آی‌سی‌تی نیوز – نیلوفر شرفی مشاور وزیر و مسئول شبکه آموزشی دانش‌آموز در خصوص برنامه شاد، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «شبکه شاد به عنوان پلتفرم رسمی آموزش مجازی وزارت آموزش و پرورش، که فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده است، همچنان به فعالیت خود در تابستان سال جاری، ادامه می‌دهد.» به گزارش ایلنا […]

آی‌سی‌تی نیوز – نیلوفر شرفی مشاور وزیر و مسئول شبکه آموزشی دانش‌آموز در خصوص برنامه شاد، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «شبکه شاد به عنوان پلتفرم رسمی آموزش مجازی وزارت آموزش و پرورش، که فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده است، همچنان به فعالیت خود در تابستان سال جاری، ادامه می‌دهد.»

به گزارش ایلنا شرفی در رابطه با علت ادامه‌دار شدن برنامه‌های آموزشی این شبکه در تابستان می‌گوید: «در امتداد سال تحصیلی جاری، برای «فعالیت‌های تابستانی» برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم که به زودی در شبکه شاد اجرایی می‌شوند. نمونه این فعالیت‌ها، سرویس «تدریس برتر» است که برای جبران کاستی‌های احتمالی آموزش در سال گذشته فعال شده و در صفحه شخصی دانش‌آموزان بارگذاری شده است.»

برنامه‌ شاد در سال گذشته انتفادات بسیاری را در پی داشت. یکی از مهم‌ترین معضلات این برنامه عدم دسترسی دانش‌آموزان به گوشی هوشمند و تبلت و در نهایت اینترنت برای بهره‌مند شدن از تدریس بوده است. خبرهای تلخی از فشاری که این شیوه از تدریس روی دانش‌آموزان داشته است در سال گذشته منتشر شد. به طور مثال در اوایل سال تحصیلی ۱۳۹۹«سیدمحمد موسوی‌زاده» دانش‌آموز ۱۱ساله ساکن شهرستان دیّر در جنوب استان بوشهر به زندگی خود پایان داد. گفته می‌شود دلیل خودکشی سیدمحمد نیز ناتوانی مالی خانواده‌اش و نداشتن گوشی تلفن همراه بوده است.

علاوه بر این بسیاری از دانش‌آموزان که در مناطق محرومی هم‌چون سیستان و بلوچستان تحصیل می‌کنند، تنها با بحران دسترسی نداشتن به لوازم الکترونیک دست و پنجه نرم نمی‌کنند. بلکه به گزارش وبسایت سازمان معلمان ایران، ۷۰ درصد از جمعیت این استان حتی به شبکه مخابرات هم دسترسی ندارند. شرفی در مصاحبه‌ای که با ایلنا داشته است توضیحی در راستای تسهیل ایجاد دسترسی برای این جمعیت از دانش‌آموزان نداده است. به نظر می‌رسد تنها امکانی که آموزش و پرورش برای این برنامه‌ی تابستانی در نظر گرفته است مجانی شدن دسترسی به این برنامه باشد. حال آن‌که به گفته شرفی برنامه‌ی تابستانی شاد قرار است تا از کاستی‌هایی که دانش‌آموزان به علت نبود امکان حضوری در کلاس طی سال گذشته تجربه کرده‌اند، بکاهد. ناگفته پیداست که این شیوه از آموزش تنها به بی‌عدالتی در دسترسی دانش‌آموزان به دانش دامن می‌زند.