آی‌سی‌تی نیوز – افزایش روزافزون قیمت ارزهای مجازی از یک سو و استفاده از ارزان‌ترین برق جهان در کشورمان از سوی دیگر، طمع افراد بیشتری را برای استخراج آنها جلب کرده که تداوم آن در هنگامه اوج بارمصرف شبکه، جز خسارت بیشتر برای صنعت برق بهره‌ای به همراه نخواهد داشت. به گزارش ایرنا، این روزها […]

آی‌سی‌تی نیوز – افزایش روزافزون قیمت ارزهای مجازی از یک سو و استفاده از ارزان‌ترین برق جهان در کشورمان از سوی دیگر، طمع افراد بیشتری را برای استخراج آنها جلب کرده که تداوم آن در هنگامه اوج بارمصرف شبکه، جز خسارت بیشتر برای صنعت برق بهره‌ای به همراه نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، این روزها و همزمان با افزایش قیمت ارزهای مجازی تعداد بیشتری از مردم تمایل پیدا کرده‌اند تا در زمینه استخراج این درگرانبها فعالیت داشته باشند امری که میزان مصرف برق کشورمان را در روزهای نه چندان سرد اسفندماه براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق به بیش از چهل هزار مگاوات رسانده است.

فعالیت در زمینه استخراج ارزهای مجازی با استفاده از برق ارزان از پارسال در کشورمان جدی تر شد و از همان زمان توجه مسوولان صنعت برق را به خود جلب کرد.

ارزانی برق در کشورمان به گفته متولیان و دست اندرکاران صنعت برق، پای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال داخلی و بین المللی را به گاو داری ها، زمین های کشاورزی و مزارع بازکرده است.

استخراج ارزهای مجازی نیاز به استفاده از برق ارزان قیمت دارد تا حاشیه سود را برای استخراج کنندگان افزایش دهد، از طرف دیگر افزایش قیمت جهانی ارزهای دیجیتال سبب شده تعداد کسانی که می‌خواهند از این بازار برای خود کسب درآمدی داشته باشند روز به روز افزایش یابد.

«محمود رضا حقی فام» معاون وقت هماهنگی توزیع شرکت توانیر پیش از این در پاسخ به ایرنا به فعالیت تولیدکنندگان بین المللی ارزهای مجازی در کشور اشاره کرد و گفت: پایین بودن تعرفه برق در ایران، موجب استقبال این تولیدکنندگان شده است.

وی با اشاره به به یارانه‌دار بودن برق در کشور که عامل افزایش فعالیت این تولیدکنندگان ارز مجازی شده است، گفت: اکنون نگرانی ما حضور بیشتر تولیدکنندگان ارز مجازی بین المللی با توجه به نرخ پایین برق و استفاده بیش از حد از برق است.

این روزها استخراج ارز های مجازی در کشورمان با توجه به حاشیه سود بالای آن و نرخ ارزان برق به خصوص در بخش کشاورزی و دامداری، پای بسیاری از جوانان را به این مناطق برای استخراج هرچه بیشتر ارزهای دیجیتال و کسب سودهای سرشار باز کرده است اما این موضوع تنها به جوانان ایرانی ختم نشده و شنیده‌های پراکنده بیانگر آن است که حتی از سایر کشورها به دلیل ارزانی قیمت برق در ایران به اینجا آمده تا به قولی از این نمد کلاهی برای خود درست کنند.

علاوه بر آن بسیاری برای استخراج ارزهای مجازی با توجه به برخوردهایی که با سوء استفاده کنندگان از برق می شود اقدام به استخراج این ارز در منزل خود می کنند و همین موضوع سبب رشد بیش از پیش مصرف برق در بخش خانگی شده است .

در همین زمینه «مصطفی رجبی مشهدی » با اشاره به اینکه افزایش نرخ رمز ارز سبب ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در این بخش شده است افزود: با توجه به این موضوع صاحبان سرمایه‌های خرد، به صورت غیرمجاز اقدام به خرید دستگاه‌های کم بازده می‌کنند که این موضوع سبب افزایش قابل توجه مصرف برق خواهد شد.

وی با بیان اینکه نصب این دستگاه‌ها در منازل سبب بروز خسارت به وسایل داخل واحد مسکونی و همچنین همسایگان و شبکه برق می‌شود گفت: درصورت شناسایی این گروه از استخراج کنندگان رمز ارز، برق واحد متخلف به نرخ برق صادراتی که رقم بسیار بالایی است، محاسبه می‌شود.

سخنگوی صنعت برق افزود: طبق برنامه‌ریزی وزارت نیرو، متقاضیان استخراج رمز ارز می‌توانند در سطح گسترده این مزارع را در شهرک‌های صنعتی مشخص شده نصب کنند و البته برق آن‌ها نیز با نرخ مشخص و بدون دریافت یارانه محاسبه خواهد شد.

استفاده ازبرق ارزان برای استخراج رمزارز دردی است که نیاز به نسخه ای شفا بخش دارد و گرنه راهکارهای موقتی و برخوردهای سلبی مانع از آن نخواهد شد.