آی‌سی‌تی نیوز – میترا جلیلی – شیوع کرونا بر صنعت آی تی و تکنولوژی تأثیر شگرفی داشت و نگاه سرمایه‌گذاران و کاربران را به این حوزه تغییر داد. این نگاه و احساس نیاز، سبب رشد میزان سرمایه‌گذاری و همچنین افزایش استفاده کاربران از وسایل دیجیتال و سرویس‌های مختلف آی تی شد. با اینکه بسیاری انتظار داشتند […]

آی‌سی‌تی نیوز – میترا جلیلی – شیوع کرونا بر صنعت آی تی و تکنولوژی تأثیر شگرفی داشت و نگاه سرمایه‌گذاران و کاربران را به این حوزه تغییر داد. این نگاه و احساس نیاز، سبب رشد میزان سرمایه‌گذاری و همچنین افزایش استفاده کاربران از وسایل دیجیتال و سرویس‌های مختلف آی تی شد.

با اینکه بسیاری انتظار داشتند با فروکش کردن بحران کووید۱۹ شاهد روند کاهشی میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه باشیم اما ظاهراً شیوع گسترده سویه امیکرون، معادلات را به هم زد و تحقیقات، نشان از افزایش سرمایه‌گذاری‌های فناوری در جهان دارد تا جایی که مؤسسه پژوهشی گارتنر پیش‌بینی کرده است در سال ۲۰۲۲ میزان هزینه برای صنعت آی تی، یک رکورد به جا خواهد گذاشت چراکه نگاه بیشتر صنایع جهان، به آینده‌ای فناورانه است.

کرونا زمینه‌ساز افزایش سرمایه‌گذاری در «آی‌تی»
مؤسسه پژوهشی گارتنر، رونق بازار دیجیتال را درسال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده و یادآور شده است که هزینه‌های جهانی صنعت فناوری اطلاعات در سال ۲۰۲۲ به ۴٫۵ تریلیون دلار می‌رسد. با توجه به افزایش دورکاری‌ها، توسعه خرید آنلاین، برگزاری آنلاین جلسات کاری، آموزش دیجیتال و… با شیوع سویه امیکرون، انتظار می‌رود این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۵٫۱درصدی را تجربه کند، چراکه در سال ۲۰۲۱ میزان هزینه‌های جهانی صنعت فناوری اطلاعات حدود ۴٫۲تریلیون دلار بوده است.

گفتنی است که این رقم نسبت به سال۲۰۲۰ و آغاز شیوع کرونا هم رشد ۹درصدی داشته و این موضوع نشان می‌دهد که بحران کووید ۱۹ تا چه حد بر افزایش میزان سرمایه‌گذاری در صنعت آی‌تی تأثیرگذار بوده است. طبق این گزارش انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ نیز این روند رشد همچنان ادامه داشته باشد و با رشد ۵درصدی، میزان هزینه برای حوزه‌ آی تی در جهان به ۴٫۷تریلیون دلار برسد.

همچنین باید گفت که تازه‌ترین گزارش گارتنر نشان از رشد میزان هزینه در سرویس‌های مختلف آی‌تی در سال ۲۰۲۲ دارد اما این بدان معنا نیست که میزان رشد در همه بخش‌های این صنعت به یک اندازه رقم بخورد.
در این گزارش تحلیلی پیش‌بینی شده است که بخش نرم افزار سازمانی(Enterprise Software) در سال ۲۰۲۲ بیشترین رشد را از نظر هزینه و سرمایه‌گذاری به خود اختصاص خواهد داد و احتمالاً با رشد ۱۱درصدی، بیش از ۶۷۲ میلیارد دلار در این بخش هزینه می‌شود. این بهینه‌سازی و نگاه به آینده، به معنای سرمایه‌گذاری قابل توجه‌تر در بازار ابر (cloud) است. گفتنی است بخش نرم افزار سازمانی که شامل بازار ابر است، بالاترین رشد را در زمینه میزان هزینه در حوزه‌ آی تی خواهد داشت.
گارتنر انتظار دارد تا سال ۲۰۲۵ اندازه بازار ابری دو برابر بازار غیرابری شود، چراکه سازمان‌ها و صنایع بر ارتقای نرم‌افزار خود برای پشتیبانی بیشتر تمرکز می‌کنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که این بخش در سال ۲۰۲۳ نیز رشد ۱۱٫۹درصدی داشته باشد و بازهم در جایگاه نخست از نظر سرمایه‌گذاری قرار بگیرد.
طبق گزارش پژوهشی گارتنر، سرویس‌ها و خدمات آی تی(IT Services) از جمله سرویس‌ها و خدمات مشاوره و مدیریت هم در سال ۲۰۲۲، دومین بخش ازنظر رشد میزان هزینه در صنعت آی تی محسوب می‌شود. محققان انتظار دارند در سال ۲۰۲۲ این بخش نسبت به سال ۲۰۲۱ رشدی ۷٫۹درصدی را تجربه کند و احتمالاً رقم هزینه شده در این بخش به ۱٫۳تریلیون دلار خواهد رسید.

