<span style='color:#787878;font-size:12px;'>دولت سیزدهم طرح اصلاح هدفمندی یارانه ها را کلید زد</span><br/>ماجرای نظارت بر آرد و نان با نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی‌ها
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>دولت سیزدهم طرح اصلاح هدفمندی یارانه ها را کلید زد</span><br/>ماجرای نظارت بر آرد و نان با نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی‌ها
با نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها، نظارت بر فعالیت این واحدها از جمله ساعات تعیین شده برای فعالیت افزایش یافته، ضمن اینکه این طرح موجب جلوگیری از فروش خارج از شبکه و آزاد آرد و قاچاق آن می‌شود.

نبود سازوکار مشخص و دقیق برای نظارت بر مصرف آرد در نانوایی ها که سالانه دولت یارانه قابل توجه و هزینه های سنگینی را برای آن متقبل می شود یک پاشنه آشیل بود که موجب می شد تا آردی که باید صرف پخت نان برای مردم شود به شکل آزاد به فروش رسیده یا قاچاق بشود که این موضوع اتلاف هزینه های بیت المال و نارضایتی مردم را به دنبال داشت.

دولت سیزدهم طرح اصلاح هدفمندی یارانه ها را کلید زد و بدون تغییر نرخ نان با سازوکار جدید و از طریق نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها که فعلا به شکل آزمایشی آغاز شده، می خواهد موضوع یاد شده را کنترل کند.

طرح فروش هوشمند نان با نصب دستگاه های کارتخوان هوشمند در نانوایی های دولتی قزوین از ابتدای خرداد ماه جاری پس از زنجان به عنوان دومین استان پایلوت کشور آغاز شده است.

این طرح در پی اصلاح هدفمندی یارانه ها و در راستای پیشگیری از قاچاق آرد و فروش خارج از شبکه آن که سالانه موجب خروج بخش زیادی از آرد مصرفی کشور به آن سوی مرزها می شد و امنیت غذایی جامعه را با مخاطره همراه می کرد، اجرایی شده است.

در این طرح تعداد فروش نان و ساعات فعالیت نانوایی ها مشخص است و به ازای فروش نان، هزینه آرد با نرخ دولتی به حساب نانوایی ها واریز می شود.

طریقه کار با دستگاه کارتخوان ویژه خرید نان هرچند بسیار ساده و مشابه کارتخوان های بانکی است اما لازم است تا نانوایان برای برخی افراد سالمند و فاقد توانایی کار با آنها خود اقدام به کشیدن کارت و دریافت هزینه بکنند.

 

 

خرید نان با کارتخوان هوشمند در نانوایی های قزوین با نرخ های قبلی

یکی از شهروندان که برای خرید نان به نانوایی آمده پس از انجام خرید و کشیدن کارت بانکی خود از دستگاه هوشمند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این طرح گفت: مشکلی برای استفاده از کارتخوان هوشمند نداشتم و طریقه کار با آن خیلی ساده است.

حسن حیدری ادامه داد: پس از کشیدن کارت بانکی، تعداد نان را انتخاب می کنیم و سپس مبلغ را تایید کرده و تراکنش انجام و هزینه برداشت می شود.

این شهروند گفت: این طرح اقدام خوبی است و باعث می شود تا از فروش آرد دولتی به نرخ آزاد و هدررفت سهمیه نانوایی ها برای پخت نان مورد نیاز مردم جلوگیری شود، البته مردم انتظار دارند با انجام این طرح شاهد افزایش قیمت نان های سنتی نباشند.

یک بانوی قزوینی نیز پس از خریدن نان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طریقه استفاده از کارتخوان های جدید نصب شده را نمی دانستم به همین خاطر کارت را در اختیار نانوا قرار دادم تا خودش هزینه را برداشت کند.

زهرا محمدی در خصوص این طرح گفت: آنطور که شنیده ام با اجرای این طرح نظارت بر کار نانوایی ها بیشتر می شود و از فروش آرد با قیمت آزاد و قاچاق آن پیشگیری می شود، ضمن اینکه استفاده از پول نقد هم حذف می شود که از لحاظ بهداشتی بهتر است.

مالک یک نانوایی در خیابان بلوار مدرس قزوین که سه روز است دستگاه کارتخوان هوشمند در واحد آنها نصب شده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سه چهار روزی است که دستگاه کارتخوان هوشمند مخصوص نانوایی ها در واحد ما نصب و راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: طبیعی است در روزهای اول برخی مشتریان سوالاتی در خصوص این طرح و نحوه استفاده از کارتخوان هوشمندداشته باشند اما در مجموع این اقدام خوبی است و به نفع مردم است.

این مالک واحد نانوایی گفت: میزان پخت نان هر نانوایی و تعداد فروش نان ها در این طرح مشخص است و امکان فروش آرد یا نان با نرخ آزاد وجود ندارد چرا که به ازای فروش هر تعداد نان که در دستگاه هوشمند ثبت می شود، هزینه آرد دولتی به نانوایان پرداخت می شود.

