اختلاف آنتن‌دهی اینترنت در کشور برای فعالان ICT فرصت است
اختلاف آنتن‌دهی اینترنت در کشور برای فعالان ICT فرصت است
معاون پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ارتباطات: اختالاف آنتن‌دهی اینترنت در برخی از نقاط کشور یک فرصت برای فعالان ICT است.

به گزارش تسنیم رضا باقری‌اصل در جلسه دیدار فعالان بخش خصوصی حوزه ICT استان زنجان، با ابراز خرسندی از موقعیت خوب استان زنجان در حوزه ICT، اظهار داشت: بعد از استان یزد، استان زنجان دومین استان مطرح کشور به لحاظ پیشرفت در حوزه ICT است و این مایه مباهات برای کشور است.

وی با بیان اینکه اکوسیستم فعالیت شرکت‌های فعال در حوزه ICT در استان زنجان شکل گرفته اما کامل نشده است، افزود: باید بر روی این موضوع که چگونه می‌توان این اکوسیستم را تکمیل و از آن خلق ثروت کرد، اقداماتی انجام شود.

معاون پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه باید از شرکت‌های کوچک و متوسط حمایت شود تا پس از تولید در ساخت و تامین نیاز کشور به مرحله صادرات برسد گفت: خوشبختانه در استان زنجان قدم‌های مناسبی برداشته شده است و امیدواریم با رفع دغدغه‌ها و مسائل فعالان، پیشرفت‌های بیشتری حاصل شود.

وی گفت: استاندار زنجان که یک استاد مطرح در زمینه ICT است و تخصص لازم را دارد به عنوان یک ظرفیت در این استان مطرح است و باید در راستای پیشبرد اهداف در این حوزه استفاده شود و وی می‌تواند حمایت‌های مناسبی در این زمینه از فعالان این حوزه داشته باشد.

باقری‌اصل افزود: خوشبختانه به واسطه زحمات نمایندگان مجلس قانون یکپارچه‌سازی داده‌ها در کشور در حال پیشروی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه وجود برخی محدودیت‌ها همچون نبود اینترنت در نقاطی از کشور به عنوان یک فرصت برای فعالان حوزه ICT مطرح است بیان کرد: این اختلاف در ارائه خدمات می‌تواند فرصت رشد و توسعه یافتگی را برای شرکت‌ها ایجاد نماید تا برای ارائه خدمات بهتر گزینه‌های مطلوب‌تری را ارائه نمایند و از این فرصت در ایجاد کسب و کار بهره ببرند.

باقری‌‌اصل با بیان اینکه استان‌های زیادی نمی‌توانند از اختلاف ظرفیت‌های به وجود آمده به عنوان یک فرصت بهره ببرند گفت: اما این فرصت شامل حال استان زنجان شده و فعالان باید نهایت استفاده را از این امر داشته باشند.

در ادامه حامد سرایی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان گفت: از مجموع ۸۷ شرکت‌ رشد استان زنجان ۴۴ شرکت در حوزه ICT فعال بوده که ۲۶ شرکت دانش‌بنیان هستند.

وی افزود: در سطح استان زنجان ، دو پارک علم و فناوری وجود دارد که شرکت‌‌ها و مراکز قوی در این مجموعه‌ها مستقر است و شش مرکز رشد نیز در سطح استان در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع فرهنگی و خلاق، حوزه‌های مرتبط با IT و ICT فعالیت‌هایی دارند.

مدیر‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اشاره به اینکه از مجموع پارک‌ها و مراکز رشد ۱۲ شرکت پیشرو بوده که سه مورد در حوزه ICT است افزود: از مجموع ۸۷ شرکت‌های رشد ۴۴ شرکت در حوزه ICT فعال هستند.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم زمینه توسعه کسب‌ و کار‌های حوزه ICT را فراهم کنیم از توان پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت ارتباطات کمک گرفته‌ایم و اسفند سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با پارک فاوا منعقد شد.

سرایی ‌بیان کرد: یکی از اولویت‌ها در ارتباط با کشاورزی هوشمند و گلخانه‌های هوشمند است و همچنین توسعه صادرات و خدمات محتوای مبتنی بر خدمات ابری نیز مورد توجه است.

مدیر‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اشاره به فعالان بخش ICT در ارتباط با مهارت آموزی گفت: تفاهم‌نامه چهار جانبه‌ای بین اداره‌کل آموزش و فنی و حرفه‌ای، پارک علم و فناوری استان، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان و نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان منعقد خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم نیاز‌های تخصصی از طریق شرکت‌ها استخراج شود، آموز‌ش‌ها توسط مرکز فنی‌وحرفه‌ای ارائه شود، حمایت استارتاپی توسط پارک علم و فناوری و مراکز رشد انجام پذیرد، جهت‌دهی در حوزه ICT به واسطه توان پارک فاوای وزارت ارتباطات و اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در این زمینه انجام گیرد.

در ادامه محسن افشارچی استاندار زنجان گفت: هدف ما در مدیریت کلان استان این است که سهم اقتصاد دیجیتال را از تولید ناخالص بالا ببریم.

وی با بیان اینکه در این حوزه دو جامعه هدف وجود دارد افزود: یکی از این جامعه هدف مسئولان هستند که به عنوان متولی دولت باید به سراغ تکمیل زیرساخت‌ها برویم که کار بسیار کار مهمی برای استان است.

استاندار زنجان تصریح کرد: به عنوان نمونه باید در حوزه زیرساخت‌های سخت افزاری ورود کنیم و این حوزه را ارتقا دهیم ولی متأسفانه متولیان این حوزه استقبال چندانی نمی‌کنند.

افشارچی بیان کرد: زیرساخت‌ها در استان فراهم است و باید به دنبال سرمایه گذاران برویم تا در این حوزه موفق شویم و اگر سرمایه گذاران از ثروت ایجاد شده از این طریق مطلع شود استقبال خواهند کرد.

استاندار زنجان، با اشاره به اینکه در این کار از ظرفیت بخش خصوصی نیز کمک خواهیم گرفت افزود: در این خصوص ۴۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده تا در این حوزه فعالیت‌های خاصی در استان شروع شود.

وی با بیان اینکه در حوزه اپلیکیشن باید چند کار مهم انجام بگیرد گفت: چند اپلیکیشن مهم در دستور کار است که یکی پنجره واحد زمین و دیگری پنجره واحد سرمایه گذاری است که هر دو جزء کارهای زیرساختی است تا سرمایه گذاران با ورود به این کار بتواند با کمترین دغدغه کارها را پیش ببرد.

افشار‌چی با بیان این‌که باید ۲۹ لایه در حوزه SDI داشته باشیم افزود: ۱۲ لایه وجود دارد و ۱۷ لایه نیز آماده است و نیاز به افتا دارد و در این خصوص بودجه خوبی در لایه‌های زیرساختی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه تا یک تا دو سال آینده شاهد تحول درحوزه دیجیتال باشیم بیان کرد: در طرح زنجان من به این مسئله می‌اندیشیم که بتوانیم اطلاعات را با استفاده از QR کد به دست آوریم.