آمادگی ایران برای اجرای طرح کاداستر در سوریه
آمادگی ایران برای اجرای طرح کاداستر در سوریه
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از آمادگی این سازمان برای اجرای طرح جامع و کامل تثبیت و صدور سند هوشمندانه در سوریه خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن بابایی با حسین مخلوف وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه دیدار کرد.

بابایی در این دیدار اظهار کرد: یکی از واحدهای تخصصی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که با حوزه اداره محلی و محیط زیست سوریه مرتبط است معاونت املاک و اراضی بوده و در این جلسه نقشه‌های تصویری و فرعی را تشریح می‌کنیم.

وی افزود: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این آمادگی کامل وجود دارد که با توجه به تخصص بالای کارشناسان و بهره گیری از فناوری‌های مهم و پیشرفته در حوزه تثبیت مالکیت‌ها و نقشه برداری هوایی با استفاده از پهبادهای پیشرفته در کمترین زمان ممکن نقشه‌های کاداستری چند منظوره در لایه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، دفاعی و… که می‌تواند در برنامه ریزی شهری مؤثر باشد را فراهم و در این حوزه کمک کرده ایم تا منشأ خدمات ارزنده برای ملت سوریه باشیم زیرا کشور سوریه در ارائه خدمات جزو اولویت‌های اول سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

وی افزود: این آمادگی در سازمان ثبت اسناد و املاک وجود دارد که در دوران سازندگی و آبادانی کشور سوریه تمام ظرفیت‌ها، امکانات و تجربه یک صد ساله خود را در اختیار کشور سوریه قرار دهیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امیدواریم که تشکیل این جلسه مقدمه‌ای برای برگزاری جلسات کارشناسی و حضور هیئت‌های فنی ایران در سوریه و سوریه در ایران همچنین آشنایی با ظرفیت‌های مشترک دو کشور باشد.

بابایی در ادامه گفت: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از فناوری‌های نوین از جمله پهپاد های مجهز به دوربین‌های پیشرفته برخورداریم که در کمترین زمان ممکن قادر به نقشه برداری هوایی با دقت بسیار بالا است.

وی بیان کرد: یکی از اهداف حکومت‌ها برقراری نظم و انضباط در حوزه مالکیت است تا امنیت و آرامش بین مردم ایجاد و از اختلافات ملکی جلوگیری شود.

بابایی اظهار کرد: امروزه با گذر از مرحله سنتی به نوین همچنین بهره گیری از هوش مصنوعی و تجهیزات فناورانه توانسته‌ایم در حوزه تثبیت مالکیت‌ها در عرصه‌ها و املاک اقدامات نوینی را انجام دهیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت اسناد املاک کشور این آمادگی را دارد که با اعزام تیم‌های فنی در حوزه املاک و کاداستر نقاط ضعف و قوت کشور سوریه را در حوزه عکسبرداری هوایی بررسی کند.

وی بیان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این آمادگی را دارد تا طرح جامع و کامل تثبیت و صدور سند هوشمندانه را در سوریه پیاده کند همچنین کاداستر را در لایه‌های مختلف شهرهای سوریه با اولویتی که دولت سوریه تعیین می‌کند انجام دهد.

بابایی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این آمادگی را دارد که با ایجاد بانک اطلاعاتی و بهره گیری از هوش مصنوعی، حوزه مالکیت را در کشور سوریه به وضعیت مشخص و پایدار برساند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: آمادگی داریم که در اولین فرصت هیئت‌های فنی در سوریه حضور پیدا کنند و در آینده نزدیک نیز تفاهم‌نامه جامع همکاری میان ایران و سوریه منعقد شود.

بابایی بیان کرد: در جلسه امروز ظرفیت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی شد و با توجه به اینکه کشور سوریه در حال سازندگی و آبادانی است بحث نقشه‌های توصیفی یا کاداستری مورد استقبال وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه قرار گرفت و مقرر شد در آینده نزدیک برای اجرای حدنگاری
در کشور سوریه با برگزاری جلسات کارشناسی تفاهم نامه‌ای بین دولت سوریه و قوه قضائیه منعقد شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در جلسه امروز چندین شهر از جمله دمشق و حلب جزو اولویت‌های اول قرار گرفت تا حدنگاری را آغاز کنیم و بناست در کل کشور سوریه بحث حدنگاری اجرا شود.

حسین مخلوف وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه در این دیدار اظهار کرد: پس از آزادسازی بخش اعظم سوریه مصوبه‌ای را صادر کردیم تا پرونده‌های املاک مناطقی که از بین رفته اند مجدداً صادر شوند البته این پرونده‌ها با حفظ حقوق اداری و قضائی تشکیل می‌شوند.

وی افزود: آمادگی این را داریم که همکاری مشترک با ایران داشته باشیم و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم.

وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه بیان کرد: به دلیل اینکه تروریست تمامی زیرساخت‌های سوریه را مورد هدف قرار داد نقشه‌های توصیفی در مرحله بازسازی هدف مهمی است که بر روی آن کار می‌کنیم.

حسین مخلوف اظهار کرد: امیدواریم در زمینه نقشه‌های توصیفی به جایگاه بهتری برسیم زیرا این نقش‌ها به رفع نیازهای اساسی مرحله بازسازی کمک شایانی می‌کند.

وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه اظهار کرد: در شرایط کنونی ثبت املاک در سوریه دارای اهمیت بسیار زیادی است و به دلیل جنگ در سوریه پروژه اتوماتیک کردن اسناد و املاک با تأخیر شروع شد.

وی در ادامه گفت: این دیدار فرصتی خوبی است که در حوزه اتوماتیک کردن اسناد و املاک بتوانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

حسین مخلوف اظهار کرد: نقشه‌های توصیفی برای ارزیابی مناطقی که آسیب بسیاری از جنگ دیده اند، برنامه ریزی شده و در حال اجرا است.

وی در ادامه گفت: در دیدار امروز از تجربه ارزنده ایران در زمینه حدنگاری با استفاده از فناوری‌های نوین مطلع شده و در خصوص اقداماتی که در کشور سوریه در زمینه تثبیت مالکیت املاک در حال انجام است، گزارشی ارائه کردیم.

وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه بیان کرد: در این دیدار توافق کردیم که هیئت‌های فنی را متقابلاً به دو کشور اعزام کنیم و امیدواریم بتوانیم همکاری در زمینه حدنگاری و املاک میان دو کشور ایجاد و در آینده تقویت شود.