نظارت بر مصرف آرد و پخت نان با نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی‌های قزوین

همه نانوایی های دولتی به کارتخوان هوشمند مجهز می شوند

مهدی ورسته مدیر بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح فروش هوشمند نان با نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها دولتی پز قزوین به عنوان دومین استان پایلون پس از زنجان از هفته گذشته آغاز شده است.

وی افزود: تاکنون حدود ۷۰۰ نانوایی دولتی پز در استان قزوین که ۱۵۰ مورد آنها در مرکز استان فعالیت می کنند به دستگاه های کارتخوان هوشمند مخصوص خرید نان مجهز شده اند.

این مسوول با اشاره به فعالیت هزار و ۶۳۰ نانوایی با نرخ دولتی در استان قزوین،گفت: به زودی نصب کارتخوان های هوشمند ویژه خرید نان در سایر نانوایی های دولتی این استان نیز انجام می شود.

ورسته با بیان اینکه این اقدام به دنبال اصلاح هدفمندی یارانه ها و نظارت بر توزیع سهمیه آرد به نانوایی ها و جلوگیری از فروش خارج از شبکه و قاچاق آرد انجام شده است،افزود: با انجام این طرح نظارت بر فعالیت نانوایی ها بیشتر و دقیق تر می شود و میزان فروش نان و آرد مصرفی هر نانوایی به طور دقیق قابل رصد است.

مدیر بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: با اجرای این طرح که بزودی در سراسر کشور اجرایی می شود،می توان تخلفاتی نظیر گران فروشی را نیز کنترل کرد.

وی افزود: با اجرای این طرح شهروندان قزوینی انواع نان های سنتی را با نرخ سابق و دولتی خریداری می کنند و تنها به جای پرداخت پول نقد، باید از کارت بانکی و دستگاه های کارتخوان هوشمند نصب شده در نانوایی ها استفاده کنند.

 

نظارت بر مصرف آرد و پخت نان با نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی‌های قزوین

خط و نشان تعزیرات برای نانوایی های متخلف

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال اجرای طرح فروش هوشمند نان در پی اصلاح هدف مندی یارانه ها با نصب کارتخوان های جدید در نانوایی ها، بیشتر نانوایان استان همکاری لازم را داشته اند که از آنها قدردانی می کنیم.

علیرضا حسن پور افزود: تعداد محدودی از نانوایی ها نیز همزمان با این طرح تخلفاتی نظیر عدم عرضه و پخت نان و تعطیلی داشته اند که از طریق تشکیل پرونده تعزیراتی برخورد با آنها انجام شده یا در دستور کار قرار گرفته است.

این مسوول گفت: تاکنون حدود ۲۰ واحد نانوایی به همراه ۶ انبار آرد که تخلف کرده بودند، پلمب شده اند.

وی با تاکید بر اینکه همه نانوایی ها باید در ساعات تعیین شده برای فعالیت خدمات دهی داشته باشند و نان پخت کنند،افزود: در غیر این صورت تخلف صنفی محرز بوده و برای واحدهای متخلف پرونده تعزیراتی تشکیل می شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی قزوین اظهار داشت: تعدادی از نانوایی ها به شکل خودسرانه با وجود آنکه باید روز جمعه به فعالیت می پرداختند اقدام به تعطیلی کردند که برخورد با متخلفان انجام خواهد شد.

عباس کاظمی فرماندار قزوین نیز گفت : با تجهیز نانوایی ها به دستگاههای پایانه فروش از قاچاق آرد جلوگیری و آرد به نانوا با قیمت آزاد تحویل می شود و پس از تبدیل به نان، در ازای هر تراکنش یارانه به حساب نانوا واریز می شود.

 

وی یادآورشد: در این سیستم، نرم افزاری تعبیه شده که میزان حدودی پخت نان هر نانوایی را در ازای هر سهمیه که تحویل گرفته به صورت دقیق پایش می کند.

فرماندار قزوین گفت: با این طرح دیگر خرید نان به صورت نقدی نخواهد بود، البته موقتا در ابتدای اجرای طرح کارت هایی در اختیار نانوا قرار می گیرد که فروش نقدی را میسر می کند.

کاظمی با بیان اینکه در این طرح محدودیتی برای خرید نان و تغییری در قیمت نان برای مشتری وجود نخواهد داشت، ادامه داد: این طرح در سطح این استان از شهر قزوین آغاز می شود.

براساس طرح آزمایشی هوشمندسازی یارانه نان، دولت به نانوایی‌ها آرد را به قیمت آزاد می‌دهد اما در ازای فروش نان به نانوایی یارانه پرداخت می کند.

در این طرح، قیمت نان برای مردم تغییر نمی‌کند و در هنگام پرداخت پول نان توسط خریدار، مابقی پول همان لحظه از حساب دولت به حساب نانوا واریز می‌شود و محدودیتی هم در تعداد خرید نان وجود ندارد.

یکهزار و ۷۳۰ واحد نانوایی در سطح استان فعالیت دارند که ۷۴۵ واحد آن در شهرستان قزوین، اقبالیه محمودآباد، بخش مرکزی، الموت و طارم دایر هستند.