آیسیتی نیوز – رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از رونمایی از سه سامانه نرم افزاری امدادی(سامانه تحت وب فراخوان نیروهای عملیاتی در حوادث و سوانح، سامانه جامع اسکان و تغذیه اضطراری در مواقع بحران و سامانه امدادیار به ارزش دو میلیارد تومان) در سومین روز از هفته گرامیداشت هلال احمر خبر داد.
مهدی ولی پور در گفت و گو با ایرنا با اعلام این مطلب اظهار داشت: کشور ایران به لحاظ شرایط اقلیمی و جغرافیایی، کشوری حادثه خیز محسوب می شود و همواره در معرض خطـرات ناشـی از سوانح و بلایای طبیعی که منجر به حوادث دلخراش و خـسارت هـای زیـان بـار مـی شـود قـرار گرفتـه اسـت. از این رو حفظ آمادگی، آمـوزش و سازماندهی نیروهای عملیاتی و ارتقا توان پاسخگویی و فراظرفیت در حوادث و بلایا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی توضیح داد: در این میان به ویژه در لحظات اولیه وقوع حادثه و آغاز فاز پاسخگویی چرخه مدیریت بحران بسیار مهم و قابل توجه است فراخوانی و مدیریت منابع انسانی است که فراخوانی و سازماندهی نیروهای تخصصی در قالب تخصص های مختلف و اعمال مدیریت صحیح بر این منابع عظیم و ارزشمند انسانی در جهت بهره مندی حداکثر از توان علمی، تجربـی، جـسمانی، تخصـصی و نظایر آن آنـان بـسیار حـائز اهمیت می باشد.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: ضرورت یک برنامه و سامانه از پیش تعیین و تمرین شده برای مدیریت فراخوان کارکنان و انجام پیش بینی های لازم در استفاده بهینه از نیروهای امدادی، امکانات، تجهیزات در ارتقای سـرعت و کیفیـت امدادرسـانی تاثیر به سزایی خواهد داشت. با این رویکرد و ضمن استفاده از تجربیات حوادث گذشته و سامانه های فراخوان موجود که عمدتا مبتنی بر روش های سنتی (تماس تلفنی، پیامک و نظایر آن) می باشند، نسبت به طراحی و تولید سامانه تحت وب فراخوان نیروهای عملیاتی در حوادث و سوانح (DRS) Disaster Recall System اقدام کردند
ولی پور ادامه داد: این سامانه از دو بخش شامل پنل مدیریتی تحت وب و اپلیکیشن تلفن همراه تشکیل شده است. در فاز آمادگی چرخه مدیریت بحران و وضعیت سفید، می بایست تمامی مدیران، کارکنان و نیروهای عملیاتی که ضروری است بر حسب نیاز و تشخیص مدیران بحران در صورت وقوع حادثه و یا تمرین های عملیاتی فاز آمادگی فراخوانی شوند، اپلیکیشن مرتبط با سامانه DRS را بر روی تلفن همراه خود نصب کنند.
وی گفت: هر فرد بر اساس تخصص و نقش خود در حادثه ذیل یک گروه در طبقه بندی قرار می گیرد و در صورت وقوع حادثه و تصمیم مدیران بحران برای آغاز عملیات پاسخگویی و اجرای برنامه فراظرفیت، توسط مرکز کنترل و هماهنگی عملیات با استفاده از پنل مدیریتی افراد مورد نظر در هر طبقه انتخاب شده و با یک کلیک پیام فراخوان برای آن ها ارسال می شود. در این حالت اپلیکیشن نصب شده بر روی تلفن همراه افراد به صورت خودکار فعال سازی شده و پس از پخش نمودن یک آلارم صوتی بلند و شدید، متن پیام را به صورت Notification در صفحه نرم افزار نمایش خواهد داد. این آلارم تا زمان مطالعه متن پیام توسط مخاطب و حل یک معادله ریاضی ساده (مانند ۲+۲=؟) قطع نخواهد شد.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به معرفی دومین سامانه نرم افزاری امدادی پرداخت و اظهار داشت: سامانه جامع اسکان و تغذیه اضطراری (در مواقع بحران) ، مشتمل بر ماژولهای نرمافزاری با رویکردهای ایجاد زیرساخت جامع اطلاعات، ارزیابی و ایجاد شناسنامه امدادی خانوار و توزیع اقلام امدادی میباشد. همچنین این فرآیند به صورت سادهسازی شده جهت عملیاتی شدن سامانه، در قالب نسخه تلفن همراه نیز توسعه یافته است.
