظر کنند و بیشتر به سمت ارتقاء شبکه و پلت فرم های فناوری تمرکز کنند. با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) در راس انقلاب ۵G قرار دارد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ نزدیک به ۱۰ درصد از کل اشتراک‌های تلفن همراه را به خود اختصاص دهد، اپراتورها مجبور هستند برای کسب درآمد مؤثر از ۵G، اصلاحات اساسی در OSS/BSS را آغاز کنند.
در ایران نیز همراه اول به عنوان پیشران فناوری‌های نوین ارتباطی و دیجیتال در کشور، همگام با توسعه زیرساخت‌های ۵G با وجود فشارها و تحریم‌ها، با طراحی برنامه تحول و بلوغ دیجیتال، تغییر ساختار و اقدامات متنوع، سرمایه‌گذاری‌های عظیم و پلفتورم‌های گوناگونی را در حوزه تحول دیجیتال با نگاه ویژه به موضوعاتی نظیر اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف از صنعت و حوزه سلامت، لجستیک، شبکه توزیع کالا، برق، آموزش، تجارت، سرگرمی، بانکداری، بسترهای عرضه و تولید محتوا (نظیر «شاد»، «روبیکا» و «ذره بین»)، در دستور کار داشته و به اجرا درآورده که با استقبال زیادی از سوی مصرف‌کنندگان و تقدیر از سوی نهادها و مقامات متعدد کشور همراه شد و در همین راستا، سال قبل نیز «برترین جایزه ملی تحول دیجیتال» را در پنجمین ارزیابی کنفرانس بین المللی تحول دیجیتال نصیب این اپراتور کرد.
شرکت همراه کسب و کارهای هوشمند همراه اول نیز در دو بخش «نوآوری دیجیتال» و «رهبری دیجیتال» به‌ترتیب عناوین «تقدیرنامه اهتمام به نوآوری دیجیتال» و «تندیس برنزی رهبری دیجیتال» را کسب کرد و بدین ترتیب همراه اول با دریافت پنج جایزه، بیشترین جایزه را از این رویداد از آن خود کرد.