جهان در معرض بزرگ‌ترین حمله سایبری
جهان در معرض بزرگ‌ترین حمله سایبری

آی‌سی‌تی نیوز – تحلیلگران روس معتقدند غرب در حال تدارک یک حمله سایبری بزرگ است. چندی پیش یک حمله سایبری گسترده به نظام مالی جهانی با هدف همان‌طور که رسماً اعلام‌شد «توسعه همکاری‌هایی که می‌توانند هرگونه آسیب احتمالی به بازارهای مالی و بانک‌ها را به حداقل برسانند» از سوی اسرائیل و دیگر کشورها شبیه سازی شده […]

آی‌سی‌تی نیوز – تحلیلگران روس معتقدند غرب در حال تدارک یک حمله سایبری بزرگ است.

چندی پیش یک حمله سایبری گسترده به نظام مالی جهانی با هدف همان‌طور که رسماً اعلام‌شد «توسعه همکاری‌هایی که می‌توانند هرگونه آسیب احتمالی به بازارهای مالی و بانک‌ها را به حداقل برسانند» از سوی اسرائیل و دیگر کشورها شبیه سازی شده است.

اسرائیل یک رزمایش ۱۰ روزه شبیه‌سازی حمله سایبری به نظام مالی جهانی را برای ۱۰ کشور برگزار کرد. وزارت دارایی رژیم صهیونیستی این رزمایش را یک «بازی جنگی» برای شبیه‌سازی هدف قرار دادن بانک‌ها و سیستم‌های مالی جهان از سوی عوامل پیچیده و مخرب معرفی کرد.

در این رویداد نمایندگانی از ایالات‌متحده، انگلیس، امارات متحده عربی، آلمان، ایتالیا، اتریش، سوئیس، هلند، تایلند، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، وزارت دارایی اسرائیل مشارکت داشته‌اند.

مقامات اسرائیلی در این رزمایش هشدار داد‌‌ند که ممکن است یک بحران سایبری در بازار جهانی به وجود آید و کشورها باید برای آماده شدن و واکنش به آن با یکدیگر همکاری کنند.

راهاو شالوم رِویوُ، مقام سایبری اسرائیل دراین‌باره اعلام کرد چنین حمله گسترده‌ای به‌نظام مالی جهانی فقط توسط «مهاجمان پیچیده» انجام می‌شود.

کارشناسان مؤسسه راهبردهای بین‌المللی اقتصادی و سیاسی روسیه در این خصوص معتقدند این‌چنین «پیش‌بینی حوادث» را می‌توان در آستانه شیوع ویروس کووید ۱۹ مشاهده کرد. در نیویورک، در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹، دانشگاه جانز هاپکینز، با مشارکت بنیاد بیل و ملیندا گیتس و مجمع جهانی اقتصاد، یک مانور و تمرینی تحت عنوان «رویداد ۲۰۱» انجام دادند تا اقدامات لازم در شرایط پاندمی را تمرین کنند. جالب اینکه در این رزمایش نمایندگانی از همان کشورهایی که برای برنامه‌ریزی آینده بشریت در اسرائیل گرد هم آمده بودند، حضور داشتند.

برگزارکنندگان مانورهای «رویداد ۲۰۱» به همراه شرکای خود سناریویی مطرح کردند که بر اساس آن یک نوع جدیدی از ویروس کرونا در برزیل ظهور کرده و باعث مرگ ۶۵ میلیون نفر شده است. پس از دو ماه از این مانورها، چین رسما در مورد یک بیماری جدید که مشخص نبود چگونه به خاک آن رسیده، خبر داد.

در جریان مانورهای «قدرت جمعی» سناریوهای حمله سایبری گسترده که یک ویروس رایانه‌ای مخرب را در تمام کشورها همچون کرونا ویروس اما ۱۰ برابر سریع‌تر پخش می‌کند، شبیه‌سازی شد. فرض شد اینترنت به‌طور کامل مختل شده، برق قطع‌شده، سیستم‌های حیاتی همچون گرمایش، آب‌رسانی، فاضلاب متوقف‌شده‌اند، شرکت‌های صنعتی ازکارافتاده‌اند، حمل‌ونقل متوقف‌شده و ظرف چند روز دنیا در هرج‌ومرج فرورفته است.

یک سال پیش نیز کلاوس شواب، بنیان‌گذار مجمع جهانی اقتصاد نسبت به تهدید سناریوی ترسانک یک حمله سایبری همه‌جانبه که منجر به توقف کامل برق، حمل‌ونقل و خدمات بیمارستانی می‌شود، هشدار داد.

در ژوئن ۲۰۱۹، نیویورک‌تایمز به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد که ایالات‌متحده از سال ۲۰۱۲ تلاش‌های خود را برای نفوذ به سیستم‌های کنترل شبکه‌های انرژی روسیه تشدید کرده است. اما اکنون استراتژی واشنگتن تهاجمی‌تر شده و تمایل دارد نرم‌افزارهای مخرب را در شبکه‌های روس مستقر سازد.

کرملین تأیید کرد که حوزه‌های استراتژیک اقتصاد روسیه بارها هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند و همچنان در معرض این حملات قرار دارند. نهادهای مربوطه دائماً در حال مبارزه با این حملات هستند تا از آسیب به اقتصاد و حوزه‌های حساس روسیه جلوگیری کنند.

پسکوف در واکنش به گزارش نیویورک‌تایمز درباره تلاش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا برای تزریق کدهای مخرب برای انجام حملات سایبری به سیستم انرژی روسیه اعلام کرد این اطلاعات از نشانه‌های جنگ سایبری و عملیات‌های جنگ سایبری علیه روسیه حکایت دارد.

پسکوف با اشاره به تست اردک اظهار کرد اگر چیزی شبیه اردک به نظر می‌رسد، مثل اردک شنا می‌کند و صدای اردک درمی‌آورد، آن چیز احتمالاً اردک است. آزمایش اردک در رابطه با آغازگر احتمالی یک حمله سایبری جهانی به‌وضوح به فرماندهی سایبری ایالات‌متحده اشاره می‌کند.

تحلیلگران اندیشکده مورد اشاره براین باروند این ظن قوی وجود دارد که اگر حمله سایبری جهانی پیش‌بینی‌شده در جریان رزمایش «قدرت جمعی» صورت بگیرد، هکرهای بدنام روس به‌عنوان «مهاجمان پیچیده» که پیش‌تر اشاره شد، معرفی خواهند شد. درواقع، تمام اظهارات پرزرق‌وبرق در مورد همکاری و تقویت امنیت تنها پوششی برای هدف واقعی عملیات یعنی بررسی نقاط ضعف و جلوگیری از پاسخگویی و تدابیر دفاعی موردنظر است. به‌عبارت‌دیگر، این یک عملیات پرچم دروغین است.

منبع:سایبربان