نخستین مدرسه مالکیت معنوی افتتاح شد
نخستین مدرسه مالکیت معنوی افتتاح شد
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از افتتاح نخستین مدرسه تابستانی سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) با موضوع مالکیت معنوی خبر داد.

به گزارش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حسن بابایی در مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانی سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) که با حضور ماریا استلانتامارک مدیر برنامه آکادمی وایپو، صابر انصاری مدیر کل حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه، مهدی علیزاده مسئول مرکز مالکیت معنوی شرکت کنندگان داخلی و خارجی اعم از مدرسان و دانشجویان برگزار شد، اظهار داشت: حقوق مالکیت فکری در بند ۲ ماده ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان حقوق بشر قید شده است و مقرر شده هرکس حق دارد از حمایت منافع مادی و معنوی منتج از آثار علمی، ادبی یا هنری خود برخوردار شود.

وی افزود: امروزه نقش حقوق مالکیت فکری در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، بهداشت، فرهنگ و میراث، سرمایه‌گذاری، محیط زیست، امنیت غذایی ،پیشرفت علمی و فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است.

بابایی اضافه کرد: یک نظام مالکیت فکری کارآمد و عادلانه به ایجاد تعادل و توازن بین منافع نوآوران و منافع عموم کمک می‌کند به طوری که از یک طرف یک مخترع علاقه‌مند است که از اختراع خود بهره‌مند شود از سوی دیگر جامعه علاقه‌مند به تشویق نوآوری است تا بتواند محصولات بهتری تولید کند و از روش‌های تولید بهتر به نفع همه استفاده کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: مانند هر حوزه حقوقی دیگر حقوق مالکیت فکری هیچ ارزش واقعی ندارد؛ مگر اینکه قابل اجرا باشد. ساز و کارهای موثر اجرای حقوق مالکیت فکری به محدود کردن تعداد موارد نقض حقوق مالکیت فکری کمک می‌کند و هدف چنین ساز و کارهایی تضمین این است که همه صاحبان حق و کل جامعه از نظام مالکیت فکری منتفع شوند.

وی افزود: همکاری بسیار خوبی میان وایپو و مرکز مالکیت معنوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و مشتاقانه منتظر ادامه این همکاری سازنده در سال‌های آتی هستیم و امیدواریم این دوره آموزشی در زندگی و کار همه شرکت‌کننده‌ها بی‌نهایت مثمر ثمر باشد.