تداوم معاملات بورس با وجود اختلال اینترنت
تداوم معاملات بورس با وجود اختلال اینترنت
با آغاز اعتراضات در کشور محدودیت های اینترنتی برای کنترل شرایط موجود اعمال شد. بسیاری از سهامداران بر این عقیده بودند که باید با این محدودیت ها، معاملات بورس هم متوقف می شد. قانون در این باره چه می گوید؟

مرتضی شهیدی کارشناس حقوقی بازار سرمایه در این باره در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در آیین‌نامه، مصادیق شرایط مختلف اضطراری آورده شده و مرجع تصمیم‌گیری نیز در یک سطح خود سازمان بورس و در سطح دیگر شورای عالی بورس در نظر گرفته شده است

او ادامه داد: در رابطه با شرایط فعلی قطعی اینترنت باید گفت همه افراد به اینترنت داخلی دسترسی دارند، اگر دسترسی مختل بود می‌شود شرایط را اضطراری تلقی کرد، ولی عملا در شرایط فعلی همه افراد به سامانه‌های معاملاتی دسترسی دارند.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه می‌گوید: در خصوص شرایط اضطراری باید به ماده ۳۲ قانون بازار سرمایه و دستورالعملی اشاره کرده که ۶ ماده و سه تبصره دارد. در بخش اول اشاره می‌شود که سازمان بورس مجاز است در صورت وقوع شرایط اضطراری در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و حفظ بازار شفاف، دستور تعطیلی یا توقف بازار را صادر کند. ماده سه این دستورالعمل به شرایط اضطراری اشاره دارد.

او گفت: در یکی از ماده‌ها آمده وقوع رویداد‌های غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، آتش‌سوزی، شرایط بد آب و هوایی، ناآرامی‌های اجتماعی، عملیات تروریستی، جنگ یا هر واقعه دیگری که امکان ارائه خدمات معاملاتی یا تسویه را برای بورس غیر ممکن کند، اضطراری تلقی می‌شود.