متا پلتفرمز تصمیم دارد تا در اروپا گزینههای جدیدی برای تبلیغات کمتر شخصیسازیشده در اختیار کاربران خود قرار دهد. این تغییرات در راستای پاسخ به نگرانیهای نهادهای نظارتی و برای کاهش تمرکز بر دادههای شخصی صورت میگیرد.
به گزارش آی سی تی نیوز، متا (مالک فیسبوک و اینستاگرام) قصد دارد تغییراتی در نحوه ارائه تبلیغات به کاربران در اروپا اعمال کند. این تغییرات به منظور کاهش سطح شخصیسازی تبلیغات و پاسخ به فشارهای رگولاتوری از سوی اتحادیه اروپا صورت میگیرد.
شرکت مستقر در منلو پارک اعلام کرده که از هفتههای آینده، کاربران اتحادیه اروپا که از خدمات رایگان متا استفاده میکنند، قادر خواهند بود تا تبلیغات خود را تنها بر اساس «بستر» مشاهدهشده در پلتفرم انتخاب کنند. به عبارت دیگر، تبلیغات هدفگیری شده بر اساس محتوای مشاهدهشده کاربران در دورههای زمانی خاص نمایش داده خواهد شد و اطلاعات شخصی مانند سن، جنسیت و موقعیت مکانی دیگر نقشی در این هدفگذاری نخواهد داشت.
در کنار این تغییرات، متا همچنین اعلام کرده است که برای کاربران اتحادیه اروپا، گزینهای با هزینه اشتراک کمتر (بدون تبلیغات) به منظور استفاده از پلتفرمها ارائه خواهد شد که تخفیفی در حدود ۴۰ درصد در هزینه اشتراک را شامل میشود.
این اقدامات در حالی انجام میشود که رگولاتورهای اتحادیه اروپا با شدت بیشتری به دنبال اعمال قوانین و محدودیتهایی برای شرکتهای بزرگ فناوری هستند. یکی از این قوانین، «قانون بازارهای دیجیتال»، از ابتدای سال جاری اجرایی شده است و هدف آن ایجاد شرایطی منصفانه برای شرکتهای کوچکتر است.
سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در این خصوص اعلام کرده که مدل جدید متا هنوز تایید نشده و این کمیسیون با آن موافقت نکرده است. وی همچنین افزود که هنوز برای پیشبینی تاثیرات آن بر روندهای قانونی زود است و هدف از این تغییرات این است که متا هرچه سریعتر و مؤثرتر از قوانین اتحادیه اروپا پیروی کند.
این تغییرات نشان از یک حرکت بزرگ در راستای تطبیق با مقررات جدید اتحادیه اروپا دارد که به طور خاص به حفظ حریم خصوصی و محدودیت در استفاده از دادههای شخصی برای تبلیغات متمرکز است.