همراه‌اول انتخاب نخست کاربران اینترنت باقی ماند
همراه‌اول انتخاب نخست کاربران اینترنت باقی ماند

آی‌سی‌تی نیوز – وضعیت توسعه ارتباطات پهن‌باند ثابت و سیار در مقطع زمانی سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مشترکان نسل‌های ۳ و ۴ در کشور تحت پوشش شبکه و خدمات همراه‌اول هستند. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد اپراتورهای ارتباطی […]

آی‌سی‌تی نیوز – وضعیت توسعه ارتباطات پهن‌باند ثابت و سیار در مقطع زمانی سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مشترکان نسل‌های ۳ و ۴ در کشور تحت پوشش شبکه و خدمات همراه‌اول هستند.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد اپراتورهای ارتباطی کشور، در بازه‌های زمانی ۳ ماهه اقدام به انتشار آخرین آمار و اطلاعات از تغییرات در وضعیت ارتباطات و مشترکان اپراتورهای ثابت و سیار در کشور می‌کند.
بر این اساس گزارش جدید این سازمان از وضعیت ارتباطات و اپراتورهای موبایل نشان می‌دهد که همراه‌اول به تنهایی و بیشتر از مجموع دو اپراتور دیگر، مشترک تحت پوشش شبکه‌های نسل۳ و ۴ دارد.
بر اساس این گزارش همراه‌اول بیش از ۹ میلیون مشترک نسل ۳ و بیش از ۳۲ میلیون مشترک شبکه نسل ۴ داشته و در مجموع بالغ بر ۴۱ میلیون مشترک در ایران از شبکه و خدمات دیتای این اپراتور بهره‌مند هستند.
در بخش دیگر بازار ارتباطات اما ایرانسل با بیش از ۶ میلیون مشترک نسل ۳ و بالغ بر ۳۰ میلیون مشترک نسل ۴، در مجموع نزدیک به ۳۷ میلیون مشترک را تحت پوشش دارد.
نکته جالب‌تر آنکه وقتی آمار مشترکان دیتای اپراتور دوم به تعداد مشترکان اپراتور سوم اضافه شود، در مجموع به عدد ۴۰ میلیون ۹۰۰ هزار مشترک می‌رسد که باز هم از سهم همراه‌اول کمتر است.
به عبارت دیگر این گزارش نشان می‌دهد که اپراتور اول علاوه بر پیشتازی در پوشش شبکه، در خصوص شبکه دیتا و اینترنت نیز، با اختلاف، انتخاب نخست کاربران اینترنت در کشور است.
به این ترتیب بار اصلی تراکنش دیتا نیز با توجه به دوران کرونا به عهده همراه‌اول است و بدیهی است که کوچک‌ترین اختلال در شبکه این اپراتور بیش از نیمی از ارتباطات، اقتصاد، کسب‌وکارها، خدمات بانکی، آموزشی و غیره در کشور را با چالش مواجه می‌کند. اتفاق مهمی که خوشبختانه با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها، زیرساخت‌ها و تعهد این اپراتور به حجم بالای مشترکان و خدمات وابسته به آن، رخ نداده است.
و در نهایت اینکه تحلیل چرایی اقبال بیشتر مشترکان به یک اپراتور یا خدمات‌دهنده اینترنت نیز به شاخص‌های متعدد نظیر کیفیت و قیمت خدمات، پشتیبانی و پاسخگویی، اعتماد به اپراتور، پوشش شبکه، ارایه خدمات پایدار و امنیت باز می‌گردد.