وی افزود: این سامانه با هدف امدادرسانی هرچه سریعتر به وسیلهی خودکارسازی فرایندها، شفافسازی و مستندسازی فرایند ثبت اطلاعات آسیبهای وارده به خانوار آسیبدیده، توزیع اقلام امدادی و کمک های مردمی و بین المللی به خانوارها و ارتباطات لحظهای آن با اقلام امدادی موجود در انبار و جلوگیری از اتلاف زمان و منابع و کاهش هزینهها و تسریع در پاسخگویی از طریق الکترونیکیسازی فرایندها، توسعه یافته است. همچنین در ساختار فناوری اطلاعات این فرایند، می توان تخصیص انواع اقلام امدادی درگیر در حوادث را نیز ثبت و پیگیری کرد.
ولی پور به معرفی سومین سامانه نرم افزاری جدید امدادی پرداخت و گفت: با توجه به نیاز بانک اطلاعاتی و دسترسی به اطلاعات فردی و امدادی امدادگران و نجاتگران و در دسترس بودن اطلاعات به صورت لحظه ایی، این سازمان نسبت به طراحی و انعقاد قرارداد برای راه اندازی سامانه امدادیار اقدام کرده است.
وی دسترسی سریع به سوابق اطلاعات فردی امدادگران و نجاتگران، ثبت و دسترسی سریع به سوابق آموزشی امدادگران و نجاتگران، آگاهی از مهارت های خاص و ویژه امدادگران و نجاتگران، سنجش و پایش سلامت جسمانی و روانی امدادگران و نجاتگران، اعطاء و ارتقاء درجات امدادگران و نجاتگران به صورت هوشمند، ثبت نمرات آزمون کسب درجات و امکان لینک کردن پایگاه داده های زیر سیستم سامانه یادشده با پایگاه داده های سامانه های کشیک، تجهیزات، پرداخت کمک هزینه حق ایاب و ذهاب و DMIS را از مزایای سامانه امدادیار عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، هر ساله هجدهم اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر گرامی داشته می شود به این امید که با رعایت اصول هفتگانه تعریف شده از سوی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و اجرای مفاد حقوق بین المللی بشردوستانه ازسوی کشورهای مختلف به برقراری صلح و آرامش در جهان کمکی شده باشد.
نام جمعیت هلال احمر می تواند برای افراد مختلف جامعه تداعی کننده خدمات عام المنفعه و بشردوستانه باشد، عده ای آن را سازمانی پیشرو و پاسخگو در ارائه خدمات اولیه امداد و نجات در حوادث و سوانح، بعضی ها آن را تامین کننده داروهای خاص و داروخانه های ویژه و تک نسخه ای، گروهی ارائه دهنده خدمات توانبخشی و عده ای دیگر آنرا سازمانی داوطلبانه و حمایتی می شناسند.
نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر یک شبکه بشردوستانه جهانی متشکل از ۸۰ میلیون نفر است که به افرادی که با مشکلات ناشی از بلایا، مخاصمه و مشکلات بهداشتی و اجتماعی مواجهند کمک می کند.
بشردوستی، بی غرضی، بی طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، یگانگی و جهان شمولی اصول بنیادین هفتگانه چارچوب اخلاقی، عملیاتی و سازمانی کار نهضت صلیب سرخ و هلال احمر را تشکیل می دهند که این اصول در بطن رویکرد نهضت برای کمک به مردم نیازمند در جریان مخاصمه مسلحانه، بلایای طبیعی و دیگر شرایط اضطراری قرار دارند
امسال شعار هفته گرامیداشت صلیب سرخ و هلال احمر (۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت) «جهانی تحت عنوان توقف ناشدنی، شکست ناپذیر و مقایسه نشدنی» است، اما با توجه به اینکه در آستانه صد سالگی تاسیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قرار داریم شعار «یک قرن خدمات داوطلبانه مقایسه نشدنی» برای هفته هلال انتخاب شده است.
با یکصد ساله شدن جمعیتهای هلال احمر و صلیب سرخ در دنیا یک قرن تازه برای دوباره مهربانی کردن، دوباره با هم بودن، دوباره دوستی کردن، دوباره و دوباره و دوباره ارائه خدمات داوطلبانه مقایسه نشدنی آغاز شد.