آی‌سی‌تی نیوز – یک کارشناس حوزه کسب و کار با بیان اینکه الزام الکترونیکی شدن صدور مجوزها اسفندماه سال قبل به تصویب رسید اما هنوز توسط اجرایی نشده است، گفت: الکترونیکی شدن صدور مجوزها باعث شکسته شدن انحصار خواهد شد. مهدی کماسی کارشناس حوزه کسب و کار در گفت‌وگو با راه دانا؛ با اشاره به […]

آی‌سی‌تی نیوز – یک کارشناس حوزه کسب و کار با بیان اینکه الزام الکترونیکی شدن صدور مجوزها اسفندماه سال قبل به تصویب رسید اما هنوز توسط اجرایی نشده است، گفت: الکترونیکی شدن صدور مجوزها باعث شکسته شدن انحصار خواهد شد.
مهدی کماسی کارشناس حوزه کسب و کار در گفت‌وگو با راه دانا؛ با اشاره به عدم اجرایی شدن درگاه ملی مجوزهای کشور از اسفندماه سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما فقط قانون مصوب می شود و نظارت بر روند اجرای قوانین صورت نمی‌گیرد.
وی افزود: الزام الکترونیکی شدن صدور مجوزها اسفندماه سال قبل به تصویب رسیده اما توسط وزارت اقتصاد به درستی درباره آن شفاف سازی نشده و به سایر ارگان ها اطلاع رسانی صحیحی در این مورد انجام نشده است.

قانون الکترونیکی شدن صدور مجوزها در دولت قبل اجرایی نشد
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به علت تغییراتی که در دولت هر ۴ سال یا ۸ سال یکبار رخ می دهد، مدیرانی که در راس سازمان‌ها قرار دارند، جا به جا می شوند و بسیاری از قوانین یا اجرا نمی شوند و یا به درستی عملیاتی نمی‌شود.
کماسی بیان کرد: به همین علت بسیاری از برنامه ها و قوانین مناسبی که پیش از این به تصویب رسیدند، اجرایی نشدند. قانون الکترونیکی شدن صدور مجوزها در دولت قبل اجرایی نشد و حالا هم با تغییر دولت و مدیران وزارت اقتصاد هنوز به این قانون پرداخته نشده است.
این استاد دانشگاه عملکرد وزارت اقتصاد در اجرای درگاه ملی مجوزهای کشور را نامناسب عنوان کرد و گفت: با توجه به کوتاهی وزارت اقتصاد در عدم اجرای قانون، دستگاه‌های دیگر نیز همراهی لازم را با آن نداشته‌اند، زیرا این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند قانون را اجرایی کند. در صورت عدم همکاری سایر دستگاه‌ها این موضوع امکان عملیاتی شدن را نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: دولت در صورتی که عزم جدی برای اجرای قانونی را داشته باشد، با انجام تبلیغات و اطلاع رسانی، قانون و مصوبه مورد نظر را نهادینه می‌کند، اما وقتی کوتاهی از سوی وزارت اقتصاد صورت می‌گیرد، نمی‌توان اجرای صحیح این قانون را از دیگر ارگان‌ها انتظار داشت.
کماسی با اشاره فواید الکترونیکی شدن صدور مجوزهای کسب و کار، تاکید کرد: جامعه به سمت مجازی شدن در حرکت است و از مراجعه حضوری افراد به دستگاه‌ها برای انجام امور به تدریج کاسته می‌شود. وزارت اقتصاد باید به عنوان متولی سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور، تبلیغات لازم را درباره تسهیلگری و نحوه استفاده از آن به مردم ارائه دهد تا به فواید این سامانه آشنا شوند.

الکترونیکی شدن صدور مجوزها باعث شکسته شدن انحصار می‌شود
وی ادامه داد: روند الکترونیکی شدن دریافت مجوزها می‌تواند در زمان شیوع کرونا این فرآیند را تسریع ببخشد. این قانون علی‌رغم صرفه جویی در وقت و زمان افراد به دلیل جلوگیری از حضور فیزیکی در ادارات و سازمان‌ها، متقاضی را در جریان روند طی شده برای دریافت مجوز قرار می‌دهد و پاسخ نهایی طی روزهای تعیین شده به فرد ابلاغ می شود.
کارشناس حوزه کسب و کار تایکد کرد: در شرایطی که اعطای مجوز توسط افراد باید مورد بررسی قرار گیرد، به دلایل مختلفی همچون عدم حضور فرد صادرکننده، کار به تعویق می افتد.
کماسی با اشاره به اینکه الکترونیکی شدن مجوزها منجر به شکسته شدن انحصار ارائه مجوز توسط دستگاه‌ها می‌شود، گفت: با اجرایی شدن سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور، همه فرآیندهای دریافت مجوز بر اساس چارچوب و ساختار تعیین شده اداری انجام می‌گیرد و اجازه اعمال نظر دیگران را در ارائه مجوز نمی دهد.
وی تصریح کرد: با این روش جلوی بسیاری از مجوزهایی که به علت پارتی بازی و فقط به علت سلیقه اشخاص داده شده، گرفته می‌شود.
این کارشناس در پایان با بیان اینکه هر سامانه‌ای که راه اندازی می‌شود، دارای معایب و مزایایی است، گفت: این نکته درباره درگاه ملی مجوزهای کشور نیز صدق می‌کند، اما به طور قطع مزایای آن از معایبش بیشتر خواهد بود و معایب آن نیز به طور قطع قابل رفع و رجوع است.