آموزش «برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی» به معلمان و دانش‌آموزان ابتدایی
آموزش «برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی» به معلمان و دانش‌آموزان ابتدایی

آی‌سی‌تی نیوز – معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از اجرای «طرح آموزش برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی» ویژه معلمان و دانش آموزان ابتدایی خبر داد. رضوان حکیم زاده؛ از اجرای طرح آموزش برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی ویژه معلمان و دانش آموزان ابتدایی خبر داد و اظهار کرد: فرزندان ما حق دارند متناسب با عصر […]

آی‌سی‌تی نیوز – معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از اجرای «طرح آموزش برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی» ویژه معلمان و دانش آموزان ابتدایی خبر داد.

رضوان حکیم زاده؛ از اجرای طرح آموزش برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی ویژه معلمان و دانش آموزان ابتدایی خبر داد و اظهار کرد: فرزندان ما حق دارند متناسب با عصر و زمان خود، یعنی عصر دیجیتال، زندگی کنند. پس باید بدانند در عصری زندگی می‌کنند که رایانه‌ها بیشترین تأثیر را بر زندگی انسان ها دارند، برای زندگی موفق در این عصر، باید با تفکر رایانشی یا محاسباتی از یک طرف و از طرف دیگر تجهیزات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و شبکه های ارتباطی، آشنا شوند. از مخاطرات و آسیب های عصر جدید و راه های مقابله با آنها آگاه باشند و درنهایت تبدیل به شهروندان عصر دیجیتال شوند.

وی افزود: برای آنکه فرزندان ما برای زندگی در عصر دیجیتال آماده شوند، باید آموزش های لازم را دریافت کنند. با این استدلال و با پشتوانه اسناد بالادستی نظام از قبیل سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، نقشه علمی کشور، سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی، معاونت آموزش ابتدایی اقدام به طراحی طرح تحولی آموزش «برنامه نویسی و سواد دیجیتال» به معلمان و دانش آموزان دوره ابتدایی کرد و افتتاحیه آن با حضور مقام عالی وزارت، در تاریخ ۱۹ دی ماه برگزار شد.

حکیم زاده تصریح کرد: از آن زمان تاکنون، پنج شنبه‌های هر هفته به آموزش و یادگیری مدرس-راهبران (بیش از ۶۰۰ نفر) و معلمان مجری (بالغ ‌بر ۲۰هزار نفر) برنامه نویسی و سواد دیجیتال اختصاص دارد.

وی گفت: محورهای ۵گانه این طرح شامل: «تأثیر رایانه‌ها بر زندگی با موضوعات(مسیرهای شغلی، دسترسی، جامعه، رفتارها واخلاقیات)»، «تفکر محاسباتی با موضوعات(مدل‌سازی و شبیه‌سازی، تحلیل داده‌ها و تجسم سازی، خلاصه‌سازی و بازترکیب، الگوریتم‌ها برنامه‌نویسی)»، «شبکه‌های ارتباطی و طراحی سیستم (سخت‌افزار و نرم‌افزارها، شبکه‌های ارتباطی و اینترنت)»، «امنیت فضای مجازی (خطرات، تدابیر حفاظتی، بازخوردها)» و «سواد دیجیتالی (شهروند دیجیتالی، کاربرد فناوری دیجیتال)»، است.

معاون آموزش ابتدایی گفت: «تشکیل میز کار با مشارکت بیش از ۶۰ معلم توانمند سراسر کشور جهت ارائه تدریس‌ها و تولید بسته‌های یادگیری»، «تولید بسته‌های یادگیری ویژه معلمان و دانش آموزان در قالب درس‌نامه با عنوان: رایاآموز، فیلم کوتاه و اینفوگرافیک هم‌زمان با ارائه آموزش‌های آنلاین و آفلاین»، «جلب مشارکت معلمان مجرب و متخصص از بین آموزگاران شاغل در۶ پایه تحصیلی آموزش ابتدایی»، «تهیه بسته‌ها و محتواها در ۶ پایه تحصیلی با توجه به محورهای پنج‌گانه و زیر موضوعات آن»، «ارائه آموزش‌های مهارت محور در قالب پروژه عملی توسط مدرسان، معلمان و دانش آموزان»، «ارائه نمونه فعالیت‌ها و پروژه‌های معلمان و دانش آموزان در جلسات آموزشی و نقد و بررسی آن توسط مدرسان»، «بارگذاری سناریوهای تدریس، محتواها و بسته‌های آموزشی در کانال‌های شبکه شاد» و «تشکیل تیم راهبری، تدوین، اجرا ونظارت وارزیابی مستمر طرح با اعتبار سنجی وارائه بازخوردهای اصلاحی با حضور همکاران گروه‌های آموزشی دفتر آموزش دبستانی و سرگروه‌های علمی و معلمان مجرب به‌ صورت شبانه‌روزی» از ویژگی‌های بارز این طرح است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حکیم زاده تصریح کرد: براساس جدول زمان‌بندی این طرح، آموزش همزمان مدرس راهبران و معلمان مجری طرح از روز افتتاحیه شروع و تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و آموزش دانش آموزان نیز به‌ صورت مستمر تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ تداوم می یابد. همچنین استان‌های هرمزگان، مازندران، خراسان جنوبی و چهارمحال بختیاری به‌عنوان قطب‌های کشوری با مشارکت سایر استان‌های کشور رسالت همکاری، پشتیبانی فنی، نظارت و پایش دقیق اجرای طرح را بر عهده داشته و بازخوردها و راهنمایی‌های لازم را در فرآیند آموزش ارائه خواهند کرد.