این درحالی است که این سرویس‌ها درسال ۲۰۲۱ رشد ۱۰٫۷درصدی داشتند و در این حوزه حدود ۱٫۲تریلیون دلار هزینه شده است. طبق پیش‌بینی‌ها این بخش در سال ۲۰۲۳ نیز با رشد ۸٫۸درصدی، همچنان جایگاه دوم خود از نظر میزان سرمایه‌گذاری را حفظ خواهد کرد.

مراکز نگهداری داده در کانون توجه
سومین بخشی هم که در گزارش گارتنر به آن اشاره شده است، دیتاسنترها (Data Center Systems) هستند. مؤسسه گارتنر پیش‌بینی کرده است که این بخش در سال ۲۰۲۲ با رشد ۴٫۷درصدی نسبت به ۲۰۲۱ روبه رو خواهد شد و میزان هزینه و سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز حدود ۲۲۷میلیارد دلار است.

این درحالی است که در سال ۲۰۲۱ میزان هزینه در حوزه دیتاسنترها رشد ۱۱٫۴درصدی داشت و حدود ۲۱۶میلیارد دلار در این بخش هزینه شده است. برای این بخش در سال ۲۰۲۳ نیز رشد ۴٫۷درصدی برآورد شده است. با توجه به افزایش استقبال مردم و سازمان‌ها و شرکت‌ها از دنیای دیجیتال و افزایش تولید داده و محتوا، افزایش میزان سرمایه‌گذاری در مراکز داده یا همان دیتاسنترها چندان دور از ذهن نیست.

افزایش استقبال از دستگاه‌های دیجیتال
محققان گارتنر همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که وسایل و دستگاه‌های دیجیتال(Devices) چهارمین جایگاه را برای هزینه کاربران و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و… به خود اختصاص خواهند داد. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که این بخش در سال ۲۰۲۲ رشد ۳٫۳درصدی داشته باشد و به رقم ۸۱۴میلیارد دلار برسد. این رشد درسال ۲۰۲۱ حدود ۱۳درصد بود و ۷۸۷میلیارد دلاربرای آن هزینه شد.

همچنین این مؤسسه پژوهشی انتظار دارد که رقم هزینه و سرمایه‌گذاری برای وسایل دیجیتال در سال ۲۰۲۳ کاهش داشته باشد، چراکه کووید ۱۹ احتمالاً فروکش جدی خواهد داشت. طبق انتظارات این گزارش، میزان رشد هزینه و سرمایه‌گذاری در این حوزه در سال ۲۰۲۳ منفی ۱٫۲درصد خواهد بود و به ۸۰۴میلیارد دلار می‌رسد.

آخرین بخش هم سرویس‌های مخابراتی(Communications Services) هستند که این مؤسسه پیش‌بینی کرده است میزان هزینه برای این خدمات در سال ۲۰۲۲ به ۱٫۴۶تریلیون دلار برسد که این رقم نشان از رشد ۱٫۳درصدی دارد. این حوزه در سال ۲۰۲۱ نیز رشد بالایی را نسبت به دوران قبل از کرونا تجربه کرد و رقم سرمایه‌گذاری با رشد ۳٫۴درصدی به ۱٫۴۴تریلیون دلار رسیده بود. این رقم در ۲۰۲۳ نیز روبه رشد خواهد بود و با رشد ۲٫۲درصدی به ۱٫۴۹تریلیون دلار می‌رسد.(منبع:ایران)